Ovo je za sada tek četvrta rasputnica 7X17, prvu je objavio Branko
Milovanović u januaru 2019. godine u listu "Križaljka kviz" a istu su
uspeli sastaviti samo još Zijadin Hasani i Marko Mihaljević.
K E Č K B V I O L A A R I Z R E S P Z K V O K O E A T E N T V T P O S K O R O N A R N A :A R T E R I J A E L E K T R O I N S T A L A T E R Č A S O V N I K: S: T A J M E R O M K A P E T A N S K E: D I P L O M E B R Z A: P A S T E R I Z A C I J A V I K T O R: T A D I J A N O V I Ć I Z V J E Š T AJ: I Z: A U Š V I C A E L M P A N Š R A E L C O V I T R O I V I J E O M J I Ć A R M E R Ć A
Čestitam Rešade, ovo zbilja nije lako sastaviti, ja sam uspio iz nekoliko pokušaja.
Imam još jednu ispravnu rasputnicu, ali je nisam slao nigdje jer ima nekoliko manje poznatih osoba (jedna još može proći, ali tri je za moj ukus previše :)
KARDINALOVA NEBESA RADOVAN STANOJEVIĆ (crnogorski rukometaš) BRAZILSKA TIKOVINA ANTITOTALITARIZAM VJEROVATI NA RIJEČI JULIE ANITA RAYMOND (australska autorica, 1955.) MARIANO KARAMANIAN (argentinski glumac i kantautor)
Ovo je pitanje za stručnjake, možda za doajena Antonića. Da li su bolje rasputnice s nategnutim (izmišljenim) sintagmama poput Rešadove ili ispravne s izguglanim neznanim junacima poput Markove?
Stigao je odgovor: Kurpes u križaljku ne bi stavio ni labilnu sintagmu ni za nas irelevantnu osobu s Googlea. Za čarobne likove vrijede ista pravila. Kod vrlo velikih likova malo se popušta. Boris Antonić
Hvala ti Marko! Nećeš mi verovati, ali ova me je manje namučila nego ona 7X15. Pero, ne znam šta je ovde nategnuto (izvore sam poslao Antoniću). "Nategni" i ti pa da vidimo kako će ispasti. :)
Da pokušam biti nestručno objektivan. Kao rješavač i enigmat koji se nikad nije značajno bavio magičnim likovima.
Ovakva kombinatorika zaslužuje svako poštovanje i čestitke, jednako vrijedi i za rad na bazi podataka.
Hoće li neki urednik ili blogogazda objavljivati ovakve stvari je njegova odluka zasnovana na njegovim kriterijima i prioritetima. Meni je zanimljivo vidjeti ih, doživljavam ih kao čudo jezika i enigmatske kreativnosti, zašto ne.
Vjerujem da iznad ovog svega, u stvari u osnovi, nekakvom temelju svega, treba tretirati pitanje kakvu enigmatiku želimo, kako nju (i sebe s njom) predstavljamo javnosti. Danas je to istinski vezano i za njenu budućnost.
Konkretno - je li sve što nađemo na internetu prihvatljivo, kakve razlike u kriterijima treba prihvatiti ovisno o kojoj enigmatskoj vrsti je riječ, gdje se rad objavljuje, u kojoj prigodi (natjecanje …) i slično. Najkonkretnije u ovom primjeru – pogledah sintagmu KAPETANSKE DIPLOME, zvuči dobro kao što je zvučala i sintagma TENISKI TEREN o kojoj se nekad malko pisalo. Ostaje pitanje može li sve što se da sklopiti sa DIPLOMA, KAPETANSKO, TEREN, TENISKO i sl biti prihvaćeno kao sintagma. Jasno je da ne može biti jednoznačnog odgovora, nije ovo matematika. Back to Google – kapetansku diploma nađoh samo na https://bokanews.me/evo-sto-vas-ocekuje-na-prvoj-izlozbi-zaboravljena-dalmacija-1/ Lako moguće da se može naći još ponegdje… U pasusu u kom se spominje naša diploma ima još nekoliko potencijalnih sintagmi koje bi mogle spasiti nečiju kombinaciju. Dakle, valja nam definirati stvari oko navođenja izvora, je li dovoljno naći nešto što pristrasnom uhu (autoru spašava kombinaciju, nama uzdiže našu kreativnost…) zvuči dobro.
O našim prioritetima – iste ove alatke, baze podataka, softvere koji ih pretražuju… smo mogli koristiti i za bitno drugačiji pristup. Treba nam baza koja bi sadržavala samo poznate i vrijedne (jezički, enciklopedijski, kvizaški, informativno…) pojmove i sintagme. Radovi zasnovani na takvoj bazi bi bili naš doprinos kulturi i znanju u vremenu kad je potreba za tim sve aktualnija. Odabrali smo rekorderstvo, manji broj crnih polja, veće bjeline…, objektivno i zatvorenost u uskom krugu specijalista. Polako se primičemo AI-ju koji prikuplja podatke iz svih mogućih izvora i slaže ono što se traži od njega.
Evo vidjeh i komentar našeg doajena Borisa Antonića, pominje velikog Kurpesa – obojica su bili i ostali moji uzori. Zato nekidan pomenuh pitanje kako bi naši nekadašnji velikani koristili internet.
Prije godinu dana nisam se ni ja bavio magičnim likovima (odnosno rasputnicama), a vjerojatno se ne bih nikad ni bavio da me nije gosp. Boris Antonić zamolio da pokušam sastaviti rasputnice većih dimenzija. Hvala ti što bespogovorno braniš enigmatiku i enigmatsku praksu i uglavnom se slažem s tobom, ali sad kad već imam neki uvid i praksu, mogu da kažem da je vrlo teško, ali ne i nemoguće sastaviti velike rasputnice bez nekog graničnog pojma ili sintagme. U primjeru mojih objavljenih rasputnica: 7x13 (tu nemam nijedan problematični pojam) dok se kod rasputnice 7x17 može tupiti oko nekih pojmova i sintagmi (npr., MIKROKOLORIZACIJA, premda je zabilježena na internetskim stranicama u hrvatskom i engleskom obliku, ja je ne bih nikad uvrstio u križaljku. Doajen Antonić mi je napomenio da se kod većih rasputnica i piramida može tolerirati pokoji "slabiji" pojam. Inače sam strog sam prema sebi kod uvrštavanja pojmova u križaljkama, pa sam nastojao biti i kod rasputnica koliko je to bilo moguće. Ovaj moj "izlet" u ovaj dio enigmatike je više pokušaj istraživanja mogućnosti kombinatorike i jezika, a ionako više ne namjeravam sastavljati rasputnice jer su me dobrano izmorile. I za kraj jedna ekskluziva, uskoro ćete ugledati i rasputnicu 7x19 (u njoj je samo jedan slabiji pojam, a i on ima dobro zapisanu podlogu:)
Pozdrav Marko Razumijem i slažem se... U svakoj djelatnosti je poželjno imati izazove, istraživati krajnosti, pokazati, hvaliti i biti hvaljen. Jednako je poželjno i, vjerujem, izuzetno važno postaviti razumne kriterije i dosljedno ih sprovoditi kad je riječ o generalnom pristupu, trendovima... na našem "igralištu", stranicama izdanja i blogova. Treba uvijek pomisliti "kako će ovo vidjeti odgonetač, pogotovo potencijalni novi..", sebe upitati da li ih tjeramo ili privlačimo. Po kom kriteriju, sa kojom logikom je prihvatljivo sedam troslovnih kratica u bušmanu da bi se imalo nekakve blokove dugih, ne baš svježih ni lijepih, pojmova? Autori mogu sve, do urednika je. Šta gubimo ako dodamo nekoliko crnih polja više insistirajući na svježini, ljepoti, rješivosti nosivih pojmova? Ponavljam se, dosadan sam, OK..., no ponavljaju se i stvari na koje ukazujem, a bez odgovarajućeg argumentiranog odgovora.
Marko, isti slučaj je i sa mnom. Doduše ja sam godinama sastavljao i objavljivao magične likove svih mogućih dimenzija (7X7, 7X9, 8X8, 7X11...) ali ne verujem da bih se ikada u životu drznuo da sastavim npr. kvadrate 9X9 i 10X10, a upravo sam njih sastavio na nagovor uvaženog kolege Borisa Antonića, te sam takođe na njegovu molbu sastavio i sve ove silne rasputnice koje su osvanule na Slavkovom blogu. Kao prvo, uživao sam kombinujući i vežbajući vijuge, ali je činjenica da se ovakve glomazne tvorevine teško mogu sastaviti bez pomoći svemogućeg interneta. Jedva čekam da ugledam tu novu Borisovu knjigu, u koju zaista ima briljantnih sastava. E sad, kako bi se ponašali Kurpes, Boki, Dopuđa i drugi (eto njih sam se prvih setio kao ukršteničara-križaljkaša koji su se itekako bavili sastavljanjem magičnih likova svih vrsta), sigurno da bi im bilo puno lakše i čisto sumnjam da bi odoleli čarima interneta. Normalno, verujem i da bi oni filtrirali ličnosti koji bi mogli "ući" u križaljke i likove.
Neka sam vas malo razdrmao. Moj mali problem je što nekad nastupim kao sastavljač, a nekad kao urednik. I Rešadova i Markova rasputnica su majstorije i ja im čestitam. Ali (po meni) treba razdvojiti one radove sa stoposto ispravnim pojmovima i one s "popustima". Imamo puno piramida od 14 i više slova, magičnih kvadrata 9x9 i većih ali koliko je onih sa svim ispravnim riječima? Nema rekorda s prejakim vjetrom u leđa a ni s prijestupom.
Boris piše; U knjizi o rasputnicama, čiji rukopis upravo završam, u predgovoru stoji ovo:
"Treba reći i da se u ovoj knjizi upotrebljava jedan novi termin, koji u popularnom obliku glasi „nešto drukčije“. Preuzet je iz zagonetaštva na engleskom jeziku, gdje se upotrebljava za čarobne likove, posebno kvadrate, u kojima se ne prihvaćaju uobičajena i stroga pravila pri izboru riječi, nego autori sebi dopuštaju vrlo veliku slobodu.
Kod nas bi skupini takvih zagonetaka pripadale one koje imaju izrazito labilne sintagme i irelevantne ili nepouzdane pojmove s Googlea i drugih medija. Mnoge takve zagonetke nastale su iz želje za velikim dimenzijama likova i u neke su od njih autori uložili vrlo veliki trud pa ih treba prihvatiti kao „nešto drukčiju varijaciju“. Mogu se nazvati „posebnosti“ ili „heterotropi“. Boris Antonić
ODGONETKA:
ОдговориИзбришиKORONARNA ARTERIJA
ELEKTROINSTALATER
ČASOVNIK S TAJMEROM
KAPETANSKE DIPLOME
BRZA PASTERIZACIJA
VIKTOR TADIJANOVIĆ
IZVEŠTAJ IZ AUŠVICA
BRAVO! ČESTITAMO!
Vlagor
Živor Rešade, dobro došao u klub 17 :)
ОдговориИзбришиK E Č K B V I
O L A A R I Z
R E S P Z K V
O K O E A T E
N T V T P O S
K O R O N A R N A :A R T E R I J A
E L E K T R O I N S T A L A T E R
Č A S O V N I K: S: T A J M E R O M
K A P E T A N S K E: D I P L O M E
B R Z A: P A S T E R I Z A C I J A
V I K T O R: T A D I J A N O V I Ć
I Z V J E Š T AJ: I Z: A U Š V I C A
E L M P A N Š
R A E L C O V
I T R O I V I
J E O M J I Ć
A R M E R Ć A
Čestitam Rešade, ovo zbilja nije lako sastaviti, ja sam uspio iz nekoliko pokušaja.
ОдговориИзбришиImam još jednu ispravnu rasputnicu, ali je nisam slao nigdje jer ima nekoliko manje poznatih osoba (jedna još može proći, ali tri je za moj ukus previše :)
KARDINALOVA NEBESA
RADOVAN STANOJEVIĆ (crnogorski rukometaš)
BRAZILSKA TIKOVINA
ANTITOTALITARIZAM
VJEROVATI NA RIJEČI
JULIE ANITA RAYMOND (australska autorica, 1955.)
MARIANO KARAMANIAN (argentinski glumac i kantautor)
Ovo je pitanje za stručnjake, možda za doajena Antonića. Da li su bolje rasputnice s nategnutim (izmišljenim) sintagmama poput Rešadove ili ispravne s izguglanim neznanim junacima poput Markove?
ОдговориИзбришиStigao je odgovor:
ИзбришиKurpes u križaljku ne bi stavio ni labilnu sintagmu ni za nas irelevantnu osobu s Googlea. Za čarobne likove vrijede ista pravila. Kod vrlo velikih likova malo se popušta. Boris Antonić
Hvala ti Marko! Nećeš mi verovati, ali ova me je manje namučila nego ona 7X15.
ОдговориИзбришиPero, ne znam šta je ovde nategnuto (izvore sam poslao Antoniću).
"Nategni" i ti pa da vidimo kako će ispasti. :)
Da pokušam biti nestručno objektivan. Kao rješavač i enigmat koji se nikad nije značajno bavio magičnim likovima.
ОдговориИзбришиOvakva kombinatorika zaslužuje svako poštovanje i čestitke, jednako vrijedi i za rad na bazi podataka.
Hoće li neki urednik ili blogogazda objavljivati ovakve stvari je njegova odluka zasnovana na njegovim kriterijima i prioritetima. Meni je zanimljivo vidjeti ih, doživljavam ih kao čudo jezika i enigmatske kreativnosti, zašto ne.
Vjerujem da iznad ovog svega, u stvari u osnovi, nekakvom temelju svega, treba tretirati pitanje kakvu enigmatiku želimo, kako nju (i sebe s njom) predstavljamo javnosti. Danas je to istinski vezano i za njenu budućnost.
Konkretno - je li sve što nađemo na internetu prihvatljivo, kakve razlike u kriterijima treba prihvatiti ovisno o kojoj enigmatskoj vrsti je riječ, gdje se rad objavljuje, u kojoj prigodi (natjecanje …) i slično. Najkonkretnije u ovom primjeru – pogledah sintagmu KAPETANSKE DIPLOME, zvuči dobro kao što je zvučala i sintagma TENISKI TEREN o kojoj se nekad malko pisalo. Ostaje pitanje može li sve što se da sklopiti sa DIPLOMA, KAPETANSKO, TEREN, TENISKO i sl biti prihvaćeno kao sintagma. Jasno je da ne može biti jednoznačnog odgovora, nije ovo matematika. Back to Google – kapetansku diploma nađoh samo na
https://bokanews.me/evo-sto-vas-ocekuje-na-prvoj-izlozbi-zaboravljena-dalmacija-1/
Lako moguće da se može naći još ponegdje… U pasusu u kom se spominje naša diploma ima još nekoliko potencijalnih sintagmi koje bi mogle spasiti nečiju kombinaciju. Dakle, valja nam definirati stvari oko navođenja izvora, je li dovoljno naći nešto što pristrasnom uhu (autoru spašava kombinaciju, nama uzdiže našu kreativnost…) zvuči dobro.
O našim prioritetima – iste ove alatke, baze podataka, softvere koji ih pretražuju… smo mogli koristiti i za bitno drugačiji pristup. Treba nam baza koja bi sadržavala samo poznate i vrijedne (jezički, enciklopedijski, kvizaški, informativno…) pojmove i sintagme. Radovi zasnovani na takvoj bazi bi bili naš doprinos kulturi i znanju u vremenu kad je potreba za tim sve aktualnija. Odabrali smo rekorderstvo, manji broj crnih polja, veće bjeline…, objektivno i zatvorenost u uskom krugu specijalista. Polako se primičemo AI-ju koji prikuplja podatke iz svih mogućih izvora i slaže ono što se traži od njega.
Evo vidjeh i komentar našeg doajena Borisa Antonića, pominje velikog Kurpesa – obojica su bili i ostali moji uzori. Zato nekidan pomenuh pitanje kako bi naši nekadašnji velikani koristili internet.
Živio Hajro.
ОдговориИзбришиPrije godinu dana nisam se ni ja bavio magičnim likovima (odnosno rasputnicama), a vjerojatno se ne bih nikad ni bavio da me nije gosp. Boris Antonić zamolio da pokušam sastaviti rasputnice većih dimenzija. Hvala ti što bespogovorno braniš enigmatiku i enigmatsku praksu i uglavnom se slažem s tobom, ali sad kad već imam neki uvid i praksu, mogu da kažem da je vrlo teško, ali ne i nemoguće sastaviti velike rasputnice bez nekog graničnog pojma ili sintagme. U primjeru mojih objavljenih rasputnica: 7x13 (tu nemam nijedan problematični pojam) dok se kod rasputnice 7x17 može tupiti oko nekih pojmova i sintagmi (npr., MIKROKOLORIZACIJA, premda je zabilježena na internetskim stranicama u hrvatskom i engleskom obliku, ja je ne bih nikad uvrstio u križaljku. Doajen Antonić mi je napomenio da se kod većih rasputnica i piramida može tolerirati pokoji "slabiji" pojam. Inače sam strog sam prema sebi kod uvrštavanja pojmova u križaljkama, pa sam nastojao biti i kod rasputnica koliko je to bilo moguće. Ovaj moj "izlet" u ovaj dio enigmatike je više pokušaj istraživanja mogućnosti kombinatorike i jezika, a ionako više ne namjeravam sastavljati rasputnice jer su me dobrano izmorile. I za kraj jedna ekskluziva, uskoro ćete ugledati i rasputnicu 7x19 (u njoj je samo jedan slabiji pojam, a i on ima dobro zapisanu podlogu:)
Lp,
Marko
Pozdrav Marko
ОдговориИзбришиRazumijem i slažem se... U svakoj djelatnosti je poželjno imati izazove, istraživati krajnosti, pokazati, hvaliti i biti hvaljen. Jednako je poželjno i, vjerujem, izuzetno važno postaviti razumne kriterije i dosljedno ih sprovoditi kad je riječ o generalnom pristupu, trendovima... na našem "igralištu", stranicama izdanja i blogova. Treba uvijek pomisliti "kako će ovo vidjeti odgonetač, pogotovo potencijalni novi..", sebe upitati da li ih tjeramo ili privlačimo. Po kom kriteriju, sa kojom logikom je prihvatljivo sedam troslovnih kratica u bušmanu da bi se imalo nekakve blokove dugih, ne baš svježih ni lijepih, pojmova? Autori mogu sve, do urednika je. Šta gubimo ako dodamo nekoliko crnih polja više insistirajući na svježini, ljepoti, rješivosti nosivih pojmova? Ponavljam se, dosadan sam, OK..., no ponavljaju se i stvari na koje ukazujem, a bez odgovarajućeg argumentiranog odgovora.
Marko, isti slučaj je i sa mnom.
ОдговориИзбришиDoduše ja sam godinama sastavljao i objavljivao magične likove
svih mogućih dimenzija (7X7, 7X9, 8X8, 7X11...) ali ne verujem da bih se ikada u životu drznuo da sastavim npr. kvadrate 9X9 i 10X10, a upravo sam njih sastavio na nagovor uvaženog kolege Borisa Antonića, te sam takođe na njegovu molbu sastavio i sve ove silne rasputnice koje su osvanule na Slavkovom blogu.
Kao prvo, uživao sam kombinujući i vežbajući vijuge, ali je
činjenica da se ovakve glomazne tvorevine teško mogu sastaviti bez pomoći svemogućeg interneta.
Jedva čekam da ugledam tu novu Borisovu knjigu, u koju zaista
ima briljantnih sastava.
E sad, kako bi se ponašali Kurpes, Boki, Dopuđa i drugi (eto njih sam se prvih setio kao ukršteničara-križaljkaša koji su se itekako bavili sastavljanjem magičnih likova svih vrsta), sigurno da bi im bilo puno lakše i čisto sumnjam da bi odoleli čarima interneta.
Normalno, verujem i da bi oni filtrirali ličnosti koji bi mogli "ući" u križaljke i likove.
Neka sam vas malo razdrmao. Moj mali problem je što nekad nastupim kao sastavljač, a nekad kao urednik. I Rešadova i Markova rasputnica su majstorije i ja im čestitam. Ali (po meni) treba razdvojiti one radove sa stoposto ispravnim pojmovima i one s "popustima". Imamo puno piramida od 14 i više slova, magičnih kvadrata 9x9 i većih ali koliko je onih sa svim ispravnim riječima? Nema rekorda s prejakim vjetrom u leđa a ni s prijestupom.
ОдговориИзбришиBoris piše;
ИзбришиU knjizi o rasputnicama, čiji rukopis upravo završam, u predgovoru stoji ovo:
"Treba reći i da se u ovoj knjizi upotrebljava jedan novi termin, koji u popularnom obliku glasi „nešto drukčije“. Preuzet je iz zagonetaštva na engleskom jeziku, gdje se upotrebljava za čarobne likove, posebno kvadrate, u kojima se ne prihvaćaju uobičajena i stroga pravila pri izboru riječi, nego autori sebi dopuštaju vrlo veliku slobodu.
Kod nas bi skupini takvih zagonetaka pripadale one koje imaju izrazito labilne sintagme i irelevantne ili nepouzdane pojmove s Googlea i drugih medija. Mnoge takve zagonetke nastale su iz želje za velikim dimenzijama likova i u neke su od njih autori uložili vrlo veliki trud pa ih treba prihvatiti kao „nešto drukčiju varijaciju“. Mogu se nazvati „posebnosti“ ili „heterotropi“. Boris Antonić