недеља, 10. фебруар 2013.

AMBIGRAM



Амбиграм
/амби – као први дио ријечи са значењем двојако, обострано/

Амбиграм је ријеч или израз који се адекватним графичким обликовањем и обично уз ротацију од 180 степени, може прочитати као првобитно написана ријеч или сасвим друга ријеч али која је у логичкој вези с првом. Највише је присутан у графичком дизајну када се жели постићи ефектан и препознатљив лого.
Зачетник таквог вида визуелног изражавања је  умјетник Питер Њуел познатији по илустрацијама књига за дјецу Марка Твена и Луиса Керола који је 1893. године објавио двије књиге инвертибилних илустрација у којима се слика претвара у другу слику уколико се окрене наопачке (као она у којој се љепотица претвара у ружну особу).
Праву експанзију амбиграм доживљава половицом прошлог стољећа а нарочито када је Рејмонд Леви, чувени индустријски дизајнер, 1969. године објавио познати лого NEW MAN који се и данас користи.





Даглас Хофштадер описује амбиграм као калиграфски дизајн који уз употребу закривљених линија омогућава формирање таквих облика слова да се задата ријеч, након ротације) може прочитати у непромијењеном или другом (најчешће супротном) значењу.
У свијету се организују такмичења у састављању што оригиналнијег и ефектнијег амбиграма па је то велики изазов за све  амбиграмисте да пласирају идеје и покажу своју маштовитост.
У литератури се може наћи десетак и више типова амбиграма али се у пракси сусрећу најчешће четири типа:
1. ротациони амбиграм




2. рефлексивни - одраз у огледалу)



3. хермафродит - слова или размак између слова формирају нова слова



CLEAN – Dirty  /   Чисто - прљаво

4. природни – када је ријеч симетрична по вертикали или хоризонтали

У нашем језику нпр. ријечи  
ПОТОП,
ТОПОТ и
НЕВЕН као рефлексивни (одраз у води).

Ћирилични фонтови су такође погодни за израду амбиграма али на интернету се не могу наћи. Изузетак је лого водоводног предузећа из Добоја којег смо имали прилике видјети на овом мјесту прије неколико дана.

Милош Милићевић

5 коментара: