UMRA
Piše: Radoja Racanović
Napomena: Ovo je nastavak (drugi dio) teksta o Ćabi, u sklopu koga je
obrađen pojam umra.
Danas je religijski značaj Ćabe
više u njenoj spoljašnjosti nego unutrašnjosti. Nekada je otvarana dva
puta sedmično i svako je mogao ući i klanjati. Danas se otvara svega dva puta
godišnje i to samo za dostojanstvenike i posebne goste. Otključava se
ključevima koji su oduvijek bili povjereni porodici Talha,
a tu im je ulogu potvrdio i prorok Muhamed, pa su i najmoćniji vladari morali
tražiti dozvolu od te obične mekanske porodice za ulazak u Ćabu. Inače, vrata
Ćabe (prag) nalaze se na visini od 2,25 m iznad zemlje. U uglu 2 metra
udaljenom od njih nalazi se ugrađen crni kamen na visini 1,10 m iznad zemlje.
Ta 2 m zida, nazvana multezem, imaju
poseban značaj za vjernike, naslanjaju se na njega da bi dobili blagoslov.
Preko cijele godine Ćaba je pokrivena teškim prekrivačem od čiste svile crne
boje, koji se zove kisva, i na kome su zlatnim i srebrnim
slovima izvezeni ajeti iz Kurana. Mijenja se jednom godišnje uoči
Kurban-bajrama. Tom prilikom Ćaba se pere i privremeno ogrće bijelim
prekrivačem. Skinuti prekrivač se skida, siječe i dijeli. Od ostalih
znamenitosti vezanih za prostor Ćabe treba spomenuti Ibrahimov
kamen (na kome je stajao
Ibrahim gradeći Ćabu i na kome se nalaze otisci njegovih stopala), Hatim ili Hidžr (izostavljeni
dio Ćabe za njene obnove u Muhamedovo vrijeme, vjeruje se da su na tom mjestu
ukopani Ismail i njegova majka Hadžera (= Agara, Hagara)) i izvor Zemzem.
Prema islamskim teolozima voda
Zemzem je potekla kada je u potrazi za njom Hadžera 7 puta prešla put između
dva brdašca, kasnije nazvana Safa i Merva. Hadžera je požurila da zagradi
vodu, da ne oteče, kako bi je sačuvala, i dok je to radila izgovarala je
na starosurjanskom jeziku riječi „zam-zam”, što znači stani-stani. Muhamed je
jednom prilikom rekao: ”Da Hadžera nije izgovorila riječi zem-zem voda bi
potekla kao što teku vode rijeka”. Nepobitno je utvrđeno da je voda sa tog
izvora jedinstvenog kvaliteta u svijetu, a u istoriji nije zabilježeno da je
izvor presušio niti da se neko od hodočasnika požalio na zdravstvene probleme
zbog pijenja te vode. Svako
ko posjeti Ćabu obavezno nosi kući barem jednu flašu Zemzem- vode.
Postoje dvije vrsta hodočašća u
sveti grad Meku - hadž i umra. Oba podrazumijevaju posjetu Ćabi tako da se
nerijetko samo hodočašće naziva ćaba. Ponekad se riječ ćaba upotrebljava u
značenju svetilište. Hadž (hadžiluk)
je veliko hodočašće, a svaki umno i fizički zdrav musliman, punoljetan po
šerijatu i kojem to finansijske prilike omogućavaju, dužan ga je obaviti bar
jednom u životu. Obavlja se jednom godišnje, u tačno određene dane u
posljednjem mjesecu hidžretske godine, i pod određenim uslovima. Umra je malo hodočašće (mali hadž) koje nije obavezno i može
biti obavljeno u bilo koje doba godine, osim u danima Kurban bajrama. Ranije
je ono na ovim prostorima bilo malo poznato i među muslimanima pa ne čudi da
riječ umra nije navedena u standardnim rječnicima. Tome je svakako doprinijela
i činjenica da se umra može obaviti tokom hadža (kao odvojeni, što je lakše,
ili spojeni obredi, što je teže) i da toj praksi pribjegava većina hadžija,
pogotovo onih koji dolaze iz udaljenih zemalja. Sam Muhamed je obavio četiri
umre i jedan hadž. Zanimljivo je da se hadž može obaviti za drugog, a onaj koji
vrši hadž za drugog naziva se bedel.
Kod umre obavezna je posjeta Ćabi,
Safi i Mervi te obavljanje radnji koje se zovu: tavaf ili tavafljenje (obilazak oko Ćabe u 7 krugova) i saj (hodanje i trčanje od Safe do Merve 7
puta, nakon obavljenog tavafa i pijenja Zemzem-vode). Da bi uopšte mogao
ući u Meku i pristupiti tim radnjama, hodočasnik mora obaviti ihram. Ihram u širem smislu riječi znači propisani
način ponašanja hodočasnika, a u užem (i običnijem) dva komada bijelog platna
kojima hodočasnik omotava svoje golo tijelo. Hodočasnik koji stupa u ihram zove
se muhrim.
Granica na putu za Meku koju hodočasnik ne smije proći, a da nije zanijetio obred
(obavezao se na obavljanje hadža i/ili umre) i obukao ihram zove se mikat. Mutemir,
tako se naziva onaj ko je donio nijet samo
za umru, završava umru nakon obavljenog saja time što obrije glavu ili ošiša
kosu (žene samo skrate kosu). Hadžija, tj. onaj ko je donio nijet za hadž,
obavljanjem saja završava obred u Meki i nastavlja hadž izvan Meke na mjestima Arefat, Muzdelifa i Mina.
Na kraju treba reći da je ulaz u
Meku zabranjen za nemuslimane, naročito za kafire (poricatelje
vjere i ateiste) i mušrike (mnogobošce), te da i za
muslimane boravak
u njoj ima posebne propise i adabe.
Izdvojene riječi: Arefat, bedel, Velika džamija, Zemzem, Zemzem-voda, Ibrahimov kamen, ihram, kafir, kibla, kisva, mali hadž, Mekanska džamija, Merva, Mesdžidul-Haram, mikat, Mina, Muzdelifa, multezem, mutemir, muhrim, mušrik, nijet, saj, Safa, Sveta džamija, tavaf, tavafljenje, Talha, umra, umranski saj, umranski tavaf, Ćaba, Hatim, hadž, hadžija, Hidžr, Crni kamen
Izdvojene riječi: Arefat, bedel, Velika džamija, Zemzem, Zemzem-voda, Ibrahimov kamen, ihram, kafir, kibla, kisva, mali hadž, Mekanska džamija, Merva, Mesdžidul-Haram, mikat, Mina, Muzdelifa, multezem, mutemir, muhrim, mušrik, nijet, saj, Safa, Sveta džamija, tavaf, tavafljenje, Talha, umra, umranski saj, umranski tavaf, Ćaba, Hatim, hadž, hadžija, Hidžr, Crni kamen
Radoja, koliko si vremena pisao ovaj tekst? Nešto sam znao jer drugujem s ef. Mirsadom Arnautalićem iz Orašja, ali većinu ipak ne. Čestitam.
ОдговориИзбришиUvijek je za pohvalu kada se nešto napiše i zabilježi, pogotovo o stvarima koje su drugima nedovoljno poznate ili o kojima se zna tek u natruhama (valjda neće biti problema s natruhama-
ОдговориИзбришиnatruha, nešto što je spomenuto u tragovima, ima u tragovima).
Pa tako je i ovaj Radojin uradak za pohvalu!
ОдговориИзбришиHvala na pohvalama obojici i Dejanu juče.
Dugo sam pisao ovaj članak, upoređivao izvore, nastojao prilagoditi potrebama ovog bloga i rječniku običnih čitalaca. Pri tome mi je naročito bilo bitno da sa poštovanjem pišem o ovoj svetinji, naglasim njenu povezanost sa glavnim monoteističkim religijama i, naročito, da ne povrijedim ničija vjerska osjećanja. Biće mi posebno drago ako sam u tome uspio.