ANASTASIS
Piše: Radoja Racanović
Anastasis je naziv freske na slici, koja se
ubraja među najbolja i najpoznatija djela vizantijske umjetnosti. Taj naziv
može da se prevede, ali nikada doslovno (grč. Anastasis = Vaskrsenje) već kao Silazak
u ad. Dio je impresivnog živopisa koji je naslikan između 1310. i 1320. u
nadgrobnoj kapeli carigradske crkve Hora, čuvene po prelijepim freskama i
mozaicima u njenoj unutrašnjosti. Početkom XVI v. ta crkva je pretvorena u
Kahrije džamiju, a 1948. sekularizovana i pretvorena u muzej.
Profesor istorije umetnosti na
Njujorškom univerzitetu Horst Valdemar Janson ovako piše o ovoj fresci:
Slika prikazuje događaj neposredno pred opšte vaskrsenje – Hristov
silazak u ad. Okružen blistavim svetiteljskim vencem, Spasitelj je pobedio
Satanu i srušio vrata pakla (obratite pažnju na vezanog Satanu kraj njegovih
nogu usred neverovatnog mnoštva gvožđurije) i diže Adama i Evu iz mrtvih. Ono
što nas najviše zadivljuje u ovom središnom prizoru jeste osobina koju bismo
jedva očekivali na osnovu onoga što smo videli dotle od vizantijske umetnosti.
Hrist se ovde kreće s izvanrednom fizičkom energijom, vukući Adama i Evu iz
groba tako da se čini kao da lete kroz vazduh – veličanstveno izražajna slika
božanskog trijumfa. Takav dinamizam bio je nepoznat u starijoj vizantijskoj
tradiciji. A sada, ulazeći u XIV vek, pokazuje da je osam stotina godina posle
Justinijana vizantijska umetnost još uvek očuvala stvaralačku moć.
Crkva je odredila da se za istinsku
ikonu Vaskrsenja Hristovog smatra izobraženje Njegovog silaska u ad. Pored ove,
u pravoslavnoj ikonografiji postoje ikone Vaskrsenja koje izobražavaju Hristovo
javljanje mironosicama i učenicima. Kao što se u toj drugoj grupi posebnom
ljepotom i umjetničkom vrijednošću izdvaja Beli
anđeo iz manastira Mileševa, tako se Anastasis iz Hore izdvaja u prvoj grupi.
U opštem smislu anastasis je motiv
Hristovog vaskrsenja u vizantijskom slikarstvu, ali nije to jedino značenje tog
pojma. Anastasis je, takođe, naziv za kružni, prvoizgrađeni i danas jedini
očuvani, u stvari više puta obnavljani, dio Crkve Hristovog groba u Jerusalimu,
koju je izgradio Konstantin Veliki 327-335. g. na brdu Golgota. Crkva je bila
trodijelna i veća od današnje, a značaj Anastasisa je u tome što je izgrađen
tako da okružuje Hristov grob. Po nekim autorima Anastasis je naziv za sveti
grob, tj. mjesto vaskrsenja.
Kao uvek - zanimljiv i informativan prlog. Za mene posebno, jer Radoja prvenstveno daje priloge sa područja, gde mi nedostaje znanja. Hvala.
ОдговориИзбришиŠtefan Markovič