недеља, 31. март 2019.

DRUGI BROJ "KEOPSA" (7)



Još tri stranice iz drugog broja "Keopsa".

субота, 30. март 2019.

MARKOVA NAJAVA

Nagradni fond
Od Marka Mihaljevića sam tražio da (kao najavu za takmičenje) napiše nešto o svom enigmatskom radu i o njegovoj firmi. Evo šta Marko piše:

S enigmatikom sam se počeo baviti negdje u petom razredu osnovne. Kod kuće bi majka i ponekad stariji brat rješavali križaljke, a budući da je meni to išlo solidno (jer sam volio čitati mnogo enciklopedija i knjiga) malo po malo sam pokušavao i ja ponešto sastaviti. Prvo sam na nagovaranje razrednih kolega sastavljao njima, onako laički. Koliko se sjećam, prve križaljke enigmatskim časopisima sam pokušao poslati sa šesnaest godina (premda nisu objavljene). Malo po malo kako sam bio uporan Robert Pauletić, a naknadno i Valter Kvalić su me uputuli u pojedinosti i finese što je dobro i prihvatljivo uvrštavati u križaljke. Više ni sam nisam siguran koji mi je prvi rad objavljen. Pretpostavljam da je to pobjednička križaljka prvog kolu na Prvenstvu Hrvatske u Kviskotekinom izdanju. Možda je nešto  objavljeno i ranije, ali ja nikad prije nisam ni bilježio ni spremao svoje objavljene radove. Dosta starijih izdanja „Feniksa“ i „Kviskoteka „ sam poklonio prijateljima za rješavanje tako da se i sad katkad iznenadim kad netko objavi moj rad na kojeg sam zaboravio.
Tek zadnjih četiri godine sam sačuvao sve objavljene radove (kad sam ih počeo sve sam opisivati), a dobar dio i skenirao pa otprilike znam koliko ih je objavljeno u tom vremenu.
Rijetko sam sudjelovao na enigmatskim natjecanjima (početnih godina jedino na  Kviskotekinom prvenstvu Hrvatske). Što sam osvojio sigurno će Nedjeljko znati bolje od mene, on vodi takve statistike i bilježi podatke s raznih natjecanja.
Morat ću pročešljati svoje arhive i stare brojeve da vidim koje sam sve novitete i varijacije zagonetka domislio (Tetris, Monogramka, Filigran, Križaljka s konjićevim skokom itd.)
Što se tiče obrta:
Moj otac je pokrenuo obrt prije nekih četrdesetak godina, prvo u Splitu s jednim kolegom, a potom u Omišu u kojem smo i sada (izučio je zanat u Splitu, a jedno vrijeme u Sloveniji). S vremenom je izučio dosta toga i nas sinove, pa kad je otišao u mirovinu 2004. prebacio je obrt na mog starijeg brata. Mi smo tijekom sljedećim petnaestak godina proširili obrt i otvorili veleprodaju srebrnog i zlatnog nakita. Uglavnom proizvodimo replike tradicionalnog hrvatskog nakita, a jednim dijelom se baziramo na ručni rad. Nismo se htjeli reklamirati preko interneta iz dva razloga. Prvi je da još nismo u stanju proširiti krug poslovnih partnera jer dosad radimo s preko  stotinjak klijenata pa bi bilo neozbiljno primati dodatne ponude koje ne bi bili u stanju isporučiti. Drugi razlog što neki partneri uz naš pristanak prodaju naše proizvode preko internet ponude. Ionako dobar dio hrvatskog tržišta zna za nas jer radima na području od Zagreba, Istre, pa duž cijele obale sve do Cavtata. Dobar proizvod je uvijek bio najbolja reklama

DRUGI BROJ "KEOPSA" (6)



Još tri stranice iz drugog broja "Keopsa".

PASIJANS

Milan Sečujski postavlja zagonetno pitanje: „Šta jednom PLEMENU daje RITAM da bi dostiglo ZANOS“?

ZRNCA (3529)

Песник из Груже и његове песме (1936 - 2019)
(анаграм)
А САДИЋЕ МАШТА СРЕБРО ДУЖ БАРИЦА
у овом врту гружанскога раја,
док њиме ведар, разбарушен шета
руменог лица нежни поета
и милује цветове вечитога маја!
 
(Из новог рукописа, нове књиге ГорданеЈовановић Шарић "ТКАНИЦА ОД СЛОВА И СТИХОВА")

ANANAS-KUP (ŽIRIRANJE)



Počela je druga faza žiriranja „Ananas-kupa“ (drugo kolo četvrtog ciklusa). Svaki autor/učesnik treba da sa ponuđene liste od 152 anagrama odabere 30 najboljih. Nije potrebno rangirati anagrame, već samo odabrati. Svaki autor u listu može uvrstiti najviše DVA svoja anagrama.
Rok: petak, 05.04.2019. do 12 sati.

петак, 29. март 2019.

ZRNCA (3528)

INDIREKTNI SPUNERIZAM
Satir je bariton, a ... (3, 5)

четвртак, 28. март 2019.

MĐK U "FENIKSU"

Feniks 632, 28.03.2019.
(Prilog: Nedjeljko Nedić)

MREŽASTA ZRNCA




Od riječi: ANJICA, ASKET, ASMIS, ATACI, ĐURIŠ, ELENA, IRONI, IZUTI, KOROĐ, MARAŠ, MAREŠ, NIŠAN, RZANJE, SIMAT, STARR, STOLE te dvaput uzetog imena i prezimena književnika sa slike (roman "Gori gori gori"), sastavite dvije križaljčice dimenzija 5x5 polja.
Jovan Nedić

OD PROZORA DO PONORA



Piše: Miroslav Živković
Nimalo ne zavidim urednicima renomiranih enigmatskih časopisa. Poprilično je zahtevno da se provere sve nepoznate reči u ukrštenicama, da se utvrdi potpunost ukrštanja i izračuna prosečna dužina reči u njima. Za osmosmerke je još obimniji posao. Mora se utvrditi potpuna zastupljenost svih pravaca i obaveznost povezivanja. Pa tu dolaze i angažovanja kod drugih zagonetaka. Da se pritom uopšte ne  pominju problemi sa isplatom saradničkih honorara.
        Stoga je i za očekivati da se pokatkad provuče i neki urednikov previd u već odštampanom časopisu. To se nedavno desilo sa evidentnim greškama kod dva–tri publikovana pasijansa. No, pošto svaka loša strana ima i svoju dobru, ubrzo se to i pokazalo. Na aktuelnom Bovanovom blogu pasijans je uskočio u jednu od glavnih uloga. Iako je on već godinama bio skoro potpuno zapostavljen, odjednom je za ovu zagonetku zaživelo sasvim solidno interesovanje.
         Pokazalo se da postoje široke mogućnosti za njegovo popularisanje. Najbolje je to iskoristio Milan Sečujski, svojim izuzetno efektnim sastavima. On se nikako nije zadovoljio da obrađuje nove puteve sa pasijansima-peticama. Hrabro je proširio taj opseg, krenuvši u šestice, sedmice... Izazov je bio veliki, ali ga je on uspešno rešio, pa je čak kreirao jedan novitet u vidu foto pasijansa. Ovim svojim podvizima svakako je nagovestio nove visprene kombinacije, jer se to od njega i da očekivati. Mora se priznati da nije nimalo lako da se kompletira sastav, a da prva i poslednja reč nemaju ni jedno zajedničko slovo. Rešavači su u daleko boljoj poziciji, jer su im se nudile različite mogućnosti.
           Na objavljene pasijanse, rešavači su uglavnom tražili najadekvatnija rešenja, trudeči se da ona budu u skladu sa važećim pravilima. Bilo je nešto komentara i o tim pravilima, ali se većina enigmata nije dalje upuštala u diskusiju. Provejavala su dva oprečna stava što se tiče logogrifa. Moja malenkost je bila tvrdokorna u shvatanju logorifa kao nedozvoljenog učesnika. Drugi stav, koji je vatreno branio mladi kolega Milan Sečujski bio je za njegovo apsolutno korišćenje u pasijansima, što je i apostrofirano u više navrata.
             Premda se niko drugi nije decidirano založio za to, Milan Sečujski je ubrzo  zaključio da se ta tema ne mora više ni pominjati. Problem čine samo kolege koje ne mogu da prihvate tu savremenu postavku. Izolovanim primerima je to i, dokazao’, pogotovo jer se niko nije javio da tome protivureči.
              No, ne lezi vraže, ipak je to zasmetalo nekome, i to baš predstavnicima stare
garde, koji stoje na ,anahronim pozicijama’ o pridržavanju već davno donetih pravila.
Nikola Petkovski i Radoje Racanović su dugo čekali pravi trenutak da iznesu svoja mišljenja. Potpuno se slažem sa njima, ali uz jednu ogradu. Logogrif – nipošto u bilo koji pasijans. Mora da se zadrži načelo : niz neprekidnih logogrifnih anagrama.
             U tu diskusiju uplela se ni kriva ni dužna i piramida, zbog jasne anagramske sličnosti sa pasijansom. Struktno pravilo za piramide (i klinove) glasi da su to zagonetke sa neprekidnim nizom proširenih (i krnjih) anagrama. Prema tome lopatica ne sme da sledi opaticu, iako su to pojmovi koji nemaju dodirnih tačaka. Prosijecati  je prošireni anagram od opsijecati. Jeste da im je koren isti, ali je pravilo zadovoljeno. Tu već možemo govoriti o kvalitetu piramide sa ovakvim pojmovima. Kvalitet piramide se ceni po tome kako su razmeštena slova u dva susedna pojma. Očito je da je piramida sa ove dve pomenute reči veoma, veoma loša i pitanje je da li bi je i ijedan urednik trebao objaviti.
                Što se tiče prva dva pojma piramida, npr : i-ti, ovo se lako može prevazići. Piramida ne mora imati prvo slovo i može se smatrati zarubljenom. Postojeća anomalija je bazirana na Keopsu, ali treba da znamo da je prva stvarna piramida bila stepenasta ( Sakara -2630 p.n.e.).    
                Ali da se ne bi pomislilo kako sam i ja nepopravljivo anahroničan i logogrifofobičan, dajem jedan konstruktivan predlog. Očekujem da se potom dogodi i konstruktivna kritika, kao što je to učinjeno u dosadašnjem tekstu. Predlog bi glasio :
,,što više logogrifa u klasičnim ukrštenicama, skandinavkama, magičnim kvadratima i likovima’.Obzirom da su logogrifi danas malo zastupljeni, evo jedinstvene prilike da ih bude više. Nadam se da će bar neko prihvatiti ovo ?!
                Nisam baš nešto  mnogo poetski nastrojen da bih stvorio neku imaginarnu sliku  kako bi me ovaj  pozor odveo u ponor.