FERDERBEROV DOPRINOS ENIGMATICI
Piše: Stjepan Horvat
Anton Ferderber bio je vrhunski zagonetački autor i tu nema zbora. Da je bio malo tašt,
i tu bismo se lako mogli složiti jer pomalo je patio od onog „naj“ pa i „prvi“.
Sam je odlučivao s kim će i kako surađivati, a da je bio u sukobu sa svojim
vršnjacima zagonetačima govori i ovo obrazloženje zašto nije zagonetao od 1974.
do 1976. godine: Kako zbog bolesti koja
me zadesila (bio sam na par operacija u bolnici) tako i zbog nekolegijalnog,
familijarno-protekcionaškog stanja u enigmatici, izgubio sam svaki entuzijazam
da nastavim s radom. Da bi surađivao u nekom listu tražio je … uvjerenje za pošten i kolegijalan tretman i
postupak!
No vratimo se
zagonetačkom stvaralaštvu Antona
Ferderbera. Za njega se veže mnoštvo zagonetačkih noviteta i rekorda pa čak
je i jedna vrsta križaljke nazvana po njemu – ferderberovka.
FERDERBEROVKA je
križaljka s konačnim rješenjem koje se nalazi u izoliranim poljima klasične
križaljke. Prema njegovom zapisu, prvu je objavio u „Sfingi“ 1940. godine.
KRIŽALJKA-ISPUNJALJKA
u kojoj se crna polja rješavaju kao ispunjaljka i daju konačno rješenje.
Objavljena je prvi put u „Problemu“ 1948. godine.
NUMERIČKA KRIŽALJKA u
kojoj "riječi teku od sviju brojeva u križaljci bilo vodoravnih, bilo
okomitih", a objavljena je u „Problemu“ 1948. godine.
STOPOSTOTNA
SPECIJALNA KRIŽALJKA s geografskim pojmovima, objavljena u „Problemu“ 1948.
godine.
FONETNICA, zagonetka
kod koje fonetski oblik etimološki pisane riječi ili imena ima i drugo
značenje, a objavljena je u „Vjesnikovu kvizu“ 1974. (?) godine u rubrici
„Noviteti“.
Ferderber je bio
autor za to vrijeme brojnih zagonetačkih rekorda: križaljka tipa „bušman“
(19x14) s 24 crna polja („Sfinga“ 1945.), križaljka tipa „bušman“ s 22 crna
polja („Sfinga“ 1946.), križaljka tipa „toranj“ (6x26) s 12 crnih polja
(„Sfinga“ 1945.), prva četvorina 9x9 na hrvatskom jeziku („Sfinga“ 1940.), prva
slogovna četvorina 5x5 („Problem“ 1946.), rekordna metamorfoza od 9 slova
(„Problem“ 1948.), prva bijela (bez crnih polja) križaljka 8x8 („Enigma“ 1137/1978.)
i dr.
A evo i jedne
zanimljivosti o kojoj je sam Ferderber pisao:
Sastavio sam prema prethodnom dogovoru i ugovoru s direktorom tadašnje
„Džepne križaljke“ tešku križaljku koju nitko u Jugoslaviji nije uspio
riješiti! I dobio sam uz određeni honorar za sastavak i zasebnu nagradu za ovaj
uspjeh. Rješavači, koji su uporno tražili tešku križaljku, a sve unatoč
„teškog“ materijala masovno rješavali te tako obrukali sve dotadašnje
sastavljače, najzad su dobili tvrd orah kojega nisu mogli slomiti! Da bi ipak
nagradili one najupornije redakcija „Džepne križaljke“ prema procentu rješenja
ipak podijelila nekoliko utješnih nagrada. A da sve bude u „poštenom okviru“ na
moje inzistiranje redakcija je u nekoliko sljedećih brojeva donijela izvore
svih tih teških riječi i pojmova koji su rješavačima zadali toliko brige i
znoja.
Prilično kasno sam otkrio Ferderbera. Jednog dana sam "izmislio" ferderberovku, i u nameri da proverim da li tako nešto već postoji, susreo sam se sa njegovim likom i delom.
ОдговориИзбришиNije da laskam sebi povlačeći paralelu, no ona se sama nametnula. To što mi je sinula potpuno ista ideja kao njemu (70 godina ranije) moglo je da ukazuje na sličan način razmišljanja, ali tek kada sam se malo bolje upoznao sa njegovim radom, bio sam siguran da tu ima i nečega što prevazilazi slučajno podudaranje u nekoj tački.
Nekom zgodom sam pisao o njemu na svom blogu, no tada mi je valjda bilo malo glupo da iznesem to što sam upravo napisao.
Ovaj Stjepanov članak mi je samo potvrdio i ojačao stari utisak. Ne mislim da kazivanje o sujeti (svi smo mi skoro jednako sujetni), niti na ostale momente iz prvog pasusa (s napomenom da mi se zaista dopada ta ideja o uverenjima) - već na grafološku podudarnost. Ako niste videli moj rukopis, evo vam Ferderberovog. Kad bi mi neko izdiktirao ovaj tekst, verujem da ne bi bilo golim okom vidljivih razlika. Isto pišem gotovo sva slova (možda ih mestimično malo više vezujem, to zavisi od brzine), a pogotovo me fascinira paralela između njegovog i mog lj, kao i nj. Bio sam ubeđen da su to najoriginalniji elementi mog rukopisa. :)