петак, 8. октобар 2021.

NOSTALGIJA (1345)


Пише: Милош Милићевић 

Наставак приче о Сканди хороскопу
Покренути енигматски лист непуну годину дана од завршетка рата било је више од авантуре. У такав посао без рачунара, сарадника, развијене мреже дистрибуције, несигурне продаје и наплате и мноштва непредвиђених ситуација, могао се упустити само потпуно наиван или потпуно луд човјек! Радећи контакт емисију Радио забавник која се емитовала недјељом у вечерњем термину у трајању од сат времена задавао сам енигматске садржаје (анаграме, ребусе, асоцијације, загонетне приче, питалице) и тачне одговоре награђивао музичком жељом. Како је интересовање за емисију било поприлично родила се идеја о покретању енигматског листа. Директору радија Душану Стојичићу, предложим ту идеју и она буде прихваћена. Српски радио Теслић ће бити издавач а ја главни и одговорни уредник. Лист ће излазити једном мјесечно, формата А5 на 36 страна назива Сканди хороскоп. За идејно рјешење маскоте и и назива листа био је задужен теслићки графичар Адолф Амброш који је задатак обавио на симпатичан начин али ће већ трећи број претрпити измјене у фонту назива листа. Све остало урадио сам сам!  Како је то изгледало види се по насловној страни нултог примјерка. Дакле, свих 36 страна ручно нацртати а текст исписати на писаћој машини! Тако припремљен материјал носио сам у Бања Луку да ми ураде припрему а потом враћао у Теслић у штампарију. Због огромног посла није било могуће испоштовати динамику мјесечног излажења па је други број каснио мјесец дана а трећи два мјесеца. Четврти се никада није појавио. Некако у исто вријеме, након 75 емисија, и радио забавник се угасио.

1 коментар:

  1. Hvala Miloše, zanimljiva priča. Teško je odoljeti iskušenju da čovjek proba, poznat mi je taj osjećaj, prije i poslije. Mnogo se nauči i iz neuspjeha i sve ide dalje do nove ideje, novog iskušenja, pokušaja...

    Kombiniranje medija (ovdje radio i enigmatsko izdanje, imali smo slično u Orbisu, mislim sa emisijom Mivion RSA) je savršeno logična i dobra ideja. Papir ima svoja ograničenja, no ima i prednosti. Zanimljivo je da još nemamo kombinaciju izdanje i online sadržaj, mogli bi se lijepo dopunjavati, svi bi bili na dobitku. Svaka inovacija traži mnogo više rada nego uhodani sadržaj, a i ovo postojeće se jedva stiže. Čini se da je problem u finansijskoj neatraktivnosti ovog zanata pa ga mladi zaobilaze.

    Problemi sa prodajnom mrežom su pominjani ranije a i posljednjih dana vezano za Astro skandi. Zvuči zaista obeshrabrujuće. Koliko god je bilo amaterski i "ludački" pokušati sa HIK-om 1975 sama činjenica da takvih problema nije bilo, naprotiv sve sa prodajom je išlo super fer i efikasno, me navodi na razmišljanje da bih danas opet pokušao u takvim uvjetima, a u ovim današnjim baš i ne bih. Prava tržišna borba nije problem već poticaj na kreativnost, rad...

    ОдговориИзбриши