Пише: Милош Милићевић
Наставак приче о Сканди хороскопу
Покренути
енигматски лист непуну годину дана од завршетка рата било је више од
авантуре. У такав посао без рачунара, сарадника, развијене мреже
дистрибуције, несигурне продаје и наплате и мноштва непредвиђених
ситуација, могао се упустити само потпуно наиван или потпуно луд човјек!
Радећи контакт емисију Радио забавник која се емитовала недјељом у
вечерњем термину у трајању од сат времена задавао сам енигматске
садржаје (анаграме, ребусе, асоцијације, загонетне приче, питалице) и
тачне одговоре награђивао музичком жељом. Како је интересовање за
емисију било поприлично родила се идеја о покретању енигматског листа.
Директору радија Душану Стојичићу, предложим ту идеју и она буде
прихваћена. Српски радио Теслић ће бити издавач а ја главни и одговорни
уредник. Лист ће излазити једном мјесечно, формата А5 на 36 страна
назива Сканди хороскоп. За идејно рјешење маскоте и и назива листа био
је задужен теслићки графичар Адолф Амброш који је задатак обавио на
симпатичан начин али ће већ трећи број претрпити измјене у фонту назива
листа. Све остало урадио сам сам! Како је то изгледало види се по
насловној страни нултог примјерка. Дакле, свих 36 страна ручно нацртати а
текст исписати на писаћој машини! Тако припремљен материјал носио сам у
Бања Луку да ми ураде припрему а потом враћао у Теслић у штампарију.
Због огромног посла није било могуће испоштовати динамику мјесечног
излажења па је други број каснио мјесец дана а трећи два мјесеца.
Четврти се никада није појавио. Некако у исто вријеме, након 75 емисија,
и радио забавник се угасио.
Hvala Miloše, zanimljiva priča. Teško je odoljeti iskušenju da čovjek proba, poznat mi je taj osjećaj, prije i poslije. Mnogo se nauči i iz neuspjeha i sve ide dalje do nove ideje, novog iskušenja, pokušaja...
ОдговориИзбришиKombiniranje medija (ovdje radio i enigmatsko izdanje, imali smo slično u Orbisu, mislim sa emisijom Mivion RSA) je savršeno logična i dobra ideja. Papir ima svoja ograničenja, no ima i prednosti. Zanimljivo je da još nemamo kombinaciju izdanje i online sadržaj, mogli bi se lijepo dopunjavati, svi bi bili na dobitku. Svaka inovacija traži mnogo više rada nego uhodani sadržaj, a i ovo postojeće se jedva stiže. Čini se da je problem u finansijskoj neatraktivnosti ovog zanata pa ga mladi zaobilaze.
Problemi sa prodajnom mrežom su pominjani ranije a i posljednjih dana vezano za Astro skandi. Zvuči zaista obeshrabrujuće. Koliko god je bilo amaterski i "ludački" pokušati sa HIK-om 1975 sama činjenica da takvih problema nije bilo, naprotiv sve sa prodajom je išlo super fer i efikasno, me navodi na razmišljanje da bih danas opet pokušao u takvim uvjetima, a u ovim današnjim baš i ne bih. Prava tržišna borba nije problem već poticaj na kreativnost, rad...