среда, 21. септембар 2022.

EDL UKRŠTENICA (15)


 EDL 2022 - sedmo mesto (46 bodova)

Željko Jozić 

9 коментара:

Nedjeljko Nedić је рекао...

Najbolja križaljka od svih do sada objavljenih: čak 77 slova u skupinama, dvije bjeline 6 x 6 i 5 x 7, 10 rijetkih slova.
Jedna je kratica (ARK), 3 teška pojma (VINTIDŽ, PRITAN, ČAKČIĆ - možda je upisano pogrješno umjesto ČAMČIĆ), 7 dvoslova, 5 jednoslova, 14 crnih polja.

Slavko Bovan је рекао...

Jeste ČAMČIĆ.
Autor je poslao sledeće:
MIKROKROJ-mali oblik odjevnog predmeta (vruće hlačice!)
PRASKOVAČA-rakija od praske (breskve), breskovača (reg.)
KRTOVINA-HJP krtičnjak(2), hrpica rahle zemlje od krtice
KIDAJ-bježi!
PRITAN-činovnik u pritaneju u antičkoj Grčkoj (HJP, Opća enciklopedija)
LJOS-HJP (uzvik pada tijela bez posljedica)
AJETA-muslimansko žensko ime

Slavko Bovan је рекао...

Željko je mogao umjesto EKSER staviti OKSER, pa da
1. izbjegnemo ukrštanje dav EKS
2. dobijemo materijal za diskusiju da li je OKSER ili OSER :)

Slavko Bovan је рекао...

Ova ukrštenica je bila jedan od zadataka na EDL u Kikindi. Odabrao sam je prije početka žiriranja.

Mandrak је рекао...

Delim Nedjeljkovo mišljenje, ovo je najbolji rad (ozbiljan, osmišljen, profesionalan i moderan) koji smo dosad videli.

Ali, ako se vratimo na jučerašnji slučaj i vidimo šta je jedan član žirija bez ikakvog blama napisao ispod sastava a la Života Stanković, pa se onda vratimo još malo unazad i prisetimo se koliko je jedan drugi član žirija bio fasciniran diletantskom kreacijom... moglo bi se reći da je 46 poena sasvim logičan rezultat.

Dopada mi se što ukrštenica prati našu savremenu jezičku praksu (rostovati, vintidž), a podržavam i slobodu iskazanu kroz žargonski imperativ "kidaj".

Moja ocena je 8, s napomenom da više od toga nisam dodeljivao ni kad sam žirirao. :)

Slavko Bovan је рекао...

Reče mi jedan čovjek da će biti 30 komentara na ovu objavu :)

Радоја Рацановић је рекао...


Imam potrebu da prokomentarišem ovaj Željkov rad, s obzirom na njegovu aktivnost i konstruktivnost u diskusijama koje su se povodom ovog konkursa vodile prethodnih dana na ovom blogu. Razlog više je što sam ga upoznao na SOZAH-u u Orašju prije dvije godine i imao priliku duže razgovrati sa njim. Ne mislim ga tada baš uspio odgonetnuti, ali je, u svakom slučaju, ostavio dobar utisak na mene. Jer Željko je takav, ostavlja utisak. I kao čovjek, i kao sastavljač, i kao autor ovdje plasiranih komentara. Naravno, i kao autor ovog rada.

Ovaj rad spada u grupu onih koji su najujednačenije ocijenjeni od svih članova žirija; nema velikih razlika u dobijenim ocjenama. (Ocijenjen je, čini mi se, sa pet šestica i dvije osmice.) To može da govori, i govori, da je u njemu zadovoljeno više različitih kriterijuma i o njihovoj izbalansiranosti. Već na prvi pogled se vidi da su u njemu pomirena najmanje dva stila, ali je ovo prvenstveno rad iz kategorije radova sa bjelinom. Iako je položena centralno, ta je bjelina lijepo uklopljena u cjelinu tako da se u prvi mah i ne dobija utisak da je namjera autora bila da napravi bjelinu i da je napravi što većom. Uobičajena kvadratna bjelina (ovdje 6x6) je produžena sa dva reda od po 5 bijelih polja u nizu, tako da uključujući njih, imamo drugu preklapajuću, ali veću bjelinu 5x8 (ne 5x7, kao što je Nedjeljko napisao). U svakom slučaju, ovaj rad nema dvije bjeline već jednu proširenu ili, ako možemo tako reći, dvostruko okrnjenu bjelinu 6x8.

Kao što rekoh, bjelina je dobro uklopljena, tj. efektnim prolazima višestruko povezana sa preostalim dijelovima križaljke. Tako da oko bjeline nemamo gomile crnih polja što daje dobar vizuelni efekat koji nije pokvaren ni sa ove tri pločice od po dva ravno povezana CP. Čak i suprotno, pojačan je njima, tako da se dobija utisak manjeg broja CP, nego što on stvarno jeste (14). (Ako se dobro sjećam, nekada je važilo pravilo da se ovako spojena dva CP posmatraju kao jedno, mada se nikada tako nisu računala.)

Mislim da je Željko u jednom komentaru napisao kako smatra da na ovakvim takmičenjima može pobijediti samo rad sa bjelinom, što se na ovom konkursu i desilo. Istina, relativno je mali broj ovako koncipiranih bjelina među do sada viđenim radovima, ovo je tek četvrta. Logično je da se kod ocjenjivanja radovi prvo upoređuju sa sebi stilski sličnim, a zatim ostalim, svim ili opet grupisanim po određenim kategorijama. Bez obzira na sve pohvalno rečeno na račun ovog rada u prethodnim komentarima, što nije sporno (ako se izuzmu netačni Nedjeljkovi brojčani pokazatalje, među kojima je i onaj o „čak 77 slova u skupinama“, a skupina je ovdje 42), moralo je tu biti nešto. Nešto ograničavajuće, nešto zbog čega nije bilo ni jedne „ekstremno“ različite niti najviše ocjene. Mislim da je to prvenstveno struktura ove bjeline. Autor je imao ambiciju, ona je prepoznata, morala je biti prepoznata, i sve je to lijepo i korektno uklopljeno i odrađeno, ali je izostao efekat njegovog najjačeg oružja, efekat bjeline. Ovo nije bjelina koja plijeni, zbog koje se zanemaruju svi ostali kriterijumi, već naprotiv, ti ostali ovdje dobri i odlični kvaliteti ostali su (možda) neprepoznati u sjenci te bjeline. Iako nema monotonu, ima strukturu sa čestim grupama slova, zbog čega previše liči na one koje smo već više puta vidjeli.

Bilo kako bilo, gledajući ovako izdvojeno, ovaj rad je u ukupnom poretku prošao lošije nego što zaslužuje. Međutim, ovako pojedinačno i ocjenjivanje u hrpi sa drugim takmičarskim radovima, nije niti može biti isto. Toga smo valjda svi svjesni.

Радоја Рацановић је рекао...


U ovoj rečenici ispustih čak dvije riječi:

Ne mislim da sam ga tada baš uspio odgonetnuti, ali je, u svakom slučaju, ostavio dobar utisak na mene.

Slavko Bovan је рекао...

Ispravljen ČAMČIĆ.
Zahvaljujem se Jovanu Nediću na pomoći.