VELIKOBELTNI MOST
Velikobeltni most (dan.
Storebæltsforbindelsen) je fiksna veza od više elemenata koja prelazi Veliki
pojas između danskih ostrva Selanda i Fina. Sastoji se od putnog visećeg mosta
i železničkog tunela između Selanda i malog ostrva Sproge u sredini Velikog
pojasa, i mosta sa potpornim gredama za drumski i železnički saobraćaja između
Sprogea i Fina. Ukupna dužina je 18 km. „Velikobeltni most” (dan.
Storebæltsbroen) obično se odnosi na viseći most, mada se takođe može koristiti
da označi most sa potpornim gredama ili vezu u celosti. Zvanično nazvan Istočni most, viseći most dizajnirale
su danske firme COWI A/S i Ramboll. Ima peti najduži glavni raspon na svetu
(1,6 km), a najduži izvan Azije. U vreme otvaranja mosta bio je drugi najduži,
iza mosta Akaši Kaikjo, otvorenog nekoliko
meseci ranije.
Veza je zamenila trajektnu službu,
koja je bila osnovno sredstvo prelaska Velikog pojasa. Nakon više od 50 godina
rasprave, danska vlada je 1986. odlučila da izgradi vezu; otvorena je za
železnički saobraćaj 1997. i za drumski saobraćaj 1998. Sa procenjenim
troškovima od 21,4 milijarde DKK (cene iz 1988), most je najveći građevinski
projekat u istoriji Danske. Znatno se skratilo vreme putovanja; prethodno je
trajalo jedan sat trajektom, a sada se može preći za deset minuta. Ova veza i
most Eresund (izgrađen 1995—1999) zajedno su omogućili vožnju iz kopnene Evrope
u Švedsku i ostatak Skandinavije kroz Dansku.

Нема коментара:
Постави коментар