субота, 22. фебруар 2014.

ANTIUKRŠTENICA

Repriziram 59. nastavak "Eroteke" premijerno objavljen na Cryptomanovom blogu. Vidi: OVDE


Na Četvrtoj enigmatskoj koloniji (da l' to bijaše 1995. godine?) predstavio sam jednu ukrštenicu u kojoj sam, kroz blagu ironiju i ne tako blagu parodiju, predstavio neke stvari koje su mi smetale u tadašnjim (a i sadašnjim)ukrštenicama. Nekoliko mjeseci kasnije, ukrštenica je objavljena u Biltenu ED "Đorđe Natošević" sa uvodnim tekstom koji je napisao Jovan Nedić:



Na prošlogodišnjoj, četvrtoj po redu enigmatskoj koloniji u Somboru raspravljalo se na temu "Aktuelni trendovi u razvoju ukrštenice". Pored opširne i veoma zanimljive šezdesetdvostrane analize savremenih ukrštenica u našim enigmatskim listovima, Slavko Bovan je toj raspravi "priložio" i ukrštenicu - on ju je prezentovao kao skandinavku - u kojoj skoro ništa ne valja.

Tu ukrštenicu vrijedi objaviti jer je ona možda jedina koja je sastavljena s ciljem da u njoj ni jedan jedini pojam ne bude ispravan. Vjerujem da je bilo potrebno pravo majstorstvo da se nešto uradi tako da u njemu sve bude pogrešno, a da ipak ne djeluje "da ti se smuči" nego privlačno i zanimljivo.



Evo ukrštenice koju je Jovan nahvalio (prvo dajem upisani pojam a onda opis)

Vodoravno:

NOKAT NA NOŽNOM PALCU - Izraslina na nožnom prstu

OČARANKA - Očarana žena

U BRE - Uzvik velikog čuđenja

D - Rimski broj

AŠ - .zbuk.

VIMENITOST - Osobina velikovimenih krava

SKLJUNUT - Pokunjen

ERENA - Nečije žensko ime

ORTAKISATI - Biti ortak

O - Ništa

NANITI - Zvati nekoga nanom

AOK - Autonomna oblast Kosovo (skr.)

NIKEŠA - Narodno muško ime

OVO - Zamenica

OKOVRAT - Okovratnik

K - Suglasnik

ATU - Konju

VANESINA IMENJAKINJA - Vanesa

ONO - Joko

OCATNICA - Boca za ocat

HRĐAO - Korodirao

SOSAVITI - Debljati se kao Lalinica

LIKU - Figuri

MILS - Englesko prezime

TSCG - Teniski savez Crne Gore (skr.)

NASKA - Nastasja

OGREJ ME - Utopli me

I TI - I ja...

M - Malta (ovo polje je potpuno okruženo crnim poljima, napomena S.B.)

CEP - Cepanica (skr.)

AVIO - Avionski (prefiks)

AAK - Apatinski aero klub (skr.)

Uspravno:

NOVE NOVOSTI  - Današnje novosti

OČIRAVANOST - Pokrivanost čirevima

KAMENONOSCI - Oni koji nose kamen

ARENI - Borci u areni, arenci

E - Uzvik čuđenja

AG - Agar (skr.)

TANATOSOV - Koji pripada grčkom bogu smrti

M - Najtanje slovo (tanko upisano, napomena S.B.)

NNI - Upišite: NNI

IKICIN - Ilijin (odmila)

AKTO - Aktinije odmila

ONATAC - Žitelj Onate

NAORAVATI SE - Zasititi se oranja

O - Uzvik

STORIN - Zavesin

KP - Naš pisac

ŽUTA KAMILA - Vrsta deve

NB - Dva slova

K - Jedan vitamin

TECI - Otiči!

A - Azija

ORSIN - Koji pripada Orsonu (odmila)

NJAKOV - Revov

MEKSIKA - Nauka o srednjoameričkoj državi

UGI - Jirgensu

P - Slovo

LJAK - Lak (po albanski)

KH - Kućna haljina (skr.)

RO - Radni odnos (skr.)

ADUTE - Karte u boji aduta

IRME - Žensko ime (mn.)

L - 42451. slovo u "Tihom Donu"

NIŠANJŽIJA - Nišandžija (pokr.)

CAU - Centralnoazijska unija (skr.)

ATA ALMA - Glavni grad  Kazahstana (pesn.)

U ŠTO - Kako zapakovati robu?

U - Uzvik čuđenja

OSEK - Grad u Slavoniji (ekavski)



Ova ukrštenica ne bi bila toliko tragikomična da nisam u mom istraživanju našao isti ili sličan primjer za SVAKI pojam u objavljenim ukrštenicama. Bilo je svega - izmišljenih i nenormalnih sintagmi, potpuno neispravnih riječi, nepostojećih i neuobičajenih skraćenica, imenica u svim padežima, potpuno izolovano slovo u sred ukrštenice, nepreciznih opisa, pogrešnih opisa, riječi koje ne mogu ni blizu ukrštenice...

Onu studiju od 62 strane nisam još pronašao u gomili papira, ali kad je konačno nađem, tek ćete tada vidjeti da je ova moja ukrštenica "mačji kašalj".

11 коментара:

Slavko Bovan је рекао...

Studija koju pominjem još je u rukopisu. Tada (davno) sam analizirao riječi koje se koriste u skandinavka,a (slučaan uzorak). Bilo je svašata.

Belirac је рекао...

I u ovom komentaru ima "svašata", ako smijem primijetiti...:)

Mandrak је рекао...

Prijavio bih neke svoje bisere, da se malko raduju oni koji su stekli utisak da tripujem kako sam ibermenš. :)

Jednom sam za Alo razbibrigu napravio mini skandi sa Bilijem Zejnom, i usred opisivanja shvatio da Romula i Rema nije rodila Silvija Rea nego, jelte, Rea Silvija. Obustavim akciju i bacim se na sastavljanje nove ukrštenice, napravim finu belinu sa dva tematska pojma u donjem levom uglu, ali rešim da je proširim, i u tom trenutku mi se učini da sintagma BODRITI TIM uopšte ne zvuči loše.
Sad mislim da je to jedna od najglupljih stvari koje sam u životu upotrebio, i da je čak i Silvija Rea u odnosu na to bila super. :)

Primer 2: Otkrio sam jednom u elektronskoj verziji Vujaklije reč ETAJA. To je, navodno, drugi naziv za ono što inače zovemo ETUI, i brže-bolje sam to saznanje iskoristio praveći neku ukrštenicu za ljubavni roman. Kasnije sam shvatio da je reč o jednoj od milion štamparskih grešaka i da ta reč ne postoji, tj. da je ispravno ETIJA (ali, ako nekom zatreba, ETAJA je grad u Etiopiji; može i Iteja).

Primer 3: Pravio sam neki moleraj za Enigmatiku i imao grupu NINSC. Pretražim Vujakliju i izbaci mi reč REMININSCENCIJA. Posumnjam ja da reč o štamparskoj grešci, pošto je to pojam iz moje oblasti i znam za varijantu bez N, ali i u 4. dopunjenom i prerađenom izdanju iz '96 stoji taj oblik. I šta ću... zadržim ga, da mi ne propadne trud. :)
Kasnije sam utvrdio da je reč o tipfeleru koji od 1936. godine do danas nije ispravljen (isto važi i za PRIMODIJALITET i još bar 20 reči).

Eto. :)

Slavko Bovan је рекао...

Jovane, smiješ primijetiti!

Belirac је рекао...

Moj tekst u ovom postu pa bi trebao i moj tag.

Slavko Bovan је рекао...

Urađeno

Belirac је рекао...

Sviđa mi se to što Mladen "prijavljuje" svoje bisere. Sumnjam da je iko od nas bez svojih bisera pa bi stvarno bilo odlično da svi skupimo i "prijavimo" ono što smo sami zabrljali kako se ne bi sticao utisak da su enigmati veliki "japajakavci" (kao što piše na "Vukajliji": ovdje).

Miroslav Cvetković је рекао...

Naoravati se treba opisati: zasićavati se (a ne: zasititi se) oranja!

Slavko Bovan је рекао...

Sjećam se da je u studiji bio pronađen i pomenut pojam ORATO - opisano kao "obrađeno plugom". Uz to je stajao ironičan komentar: "Potpuno gramatički neispravno. Treba da stoji OBRAĐETO PLUGETOM"

Vanja Tomašev је рекао...

"Naoravati se" meni više zvuči kao "najedati se ora(h)a".

Slavko Bovan је рекао...

Naoravati se, u stvari znači - Diviti se silikonskoj ljepotici Mimi Oro.