понедељак, 7. октобар 2019.

ACTA AENIGMATICA (80)


PODACI, ČINJENICE…
Piše: Stjepan Horvat
Više od pedeset godina uključen sam u brojna zagonetačka događanja, a neskromno ću reći da sam mnogo toga pokretao, vodio, bilježio i spremao … tamo za neka buduća istraživanja povijesti enigmatike. Danas mi je na raspolaganju sve ono što sam kao hrčak skupljao od 1968. do 2010. i pokušavam neke arhivske stvari dovesti u red. Reći ću da imam pet-šest registratora prve ankete za LZJ, osam registratora s anketnim listovima za najavljeno drugo izdanje LZ (1987.), originalne pristupnice Enigmatskom udruženju Bjelovar, kasnije ZD „Čvoru“ (više od 400), bogatu fotoriznicu s osobnim fotografijama zagonetača, te do sada, deset registratora materijala sređenih po prezimenima zagonetača i još dvadesetak vezanih za društvenu djelatnost Čvora i svega onoga u što je društvo bilo uključeno. No, to je sve za sebe posebna priča.
I danas ponovo marljivo prikupljam podatke o zagonetaštvu i zagonetačima i bilježim ih u nekoliko računalnih baza. Svaki podatak koji pronalazim uvijek mi je važan, nastojim ga provjeriti i zabilježiti kako bi nekom prigodom mogao biti korišten, a da ne bude neka dezinformacija. U prikupljanju podataka surađujem s nekolicinom kolega, no sami zagonetači o kojima prikupljamo osnovne biografske podatke baš i ne sudjeluju u tome. No i to je još jedna posebna priča.
Na ovaj prilog ponukale su me dvije stvari – jedna zamolba za dobrom fotografijom i jedan objavljeni biografski podatak. Ovo pišem (pripremam) upravo na rođendan jednog od najboljih srpskih enigmata Simona Rackovića, kojega sam ima prigodu jednom i osobno susresti.
Zahtjev za dobrom fotografijom evo mogu ispuniti s osobnom fotografijom Simona Rackovića, koju je priložio uz pristupnicu za članstvo EUB daleke 1969. godine. Tada je imao 48 godina i bio je urednik „Enigme“, koju je izdavao Enigmatski klub Beograd.
Drugi razlog ću morati objasniti malo opširnije. Navodi se da je Simon rođen u mjestu Goričani u Srbiji. Podatak je vjerojatno uzet s internetske baze IMDb (www.imdb.com). No koliko vjerovati ovom podatku, koji može navesti na krivi put i filmske istraživače, a ne samo enigmatske. Prilikom učlanjenja u Enigmatsko udruženje Bjelovar svaki novi član ispunio je Pristupnicu Enigmatskom udruženju Bjelovar. Pa tako je učinio i Simon i to 20. veljače 1969. godine i postao je 75. član po redu. E sada u pristupnici lijepo piše: Datum rođenja: 13. IX. 1921. Mjesto: Golubovci (C. G.). Isto sam zabilježio u prvom i jedinom izdanju Leksikona zagonetača Jugoslavije. Golubovci su danas općina u sastavu Grada Podgorica, a Goričani su naselje u okviru općine Golubovci (bar po Wikipediji).
U Leksikonu srpskih enigmata kao mjesto rođenja se navode Goričani kod Podgorice, pa je moguće da su autori imali neki vjerodostojan dokument o tome koji može opovrgnuti ove navode iz pristupnice.
I nije ovo usamljeni slučaj, ima toga još, ali Simon je preveliko ime srpske (a možda i crnogorske) enigmatike da bi se manipuliralo s njegovim mjestom rođenja ne samo u enigmatici.
I sam bih mogao reći da sam rođen u Bjelovaru, jer selo Stare Plavnice, koji mi se navodi kao mjesto rođenja, danas su prigradsko naselje Bjelovara (bolje reći jedna ulica), no ja sam ipak rodom iz Starih Plavnica i tako je zabilježeno prije 72 godine.

18 коментара:

zarptica.53 је рекао...

Štef, hvala za dobru fotografiju. Inače, pometnju oko mjesta rođenja Simona Rackovića unio je podatak sa IMDb:
"Simon Rackovic (1921–1972)
Cinematographer
Born: September 13, 1921 in Goricani, Serbia, Yugoslavia
Died: November 29, 1972 (age 51) in Belgrade, Serbia, Yugoslavia"
Pozdrav!
Žarko Đokić

Slavko Bovan је рекао...

Da. Mjesto rođenja - Goričani, Podgorica.

Анониман је рекао...

U "Enigmi" broj 864 od 12.01.1973. (strana 3) stoji "Posle duge i teške bolesti, 29. decembra 1972. u Beogradu je preminuo u svojoj 51. godini Simon Racković".
Znaci na IMDb nije tačan datum smrti.

Dinko

Neki Tip је рекао...

Može li netko provjeriti u Matičnom uredu kada je onda točno umro Simon? Vjerojatno je u Politici objavljena kakva osmrtnica ili moda groblje gdje je pokopan ima evidenciju?

Slavko Bovan је рекао...

Simon Racković je umro 29.12.1972. godine u 13.30, u Beogradu.

Neki Tip је рекао...

Ne bi li bio jedan od zadataka enigmatskih povjesničara utvrđivanje točnih podataka, pa da ESS recimo intervenira kod IMDb baze podataka i pokuša ih ispraviti. Hvala na potvrdi ovog podatka o smrti Simona Rackovića (tako je i u LZJ).

Slavko Bovan је рекао...

Skeptičan sam po pitanju angažovanja ESS.

Hajro је рекао...

Skeptičan (preciznije bi bilo pesimističan) sam na sve, sve dok je vrhunski prioritet u svakoj prilici bocnuti, biti bolji (s navodnicima ili bez), kupiti nekakve poene, kao da je nekog istinski briga, kao da ne vidimo da je bespredmetno i besmisleno. Jedino što se postiže je dalje ugrožavanje našeg lijepog hobija. Šteta tolike volje, rada, talenata... Valja nam se svima ugledati na Štefa

Oprostite mi, neću više

Slavko Bovan је рекао...

Samo naprijed. Iz daleka se vidi bolje.

Hajro је рекао...

Hvala na ohrabrenju Slavko, siguran sam da razumiješ moje namjere i prioritete. Fizička daljina nije važan faktor, mnogo je važniji umor (da ne kažem starenje), jednostavno prisiljava čovjeka da pažljivije rasporedi vrijeme, energiju, pažnju, a i realno vidi različitosti i, posebno, mogućnosti na svim stranama, počev od svojih, naravno. Sve u redu, idemo dalje...

Odoh u najam, prvi dan nakon krasnog godišnjeg nije lako...

Slavko Bovan је рекао...

Napisah: "daleka", ali nisam mislio na razne Amerike, već na ono: Čovjek sa vrha brda vidi dalje i na ono da objektivan posmatrač uočava bolje (U prevodu: Nije direktno umiješan u problem ili "problem). Stoga, ono jeste podstrek - Piši(te) i iznosi(te) svoja mišljenja i zapažanja.

To je jedno.
A drugo i važnije - U svom prethodnom komentaru ne vidim ni bockanje ni želju biti bolji (od bilo koga i bilo čega). Jednostavno sam skeptičan (sumnjičav) da će iko iz (rukovodstva) ESS mrdnuti prstom po ovom ili bilo kom drugom pitanju. Možda je moj problem što to javno kažem, a ne šutim i gledam svoja posla. Ako je Hajro mislio na to ("Šuti i gledaj svoja posla"!) onda bih mogao da razmislim o tome.

Slavko Bovan је рекао...

U izvodu iz MKV (venčanje iz 1955) kao mjesto rođenja navodi se: GORIČANI (i ništa više).

Hajro је рекао...

Zahvalih se na podstreku jer sam ga upravo tako i shvatio.

Ne pada mi na pamet da ikom sugeriram šutnju, tek malo dosljednosti u našoj nesumnjivoj ljubavi prema enigmatici. Dakle, volio bih da postoje dvije "grane" bloga (ili dva bloga) jedna za enigmatiku i druga za birokratske, interesne, personalne i druge interakcije zbog kojih, bojim se, enigmatika trpi štetu. Mislim da nije u redu dovoditi enigmatski publikum (sretan što ima ovaj i druge blogove) u poziciju nekakve porote koja bi trebala imati stav na osnovu iznesenog koje nam se nudi izmiješano sa enigmatskim sadržajima. O tome bi možda vrijedilo razmisliti. Mnoge su stvari unaprijeđene posljednjih godina, idemo dalje, zakeranja bez zamjeranja, za dobro našeg lijepog hobija. Zanima me samo dobro enigmatike, prihvatam da mnogi to vide drugačije nego ja, nudim izvinjenje ako se neko osjetio povrijeđenim.

Slavko Bovan је рекао...

Ta, razumijem te Hajro. Ti bi da na ovom mjestu nađeš samo ono što će biti pozitivno za enigmatiku, da se ne opterećuješ (po tvom mišljenju) marginalnim temama, ali moraš razumjeti da je ovaj blog i informativno glasilo. Vjeruj mi da sam po tom (drugom) pitanju vrlo, vrlo, vrlo restriktivan. Naime, ovih dana do mene stižu mnoge informacije o zanimljivim detaljima za koje (da ih objavim) ti bi okarakterisao kao "bockanje" i "nadgornjavanje". Ne objavljujem danim te informacije iako znam da postoji veliko interesovanje za njih. Čekam da budu objavljene na drugim informativnim glasilima, ali nema ih! Nema čak ni odgovora na jedno razumno i krajnje normalno pitanje koje sam javno postavio.
Da još čekam?
Eto, čekam...iako me svaki dan sa raznih strana bombarduju: "Što ne objaviš? Šta čekaš?"...
Trenutno su u opticaju četiri zanimljive vijesti za koje su tri sa podnaslovima: "Jesam li vam rekao?!" , "Tako vam i treba" i "Dala baba dinar da uđe u kolo, a onda dva da izađe", a jedna je vrlo pozitivna za sve. Ove prve tri NEĆU da objavim iz razloga koje Hajro pominje (onako između redova, a da nije ni svjestan da mi to pominjanje ne treba jer imam dobre kočnice) a četvrtu (pozitivnu) ne pominjem jer me je izvor informacije zamolio da je ne objavljujem dok ne bude objavljena "tamo".
Čuće se.

Hajro је рекао...

Nisam rekao da su to marginalne teme, ne moze biti marginalno nesto u sta ljudi ulazu svoj rad, ime, ugled, od cega im mozda zavise vazne stvari u zivotu… Samo kazem da nije dobra ideja (s aspekta dobra enigmatike) enigmatske (kreativne i hobisticke) sadrzaje mijesati sa tim birokratskim, interesnim, personalnim ... zavrzlamama, ambicijama i razmiricama. Toga ima svuda, i u drugim prostorima i u drugim hobijima, ali se drzi podalje od hobistickog dijela. Ako postoje stvari koje bi trebalo podijeliti sa javnoscu, otvoriti diskusiju i sl, sve jer je rijec o javnom radu, javnim organizacijama, onda bi to trebalo uraditi na drugom mjestu pa ce oni kojima je to vazno znati gdje da idu, a ostali ce uzivati u enigmatskim sadrzajima, postedjeni tih drugih sadrzaja. Ako je rijec o prednostima domacinstva bloga, pa i posjetama/klikovima, onda mozes napraviti drugi blog i sabirati posjete. Nadam se da je sve jasno u redovima, ako nije rado cu pojasniti.

Slavko Bovan је рекао...

Štef i Jovane, zamoliću vas da sledeća dva (ili tri) nastavka pošaljete u naredna dva-tri dana.

Belirac је рекао...

Primljeno na znanje. Do mene je, Štef je svoje uradio.

Belirac је рекао...

Večeras poslan 81. nastavak rubrike.