четвртак, 10. јул 2014.

EJUBOVA KRIŽALJKA


Piše: Ejub Semić
U arhivi "Sezama" pronašao sam križaljku koju sam spominjao prije 2-3 mjeseca., a koja je ispunila "zadate" kriterije (2 bjeline 7x7, bez dvoslova i jednoslova i bez više od 3 vezana crna polja).
Križaljka je objavljena u "Sezamu" broj 118 (datum 30. juni 2000 godine). Ponavljam: Ne mislim da je remek-djelo, ali sigurno da predstavlja izazov za podosta sastavljača križaljki.
PS: Ovo bi trebalo biti objavljeno odmah iza 1. maja ali eto, sticajem raznoraznih okolnosti, tek sad!

25 коментара:

Rok Ban је рекао...

Da nije greška u tekstu u križljcu su jednoslovi i dvoslovi, a i crna slova ispod slike...

Миле Јанковић је рекао...

Ja sam pre dva-tri meseca rekao da je nemoguće sastaviti ono što je Ejub naveo kao uslove, pa je to ispalo pogrešno interpretirano (dvoslovi i troslovi), a sada odmah mogu reći, bez rešavanja, da je ukršenica promašaj, jer su tematski pojmovi okolo naokolo, pa se i ne mogu lako pronaći. A za ostalo, prvo ću da je rešim, pa onda sledi komentar.
Mogao bi i domaćin, najbolji enigmata Srbije, da da svoj komentar.

Slavko Bovan је рекао...

Branko, u tekstu tako ne stoji ali Ejub misli na jednoslove i dvoslove sredini ukrštenice (ne računa one uz rubove).

Slavko Bovan је рекао...

Grafički mi se dopada izgled ukrštenice. Nisam je (još) rješavao.

Slavko Bovan је рекао...

U onom tekstiću piše da autor slavi 30 godina od objavljivanja prve križaljke.
Dakle, sada je Ejub sakupio 44 godine enigmatskog rada. (Ako dobro računam)

Tonči Milat је рекао...

Mislim da raspored tematskih pojmova uopće nije bitan za procjenu kvalitete ovog uratka (nisam ga još rješavao): na slici u sredini je mirno mogla biti i osoba pod 64. okomito, i to bi bilo to. Više tematskih pojmova je isključivo autorov izbor (vjerojatno je jedan u križaljku dospio spontano, a potom su ga slijedili drugi). Nazvati uradak promašajem zbog toga je ishitreno. Kad je riječ o jednoslovima i dvoslovima, uobičajeno se broje isključivo oni koji nisu posljedica crnih polja u drugom i trećem stupcu/retku od ruba križaljke, budući da su oni posljedica riječi koje se tuda pružaju suprotnim smjerom. Dvoslov u sredini je, pak, posljedica nemogućnosti da se izvuče kombinacija. (Teoretski, može se sastaviti uradak koji je u potpunosti bez jedno/dvoslova: primjerice, ako u drugom i trećem stupcu imamo riječ koja se pruža čitavom visinom križaljke, tada vodoravno neće nastati kraći pojmovi jer u odgovarajućim stupcima nema crnih polja. Alternativno, crna polja u prvom, drugom i trećem stupcu mogu dijeliti bočnu stranicu).

Анониман је рекао...

Ovo je zanimljiv primjer autorovog nastojanja da “pokrije” nekoliko kriterija, odnosno stilova. Tu su znacajne cetvrtaste bjeline, tu je odsustvo jednoslova i odvoslova (u sredini), zatim odsustvo lanaca ili zidova crnih polja i, povrh svega kao dodatak, i nekoliko tematskih pojmova, sve u povelikoj mrezi sa slikom u sredini. Dakle, rad bi trebalo prosudjivati tako, sagledavajuci sve ovo. U tom kontekstu neukrstanje tematskih pojmova ne moze biti razlog da se rad nazove promashajem. Slazem se da je (umjereno ako nisu vrlo poznati) ukrstanje tematskih pojmova vrlina, jednako je i sa prisutnoscu tematskih pojmova u glavnoj kombinaciji (ovdje je format onemogucio postojanje jedne glavne kombinacije).

Nisam josh rijeshio, o grafickom izgledu se moze reci da je izuzetno uspjeshan, autor je uspio sve sto je zelio uz vrlo prihvatljivu cijenu (nesto manja prolaznost u dijelu ispod slike). Bravo (i pozdrav) za Ejuba (i pitanje – pratish li ovaj masakr od Toura)
Hajro

Миле Јанковић је рекао...

Sve se to može gledati iz više uglova. Ovo meni liči kao da je autor u mrežu ukrštenice prepisao neku ranije svoju objavljenu belinu gore levo, pa još jednu dole desno, stavio sliku na sred ukrštenice (ovo je najbolje moguće mesto, da ima što manje posla), i onda krenuo da sastavlja TEMATSKU ukrštenicu. Čisto sumnjam, da ne kažem da ne verujem, da je autor sebi zacrtao da sastavi tematsku ukrštenicu sa više tematskih pojmova, i da je počeo da sastavlja od gornjeg levog ugla ne stavljajući ni jedan tematski pojam, pa onda to isto uradio dole desno, i onda razbacao tematske pojmove okolo naokolo. Po meni u svakoj belini je trebao da bude po jedan tematski pojam (recimo CILINDAR, i u drugoj SOMBRERO).
Što se tiče beline gore levo ništa impresivno (doduše i autor to sam kaže), reči PRISKOK, ESKALATOR, SKAKUTATI (isti koren PRISKOK), UMIVATI, PUTARINA, ISKALITI... Nešto slično sam i ja sastavio u Skandi Čvoru (ili u Čvor Križaljci) 80-ih godina, pa ako nađem taj rad staviću ga na blog, a ona dole desno je prosek od proseka (znači loše), sve reči su monotone što u opšte nije teško sastaviti.
Hajro, sve je to autor lepo pokrio (kriterijume kako kažeš), ali je tematske pojmove sakrio u zapećak.

Mandrak је рекао...

Pošto sam i ja onomad učestvovao u logičkom raspetljavanju nepoznatog slučaja, osećam potrebu da dam komentar nakon upoznavanja sa delom koje je autor predstavio kao paradigmu dobrog sastava.

Da budem iskren, sada mi je malo žao što sam se onako obrušio na ponosnog tvorca. Ne zato što vidim da je bio u pravu, daleko od toga, već zato što mislim da neko ko ovakav sastav može da suprotstavi onom sa konkursa, i da pri tom bude mrtav ozbiljan, zaslužuje vrlo nežno ophođenje.

Naime, ja ovde ne vidim ni klicu visokog kvaliteta. Strukturalno je toliko jednostavna, poznata i predvidljiva da ne postoji čak ni mali detalj koji bi je učinio interesantnom. Sadržaj - potpuno srazmeran strukturi. Od ove dve sedmice, o kojima je autor u zanosu pisao, stvarno ne znam koju bih mogao da pohvalim. Gornja je, ipak, za nijansu grđa, ako ni zbog čega drugog, onda zbog tri nakarikana povratna glagola sk - sk - sp. Tzv. tematski pojmovi se pojavljaju takoreći uzgred, kao da je autor pošto-poto hteo da opravda ovu rupu za sliku u centru, koja je valjda i smeštena baš tu da bi beline došle do izražaja, tj. da bi poštedeo sebe slobodnog kombinovanja na velikom prostoru, jer, kao što se dole levo vidi - to mu baš i ne ide od ruke. Konačno, ono što nam se ovde servira kao najveća vrlina - odustvo dvoslova - uz ogromni prorez u sredini zapravo i nije bilo teško postići. Međutim, kad neko uspe da ovoliku mrežu popuni isključivo izanđalim i ofucanim pojmovima, to je već kuriozitet, i moj generalni utisak leži na tom podatku.

Анониман је рекао...

Strogi ste obojica i to mi se zaista dopada. Josh nisam rijeshio, ali po vashim komentarima imam nekakvu sliku.

Tacno tako Mile, cetvrtaste bjeline izgledaju kao da su donesene “izvana” i stavljene u uglove i onda povezane ostatkom sadrzaja. Ovdje tjerash vodu na “moj mlin” jer je rijech o onom sto, ovakav kakav vec jesam, ponavljam godinama – najvazniji je balans, da cijela mreza “zivi jednim zivotom”, da su svi dijelovi povezani dugim prolazima, sve bez slova koja su (u dvoslovima i jednoslovima) ispala iz igre. Dakle, tacno je to sto velish za ovaj rad ali i za ogromnu vecinu sa cetvrtastim bjelinama – postoji ta velika bjelina (ovdje ne govorim o sadrzaju bjeline, rjeshivosti i sl, tek o grafickoj strukturi rada), a ostatak sadrzaja krizaljke je “nuzno zlo”, ponekad gotovo potpuno odvojeno od glavnine, pocesto ruznim crnim zidovima. Uspjeti postici sve bi bilo savrshenstvo, a i sam autor (kako ti korektno primijeti) kaze da ovaj rad to nije. Tematski dio ovog kompleksa je mozda uzgredan, ne doprinosi kvalitetu, ali i ne steti (jer rad nije prevashodno tematski), veliki format sa bjelinama u uglovimaje trazio ili sliku u sredini ili spajanje bjelina nekom sredisnjom kombinacijom sto bi bilo vrlo tesko. Dakle, rijech je o nekoliko kompromisa, ali ipak vrlo pristojnom radu gdje se potvrdilo da je vrlo tesko pokriti sve.

Pozdrav Mladene, bez tebe ne bi bilo kompletno – samo dvije stvari bih dodao: Nigdje nikad nije recheno da je odsustvo jednoslova i dvoslova u sredini najveca vrlina, tek jedan od kriterija koji je, mislim, neopravdano zapostavljen u trci za bjelinama. Nije li zanimljivo da je chak potrebno dokazivati da su ta slova van kombinacije, van kontrole autora. Druga stvar je to da svaki autor ima stil, nekakav svoj opus, prepoznatljivost i sl, jednako ima svoj potencijal, nesto moze, nesto ne (evo ja sigurno ne mogu napraviti vashe moleraje, barem ne ovako kako radim sve ove godine) i sve tako… Govoriti da nekom nesto “ne ide od ruke” samo na osnovu jednog (ili malog broja) rada je zanimljiv postupak. Mozda ti ne ide od ruke da odradish svoje izvrsne analize radova bez doticanja autorovih osobina, potencijala i sl (chak i bez kompletnijeg uvida). Meni ne smeta, ima tu dosljednosti, unoshenja zestine, blogerstva…, kao sto sam siguran da ni tebi ne smeta ovo moje. Ostali su uglavnom tihi.

Hajro

Анониман је рекао...

Evo da i ja prozborim nešto na neke visokoumne komentare o križaljci za koju sam i sam rekao da nije nešto posebno s jedne tačke aspekta ali s druge...Očito, neki ne znaju čitati između redova, poenta ove križaljke je da je sastavljena bez jednoslova i dvoslova u sredini križaljke i bez više od 3 vezana crna polja uz bjeline 7x7, i uopšte nije bitna toliko struktura, odnosno izbor riječi koliko težina uz date ograničavajuće faktore. Ko misli da je lako sastaviti ovakvu križaljku uz ove postulate, nek proba! A sada odgovor za MM: Pa gde si ti nežni buzdovandžijo, nisam te "popoznao"? Prošli put sam prešao preko tvog iznimno bezobraznog komentara! Ali sad si me dobro nasmijao duhoviti momče. Evidentno je da ti ne znaš šta je to dobra ukrštenica-križaljka a sumnjam da ćeš ikad saznati!? I još misliš da si mangup! Može ti se jer ti niko ne odgovara adekvatno. Čudim se Hajri što je tako pomirljiv prema tvojim stalnim atacima. Blog i služi za to da se diskutuje na civilizovan način a ne da se nipodaštava na najgori mogući način, i to vrlo ružnim vrijeđanjem. I poručio bih ti: Dabogda bio bolji u svakom pogledu! Ejub

N. Petkovski је рекао...

Čitam šta je sve napisano gore i ne sviđaju mi se komentari. Ako sam dobro razumeo, ovo nije ukrštenica sa nekog konkursa ili takmičenja, nego je objavljeni rad u enigmatskom časopisu namenjen čitaocima - narodu, konzumentima za njihovu razonodu i relaksaciju. Budući da to čitaju i rešavaju ljudi raznoraznih uzrasta i stupnja obrazovanja i inteligencije, težiti nekim vrhunskim kriterijuma kvaliteta je, po meni, kontraproduktivno. Običan čovek ne želi da se muči i da razbija glavu i tupi mozak dok rešava, već mu je puno veće zadovoljstvo da lako i komotno reši ukrštenicu.

Nisam rešavao priloženu ukrštenicu i neću izneti sud o tome koliko je kvalitetna. Meni je važnije da li će obični ljudi koji je rešavaju u časopisu doživeti zadovoljstvo dok je rešavaju i reše! Po meni, pravi kvalitet ukrštenice je koliko će ona biti prihvatljiva za publiku. Ta ukrštenica nije objavljena u časopisu da publika ocenjuje njen kvalitet, već da je rešava i razonodi se, jer mnogo, mnogo je veći broj onih koji nisu toliko enigmatski potkovani kao mi iskusni i dokazani sastavljači.

Ja sam već jednom isneo svoj stav da ne smatram da je neki veliki kvalitet ako se u sredini ukrštenice ne pojave jednoslovi i dvoslovi i obrnuto, ne smatram da ukrštenica ne valja ako se u sredini pojave jednoslovi i dvoslovi. Ja jednostavno ne obraćam uopšte pažnju na tu vrstu rangiranja kvaliteta, još će manje rešavač to učiniti. A propo, u navedenoj ukrštenici, u njenoj sredini oko slike i malo šire ima 6 jednoslova i 5 dvoslova, a unaokolo ima još 6 jednoslova i 7 dvoslova (ako sam dobro izbrojao).

Zašto se uvek zaboravlja za koga objavljujemo ukrštenice (i druge enigmatske sastave) i da velika većina onih kojima je enigmatika namenjena ne razmišlja o rangiranju po kvalietu kako to mi enigmatičari činimo, nego jednostavno želi da im ta enigmatika priušti prijatan ugođaj dok rešava i reši.

Mandrak је рекао...

Gospodine Semiću (da te radi civilizovane distance nazovem gospodinom, makar to bilo apsurdno), pročitao sam Vaš vaspitno-obrazovni komentar, i posebno bih pohvalio dijalektički pristup materiji, koji podrazumeva osudu necivilizovanog ponašanja na blogu i upotrebu civilizovanih argumenata, poput "ti ne znaš, a ja znam ", "čudim se što te lice xy trpi" i, naravno, "dabogda ...".

Malo toga imam da dodam, pošto verujem da je kasno objašnjavati nekome ko je jednom nogom u trećem dobu da, recimo, civilizovana diskusija ne uključuje samo slaganje sa ostalim diskutantima, tapšanje i maženje po glavi, ali da su učesnici po definiciji ravnopravni, i da niko ne može očekivati poseban tretman samo na račun toga što ima 100 godina iskustva. Iskustvo, samo po sebi, apsolutno ništa ne znači (to Vaš primer vrlo plastično dokazuje), i pošto kod mene nemate nikakav kredit, pre nekoliko meseci sam prosto odgovorio na vanredno glup komentar koji je neko napisao. Taj neko ste, eto, bili Vi. Gde je tu "nipodaštavanje na najgori mogući način"? Da li sam uvredio slona ako sam mu rekao da je slon, majmuna rekavši mu da je majmun, ili nekoga ko je lupio glupost - da je lupio glupost?! Prosto, to su činjenice, i ako se, na primer, majmun uvredi kada mu kažem da je majmun, to prevazilazi moju odgovornost.
Da nacrtam: nijednom majmunu ne bih rekao da je majmun da bih ga uvredio, nego da bih ga vratio u njegov čopor kada umisli da je lav i počne da riče. To je poenta.

Dakle, ako ste uvređeni, to nema veze sa mnom (ako ima, voleo bih da mi neko prstom pokaže tu "ružnu uvredu" koju sam napisao). Kao što je Hajrudin primetio, zaključio sam da Vam slobodno kombinovanje ne ide od ruke, a taj zaključak je izveden iz sledećih premisa: 1) ako neko u svečanom sastavu kojim obeležava jubilej ima tako slab učinak kao što Vi imate u donjem levom delu (a i generalno), može se naslutiti njegov domet, i 2) ako neko 15 godina posle tog jubileja govoreći o svom "podvigu" napiše: "Treba sebi uvijek postavljati više ciljeve, jer jedino tako možeš napredovati i vidjeti koje su ti granice i gdje se nalaziš u odnosu na druge sastavljače", ja nemam kud - nego da taj uradak shvatim kao reprezentativan uzorak njegovog opusa. To je sve.

Na kletve, u principu, ne odgovaram, što ne znači da korisnicima te civilizacijske tekovine ne želim da im se vrati duplo, pa i više od toga. :)

Анониман је рекао...

Slažem se Nikola! Moj moto je oduvijek bio da križaljka mora biti pitka i rješiva za prosječnog rješavača, s tim što kod nekih rekorderstava su "dozvoljena" manja odstupanja mada ja gledam da i u takvim radovima postignem totalnu rješivost. Ova križaljka je sigurno rješiva a opet ima te bjeline. Što se tiče dvoslova ne bih to polemisao s vama. Jedino bih spomenuo da su ti dvoslovi uz rubove križaljki, nikako u sredini. Pozdrav! Ejub

Анониман је рекао...

Očekivao sam tvoj odgovor negdje u ova doba! I to baš ovakav što u stvari sve kazuje o tebi! Pretpostavio sam način na koji razmišljaš!? Hvala ti na divnom traktatu o životinjama. Treba to da pošalješ na Animal Planet, možda ti i objave štogod. Moram priznati da si se dobro potrudio, svaka čast! Sam odabir tvog Nicka puno govori o tebi. Mandrak je čarobnjak, a i ti si, ali "ubleha". I samo još nešto: ono nije kletva, već želja da svoju neučtivost dovedeš u normalu! Ejub Semić

Анониман је рекао...

Ne trpim ja nista, nisam pomirljiv na teme koje me zanimaju, a razlicitost stavova mi je prihvatljiva, chak pozeljna. Ovdje pokushavam reci stogod o enigmatici i konkretnom radu, ponuditi poneki argument nadajuci se kontraargumentima na istu temu, produktivnoj diskusiji, nekakvoj koristi za one koji chitaju, enigmatiku ... Ako diskusija previshe zadje u “ad personam” vode nemam bash nikakve zelje da ucestvujem. Ne kazem da cu shutjeti ako je tema nechiji postupak i sl, ukoliko je vazan za nash hobi i ukoliko imam nekakvog znanja o tome.
Hajro

Mesud је рекао...

Zvuči gotovo nestvarno da u eri gotovo konfekcijske enigmatike dobrog broja časopisa postoje ovako visokokvalifikovani kritičari, cjepidlake i, na kraju, zajedljivci itd.
Nikola je dobro zaključio: rad nije s konkursa kojim je autor na svoj način rekao što je rekao i ja kao sastavljač to gledam s respektom.
Pozdrav SVIMA!

Анониман је рекао...

Ima dva "RO".

Анониман је рекао...

Slavko, kad budeš išao u Široki Brijeg u Avgustu, postoji li mogućnost da se vidimo ako bi prolazio kroz Sa!? Pozdrav. ESSA

Slavko Bovan је рекао...

Ne idem preko Sarajeva, ali postoji mogućnost da se vidimo. Nije daleko Sarajevo, a nije ni Mostar (od Sarajeva).

Sada sam u fazi planiranja odlaska na odmor u Hercegovinu (početak i sredina avgusta)

Анониман је рекао...

Hajro sokole, kakav si , šta ima? Moram priznati da slabo pratim Tour. Oni sa Eurosporta su mi "ogadili" biciklizam, svaki dan ljeti-zimi prenos nekih trka, uz sve one afere oko dopingovanja! Iako znam da je vodeći, ako se ne varam, Nibali. Budi pozdravljen. Ejub

Анониман је рекао...

Ok, javi se kad mogneš, Slavko!

Slavko Bovan је рекао...

Ejube, stigla je skandinavka. Biće objavljena sutra.

Анониман је рекао...

OK Slavko, hvala! I nadam se plodnijoj saradnji! Tvoj me blog ponukao da se ovih dana malo više okrenem rebusima pa sam ih napravio podosta. Malo sam zapostavio tu vrstu zagonetke. Ako(kad) se vidimo, dobićeš "punu torbu", he, he.

Анониман је рекао...

Pozdrav Ejube, gura se...
Tour je kao i sve ostalo, valja prihvatiti neka nesavrsenstva i uzivati u lijepim stranama. Meni je to glavni sportski dogadjaj evo vec vishe od trideset godina. Vremenska razlika u ovom sluchaju radi za mene pa mi svaki dan lijepo pochinje sa Tour-om (nakon psa koji je konstanta evo vec 13 godina) i onda idem na posao.
Javni se e-mailom.
Hajro