недеља, 24. новембар 2013.

PREPORUKA ZA ČITANJE




Eroteka (118)

Pročitao sam jednu vrlo zanimljivu knjigu!

Kada mi je 15-tak dana javljeno da mi je poštom poslata knjigu od 388 strana kojoj je tema REBUSI, a da je autor Miodrag Ivanišević (nepoznat u enigmatskim krugovima) moram priznati da sam bio skeptičan. Ipak, kako nisam sklon predrasudama, s nestrpljenjem očekivao pošiljku. Svako pisanje o enigmatica valja podržati! Odmah sam se latio interneta da se informišem o autoru. (Biografija mi ulijeva nadu da bi knjiga mogla biti dobra, kažem sam sebi)
Čim mi je poštar knjigu uručio, shvatih da će biti dosta razloga za zadovoljstvo. Unutra je posveta, korice su majstorski urađene, a drago mi je da autor prepoznaje moj blog kao mjesto na kome vrijedi predstaviti knjiigu.
Odmah stavljam na blog najavu za knjigu, a šalim se i sa tzv. „hercegovačkom vezom“ te obećavam da ću o knjizi pisati kada je pročitam.
Naravno, kao što sam i pretpostavio, odmah se javljaju dežurni negatori i pljuvači. Uvijek se nađe poneko ko će da napada sve. Tako mi hrabri anonimci i genijalne sveznalice „natrljaše nos“ da knjigu hvalim na osnovu korica i na osnovu toga što je autor Hercegovac. Nemaju strpljenja da sačekaju da knjigu pročitam, i napišem šta mislim o njoj. Na anonimne „genijalnosti“ i zajedljive komentare „sveznalica opšte prakse“ nisam odgovorio već sam uzeo knjigu da je pročitam.
Svakom pročitanom stranicom bio sam sve zadovoljniji.
Da se odmah razumijemo – Knjiga NIJE stručni ili naučni rad o rebusima, te ako očekujete da ćete u njoj pronaći opservacije o teoriji i praksi antologijskih rebusa, prevarili ste se - to u knjizi nećete naći. Želite li da pročitate lijepo napisan tekst kroz koji se kao „crvena nit“ provlači enigmatika i rebusi, onda je ovo knjiga za vas.
Na zadnjoj stranici knjige piše: „..knjiga koju ćete čuvati i često joj se vraćati. U njoj ćete naći lake i jednostavne odgovore  na teška i komplikovana pitanja, i obrnuto“.

ISTINA! (Makar kada sam ja u pitanju).

Za sebe smatram da solidno poznajem enigmatiku, te je mala mogućnost da, u ovim godinama, saznam nešto potpuno novo, ili što ranije nisam znao o enigmatici kao opštem pojmu. Tako sam i pristupio čitanju. Rekoh sebi, hajde da krenem redom da vidim šta autor ima da kaže o temi koja me interesuje već 40-tak godina.
Opaaaaa! Odmah na početku zapazih duhovitost autora
Prvo poglavlje počinje naslovom na kome je nacrtano UVO i slovo D.
Prva rečenica: Ovu knjigu ste: a) kupili, b)dobili, c)pozajmili, d) našli, ili ne daj bože, e)ukrali. Postoji samo jedan tačan odgovor.
„Zaokružujem“ pod b, i pomislim – Mogao bi ovo biti duhovit tekst! Čitam dalje i zaključujem da jeste. Dopada mi se stil pisanja – ležerno, opušteno, duhovito, jasno...Autor odlično vlada terminologijom (čak i stručnim pojmovima koje i enigmati sa dugogodišnjim iskustvom ponekad miješaju – rebusoid, rarebus..).
U knjizi je čak 680 napomena (fusnota) što joj daje dodatnu vrijednost. Sa zadovoljstvom sam čitao neke od ovih dopuna uz glavni tekst.
U knjizi je podosta toga što mi je od ranije poznato, autor navodi neke primjere i pričice koje su opštepoznate, ali sve je dobro „upakovano“ i sve ima lični pečat, te čitalac i te pasuse neće preskakati već će ih sa zanimanjem pročitati. Taman pomislite, ovo sam već čitao, a ono „iskoči“ neka zanimljivost i novost. Npr. interesantan je segment o naslovu romana Žila Verna (Da li je „Dvadeset hiljada milja pod morem“ kako je objavljeno 1952. godine u Beogradu ili „Četrdeset tisuća milja pod morem“ kako je objavljeno 1972. godine u Zagrebu?). Dakle, da li je hiljada i tisuća isto, ili je naslov oduvijek pogrešno preveden i da se u stvari radi o plovidbi oko Zemlje, a sve pod morem? Pročitajte!
Primjeri za rebuse i druge zagonetke, koji se navode u knjizi, jesu jednostavni sa gledišta iskusnog enigmate, ali knjiga i nije pisana za one koji sve znaju (o enigmatici) već za one na koje se odnosi tekst sa korica: „Ako ste do sada u enigmatskim časopisima ili na zabavnim stranama dnevne i nedeljne štampe rešavali samo ukrštenice, jer vam niko od bliže ili dalje rodbine nije znao pokazati kako se rešavaju rebusi ili neke druge zagonetke, a ni prijatelji ni drugari vam nisu nešto posebno verzirani po tom pitanju, moždo je ovo ona pomoć koju ste bezuspešno tražili“.

Dakle, ako knjigu čitate kao ja, odnosno ako je čitate kao tekst u kome je enigmatika glavna tema, sa obiljem zanimljivih, poznatih i nepoznatih činjenica, bez težnje da ćete saznati kako se sastavljaju genijalni rebusi, knjiga će vam se sigurno dopasti. Preporučujem je!

Slavko Bovan
PS. Spreman sam da svoj stav (da je ovo dobra knjiga) branim u argumentovanoj polemici sa svima koji su knjigu pročitali. Skoro sam potpuno siguran da će među onima koji knjigu pročitaju, od korice do korice, biti malo onih koji misle drugačije od mene.

21 коментар:

Slavko Bovan је рекао...

Knjiga "Rebusi i kako ih se rešiti" od danas se nalazi u mojoj biblioteci na polici na kojoj su važne enigmatske knjige.
(Da, Jovane - tu je i "Torba", o kojoj ću uskoro napisati obećani tekst)

Unknown је рекао...

Drago mi je da su Slavkovi komentari o knjizi "Rebusi i kako ih se rešiti" veoma pozitivni. Još jednom čestitam autoru na trudu i hrabrosti da izda ovakav naslov.
Rado bih ovu knjigu imao u svojoj zbirci. Može li ona nabaviti negdje u Podgorici?

Slavko Bovan је рекао...

Poruka koja je stigla iz Zagreba:

Pročitao sam tvoju "Preporuku za čitanje" knjige Miodraga
Ivaniševića "Rebvsi i kako ih se rešiti". Moje pitanje je jednostavno
i glasi: kako ih nabaviti?
Pozdrav,
Boris

Slavko Bovan је рекао...

Nadam se da ćemo rješiti ove "tehničke probleme" te da će npr. Enigmatski savez Srbije naći način da se izvrše neke grupne narudžbe.

Ne znam kakvi su dogovori izdavača i autora, te se nadam da ćemo ubrzo dobiti detaljnije odgovore da li je moguće neke primjerke knjiga kupiti na skupovima enigmata (npr. u februaru u Beogradu na Svečanoj skupštini, ili ranije na nekim najavljenim enigmatskim susretima)

Slavko Bovan је рекао...

Ne treba zaboraviti da je autor najavio i knjigu "Anagrami i kako ih se rešiti"

Анониман је рекао...

Sve lijepo zvuchi, zanimljivo i pozitivno, josh da nam je ponudjen neki od tekstova, valjda se autor ne bi ljutio.
Hajro

Slavko Bovan је рекао...

Ako g. Ivanišević ovo čita, predložio bih mu da nekako kopira dio teksta npr. AM, AM, AM, NEĆU NIŠTA DA ZNAM!

Vrlo lijepo zapažanje o AMU. (dio konjske opreme koji se skoro uvijek pogrešno prikazuje u rebusima). Doduše tu ima 7 ilustracija... ali i sami tekst je interesantan.

Belirac је рекао...

I ja sam zainteresovan za knjigu i nemam nikakvih predrasuda prema bilo kome piscu koji se bavi enigmatikom na bilo koji način.
Kod predsjednika ESS-a imam nekog kredita pa ga molim da mi spremi jedan primjerak knjige do prvog susreta.

miodrag Ivanisevic је рекао...

Drago mi je da je knjiga o rebusima naisla na topao prijem kod svih onih koji su je zaista i procitali. Potrudicu se da bude dostupna i van Srbije.

Анониман је рекао...

Gospodine Ivaniševiću, vi ste izgleda zaista ubeđeni da ta vaša knjiga nešto vredi? Onda ste vi opasan čovek za mene, jer stara mudrost kaže da se treba čuvati onog ko nešto ne zna, a misli da zna.

Da li je tu vašu knjigu, osim ove dvojice zemljaka iz Hercegovine, pročitao neki dobar enigmata koji je neutralan i objektivan? Ja je nisam pročitao celu, ali sam je vrlo detaljno izlistao i kazaću otvoreno da je knjiga loša. Ne bih za nju dao ni 100 dinara, a ne 1300 za koliko se prodaje.

Ovo vam ne pričam zbog nekih predrasuda jer ste nepoznat čovek ljubiteljima enigmatike, već zato što u celoj knjizi pokazujete veoma oskudno znanje o enigmatici, pogotovo o rebusima i anagramima. To što ste pisali je kao kad bi neko ko se nimalo ne razume u muziku davao svoja zapažanja o muzici zato što rado sluša MTV, pa onda izostavio Bitlse, Stonse, itd. Međutim, znamo da ima i ljudi kao Petar Janjatović koji napiše sjajnu enciklopediju YU rokenrola, Ivan Ivačković objavi odličnu monografiju o Stonsima, zato što odlično poznaju materiju. Kod vas to nije slučaj nego je sve uglavnom prepisano od negde i bez ikakvog smisla nabacano. Napravili ste knjigu koja ništa ne doprinosi enigmatici, naprotiv, može samo da šteti ako neko na osnovu nje pravi svoje prve enigmatske korake. Niste bili u stanju da sve ove godine stvorite dve dobre zagonetke, a sad izdajete knjigu u 1000 primeraka i očekujete da je to nešto iz čega početnici treba da uče?!

U knjizi navodite neke stvari koje su prežvakane milion puta, kao na primer palindrome KUK, OKO, KAPAK, rebus NEMAČKA (nema "ČKA"), pitalicu koja reč nema K kad se čita od nazad... To nije nikakva kreativnost i nema u tome nikakvog ličnog pečata, kao što tvrdi vaš zemljak. Stavili ste 680 fusnota, od kojih je većina potpuno nepotrebna i nezanimljiva, predstavlja neke stvari koje prosečno obrazovan čovek zna.

Od svih mogućih sjajnih rebusa i anagrama koji bi mogli da oduševe čitaoce vi niste stavili ništa. Domaćin bloga je zamoljen da nam prikaže barem neke efektne primere iz knjige, na kraju je morao i sam da prizna da ovo nije knjiga za one koji očekuju kvalitetnu enigmatiku. Vi na primer, ne znate da za Anicu Dobru odavno postoji zanimljiv anagram ODABRANICA, nego naširoko, na čak tri strane raspredate priču o glupoj postavci DA, BARONICA. I to je kao nešto iz čega početnici treba da uče? Okanite se vi ćorava posla, gospodine Ivaniševiću, i bolje pišite o dizajnu, ilustracijama, karikaturama, u čemu imate i znanja i uspeha. Verujem da niste imali lošu nameru, ali pravite medveđu uslugu enigmatici pišući o nečemu u šta se ne razumete. Bože, koja je to beskrajna umišljenost, niste čak ni tražili pomoć od nekog iskusnog enigmate koji bi vam ukazao na propuste i pomogao da ta knjiga na nešto liči.

Na kraju smo mogli da pročitamo i nešto zaista neverovatno, da će autor ovog bloga (koji navodno ne hvali knjigu po hercegovačkoj vezi) predložiti Enigmatskom savezu Srbije (čiji predsednik je Hercegovac Živanić) da maksimalno promoviše ovu knjigu? Pored svih odličnih srpskih enigmata, koji bi zasluživali da im ESS finansira neku odličnu knjigu ili da im se barem otkupi izvesna količina, toplo se preporučuje potpuni anonimus koji pokazuje frapantno neznanje o enigmatici! Sramota, Bovane. Sramota. Sramota!

Slavko Bovan је рекао...

Kopirana poruka:
Nadam se da ćemo rješiti ove "tehničke probleme" te da će npr. Enigmatski savez Srbije naći način da se izvrše neke grupne narudžbe.

Ne znam kakvi su dogovori izdavača i autora, te se nadam da ćemo ubrzo dobiti detaljnije odgovore da li je moguće neke primjerke knjiga kupiti na skupovima enigmata (npr. u februaru u Beogradu na Svečanoj skupštini, ili ranije na nekim najavljenim enigmatskim susretima)

Miodrag Ivanisevic је рекао...

Nikada nisam davao sud o svojoj knjizi i ne shvatam za kakvog anonimusa ja mogu predstavljati opasnost. Vise puta je napomenuto kome je namenjena ova knjiga i ne bih na to vise trosio reci. Anonimni sveznajuci kriticar, koji je knjigu ocito prelistao u knjizari, opet me popljuvao i objasnio mi, izmedju ostalog, da za Anicu Dobru "odavno postoji zanimljiv anagram" - ODABRANICA. Ovo je zanimljiv anagram? Zanimljiv? Pa, upravo sam pokusao, sa vise jednostavnih primera, da na pristupacan nacin naucim sve one koji tek ulaze u svet enigmatike, kako se pravilno resavaju, ali i kako se prave anagrami. U anagramu ODABRANICA nalazi se celo glumicino ime i to za vrhunske anigmate ne moze biti najbolje resenje. Zanimljivo(?) – kako za koga. Bilo kako bilo, ja sam knjigu zavrsio sam, bez pomoci vrhunskih enigmata, jer do onih najboljih nisam ni mogao doci – bili su i ostali anonimni. Zamolio bih sve anonimne pljuvace da mi se ubuduce obracaju na licnu adresu miodrag.ivanisevic@gmail.com i da prestanu svojim univerzalnim sveznanjem maltretirati dobronamerne posetioce ovog bloga.

Slavko Bovan је рекао...

G. Ivaniševiću, moram da napomenem da po pravilima za rad ovog bloga - dozvoljene su i anonimne poruke.
Poruke birišem samo u ekstremnim slučajevima.

Na anonimne poruke ne odgovaram, ali neke anonimne opservacije bi bilo šteta obrisati. Čovjek se potrudio da napiše kilometarsko mišljenje o nečemu što nije pročitao, a usput ošine po nama koji smo pročitali i kažemo da nam se sviđa. Nakon toga se ne potpiše (iako je većini stalnih posjetilaca ovog bloga poznato ko je autor pamfteta). To sve govori o piscu.

Dakle, nema razloga za uzbuđivanje.

I dalje ostajem kod onog PS iz mog teksta. Spreman sam da o knjizi razgovaram sa svima koji su je pročitali i imaju drugačije mišljenje(i koji se potpišu). O ukusima ne vrijedi raspravljati, ali je valjda dozvoljeno kazati da mi se nešto dopada KADA MI SE DOPADA.

Анониман је рекао...

Oprostite što se uključujem u ovu ne baš tolerantnu diskusiju, a da prethodno nisam pročitao knjigu. Ipak, neke stvari mogu da zaključim iz dosadašnjeg toka rasprave, jer su vrlo očigledne.

Moj je utisak da autor knjige ne shvata šta je anagram i šta je bitno za njegov kvalitet. Da je ikad sastavljao enigmatske radove znao bi da nije lako napraviti anagram od samo jedne desetoslovne reči, koji povrh svega ima veze sa rešenjem (jer, Anica Dobra spada u grupu odabranih glumica iz najužeg vrha, zaista je ODABRANICA). U tome se ogleda zanimljivost tog anagrama i to će potvrditi svako ko se bar malo razume u enigmatiku.

Autor knjige bi trebalo da zna da se čak i neke knjige koje se pišu za početnike moraju uraditi analitički i stručno. Na primer, u knjigama Dimitrija Bjelice i Dragoslava Andrića koje su namenjene šahovskim početnicima, ne samo što su dati pregledi raznih varijanti po desetak poteza, nego se mogu videti vrlo lepe i duhovite kombinacije, problemi, studije koje uopšte nisu lake za rešavanje. Bjelica i Andrić su majstori šaha, odlični novinari i pisci, pa su im zato knjige popularne. Nasuprot tome, autor ove knjige o rebusima nije nikad sastavio neku dobru zagonetku, a hoće da priča o enigmatici i da nekog podučava? Ne valja potcenjivati inteligenciju čitalaca, jer oni koji ne mogu da ukapiraju malo složenije stvari u enigmatici svakako neće dati 1300 dinara za ovakvu knjigu nego će napuniti svoj frižider.

Još nešto je jasan pokazatelj da autor knjige slabo poznaje enigmatiku. On tvrdi da su najbolji enigmati anonimni pa da zato nije mogao da dođe do njih! Koliko sam mogao da vidim iz priloženog, istina je sasvim drukčija - nadobudno je krenuo da piše knjigu i nije ni želeo da ikog pita za pomoć. Najbolji srpski enigmati mogu se bez ikakvog problema naći na internetu ili preko redakcija časopisa, a pored toga, godinama se već okupljaju i na raznim takmičenjima i susretima.

Анониман је рекао...

Slavko, u svom citatu izražavaš nadu da bi ESS mogao srediti grupne narudžbe i kažeš da bi bilo dobro da uručenje bude na svečanoj skupštini ili na enigmatskim susretima. Oprosti, ali to što predlažeš je zaista maksimalno promovisanje knjige od strane saveza, pogotovo što ti još šalješ neke najtoplije preporuke i pričaš da će ta knjiga biti na tvojoj polici sa značajnim knjigama. Nešto se ne sećam da si se toliko angažovao oko promocije nekih knjiga i pisaca koji su sigurno daleko značajniji za enigmatiku od Živanićevog i tvog zemljaka.

Slavko Bovan је рекао...

Ponavljam.
Na anonimne poruke ne odgovara. Imam neodoljivu želju da odgovorim na prethodne budalaštine koje su upućene direktno meni. Molim da se ponovi pitanje s potpisom.

Miodrag Ivanišević је рекао...

U jos jednom nastupu pljuvanja po meni i mojoj knjizi Anoniman je rekao: "Još nešto je jasan pokazatelj da autor knjige slabo poznaje enigmatiku. On tvrdi da su najbolji enigmati anonimni pa da zato nije mogao da dođe do njih!" Mislim da je svim posetiocima ovog bloga jasno na koga sam sa tim konkretno mislio - cudi me da najbolji enigmata medju pljuvacima, i najbolji pljuvac medju enigmatama, nije shvatio moj sarkazam.

Анониман је рекао...

Vidim da je gospodinu Ivaniševiću glavni argument u diskusiji da u svakoj poruci upotrebi reč "pljuvač", pa i više puta kako bi time pojačao utisak da je njegova kompetentnost osporena bez osnova. Koliko se slabo razume u enigmatiku, pokazao je i u knjizi i u ovim javljanjima.

Pošto nemam vremena da se raspravljam sa nekim ko zapravo i nije enigmata, preporučujem mu da se ponovo javi kad objavi bar tri-četiri dobre zagonetke u časopisu, a do tada se može smatrati da je samo najobičniji prepisivač i loš pisac. Takođe, nek malo prati internet blogove srpskih enigmata, pa će valjda nešto naučiti od ljudi za koje je smatrao da nema potrebe da mu pomažu u pisanju knjige.

Slavko Bovan је рекао...

Gornji pamflet ostaje među komentarima samo zbog tolerantnog odnosa blogogazde prema svim komentarima (pa makar dolazili i od onih koji su se kleli da više neće ovo činiti što i dalje čine).

Ponovno pljuvaču (kakav drugi naziv da se upotrebi?) preporučujem upravo te druge blogove!

Slavko Bovan је рекао...

G. Ivaniševiću, samo naprijed, i ne osvrćiti se na ove antiprotivne. Napad je više usmjeren na mene, a ja sam očvrsnuo po tom pitanju.
Enigmatika je lijepa djelatnost i slobodno se uključite kao sastavljač (i na mom blogu).
Za početak preporučujem da se uključite u igru "naslovni anagrami" (Danas je ispremetan i naslov iz "Blica" o vašoj knjizi.).
Nadam se da će uskoro biti prilike da se sretnemo uživo.

S poštovanjem Slavko.

Mišo је рекао...

ESS će pokušati da pomogne štampanje knjige o anagramima g. Ivaniševića, propagiraćemo sve ono što normalne enigmate napišu. Bilo bi suludo podržati rad bolesnog uma koji je najbolji na svijetu kada je sam u sobi i ''obijezbijedi'' se terapijom. Osijek je pokazao koji je to stadijum ludila, ali onaj ko nema obraza ne može to da vidi, jer u ogledalu kada se ogleda vidi samo ''šampiona''! Hahahahaha