среда, 25. март 2015.

REČ PO RIJEČ (842)



FICI
IVO FICI
Rođen je 25.11.1927.godine u Vinkovcima, gdje završava osnovnu školu, da bi 1949.godine maturirao u vinkovačkoj Gimnaziji.Već tada se amaterski, vezano uz školske priredbe, počeo baviti glumom pa i u Gradskom amaterskom kazalištu. Navodno je prva njegova prva kazališna uloga bila 1948.godine u Nušićevom "Sumnjivom licu".U Vinkovcima se "na daskama koje život znače" okušao i u režiji nekoliko drama.
Odlaskom u Zagreb, upisuje Akademiju za kazališnu umjetnost, diplomira glumu i zapošljava se u kazalištu "Gavella".Njegov glumački opus obuhvaća mnoštvo rola u kazališnim predstavama , filmovima, te radijskim i tv-dramama.Ostvario je mnoge uloge iz književnih djela Krleže, Moliera, Čehova, Gorkog, Brechta....
Dobitnik je i Nagrade grada Zagreba za glavnu ulogu u radio-drami"Krik" 1963.godine. Na Festivalu glumca u Vinkovcima, ustanovljena je nagrada "Ivo Fici"koja se od 1993.godine dodjeljuje mladom glumcu ili glumici.
Jedna od Ficijevih ljubavi je bila i poezija, a što svjedoči oko 700 pjesama pronađenih u njegovoj ostavštini, ali je , nažalost, tek mali dio pronašao put do čitatelja. Naime, na prvu godišnjicu njegove smrti tiskana je zbirka njegovih pjesama "Jablani uz cestu".
Ivo Fici je poznat i kao zagonetač, iako je to bio hobi kojim se počeo baviti znatno kasnije nego glumom i poezijom (u izvorima se spominje godina 1968.), ipak je i u toj sferi napravio zapažene rezultate te napravio puno mrežastih zagonetaka, aktivno sudjelovao u radu više zagonetačkih društava i susreta zagonetača.
Ivo Fici je tragično preminuo u Zagrebu 27.11.1987.godine, kada je na njega naletio automobil dok je prelazio cestu, idući na snimanje u TV-studio, čime je prerano završio život velikog i svestranog umjetnika.

(Prilog: Ilija Ozdanovac, Privlaka kod Vinkovaca)

15 коментара:

Анониман је рекао...
Администратор блога је уклонио коментар.
IlijaO је рекао...

Žao mi je zbog gornjeg komentara- jer sam smatrao da je Ivo Fici ličnost bez nacionalnih i ideoloških predznaka. Živio je i djelovao u ondašnjoj Jugi, a razlog više je zato što nam je, eto, bio i kolega enigmata!
Međutim, uprkos negativnim ( čak, ružnim) konotacijama gornjeg komentara- ja ću i dalje pisati sve dok to zanima brojne posjetitelje bloga pa i blogogazdu Slavka koji prihvaća i objavljuje ono što napišem!
Dapače, očekujem veću pozitivu ili podršku od ovog jednog, gotovo zanemarujućeg (anonimnog ???) reagovanja!

Dejan Minić је рекао...

Ilija, sve je u redu.

Ivo Fici je svakako interesantna ličnost za ovu rubriku iz više razloga, što bi se reklo - pun pogodak.

Nažalost, povremeno (nekoliko puta godišnje) bude i takvih komentara. Bojim se da takvim ljudima nema pomoći.

Анониман је рекао...

Мени је ово баш лијеп и поучан текст и не видим ни једног разлога за овакву непристојну реакцију непотписаног анонимуса. Илија, не обраћај пажњу на овакве провокаторе!
Никола

Mesud је рекао...

Ilija, napis je u redu, a podsjetiio me na to da je Fici tragicno preminuo.
Pozdrav!

R.Jovicic је рекао...

Stariji enigmati vrlo dobro poznaju sve hrvatske enigmate i žive i mrtve.
Ja lično sam poznavao gospodina Iva, jer smo se viđali na godišnjim skupovima "Čvora" i u Bjelovaru i Zagrebu i Vinkovcima, gde smo brali jabuke..
Ja lično sam sarađivao u svim izdanjima "Ćvora", kod gospodina Stjepana Horvata i Slavka Peleha,u osječkom Rebusu kod Dr. Marijana Jurčeca u "Džepnoj križaljci" kod gospodina Kancelarića.
Gospodine Ilija ne obraćajte pažnju na anonimuse. To su sigurno mlađi ljudi koji ne znaju šta je Nostalgija za svim ljudima enigmatama sa kojima smo se ranije vidjali i drugovali.
Ilija, iako se ne poznajemo lično, srdačan pozdrav i poštovanje...Radojica Jovičić

IlijaO је рекао...

Eto - ne treba, dakle, čekati dugo da dobijemo reakcije i "pravo tumačenje" i razmišljanje( bez obzira na "granice") o onom što ima zajednički nazivnik "Enigmati". Zahvaljujem na podršci kolega, za koju, iskreno govoreći, nisam ni trenutka sumnjao!
Ovo će mi, dakako, biti podstrek, za nastavak pisanja o pojmovima, stvarima i imenima ( osobama) , događajima, a s ciljem da se zna ili da se ne zaboravi, zanemarujući "s koje smo to strane Dunava ili Drine", na opću dobrobit ljudi koji žele uvijek saznati nešto novo ili do tad nepoznato!
Pozdrav svima!

Slavko Bovan је рекао...

Obrisan prvi anonimni komentar u kojem je suština bila u ovome: "Šta nas to ineresuje? Možda Bovana."

Komentar nije izbrisan zbog suštine već zbog neprimerene opaske u prvoj rečenici (koju ovde ne navodim).

Na ovom blogu će ići tekstovi koji mene interesuju, a koga ne interesuju ne mora ni da dolazi. Nikoga neću da držim kao taoca na ovom blogu. Veliki je internet, neka potraže šta ih interesuje.

Slavko Bovan је рекао...

IlijaO, samo ti piši. Volim ovakve saradnike.
Iz komentara još nekoliko kolega zaključujem da ovaj tekst ne interesuje samo mene, što me posebno veseli.

Svakako mi je interesantniji tekst o kolegi čije sam radove pratio i rešavao, od nekoga ko nema ni ime ni prezime već svojim anonimnim komentarima pokušava da istrese svoju frustraciju jer ovaj popularni blog postaje iz dana sve popularniji.

Slavko Bovan је рекао...

Uostalom, kako vi opisujete FICI?

Ja opisujem ovako: Glumac i enigmata, Ivo.

Belirac је рекао...

Podrška IlijiO i SlavkuB.

Legitimno je da nekoga nešto ne zanima pa čak to i reći, ali u svoje ime i bez vrijeđanja, pogotovo bez vrijeđanja koje ima nacionalne / nacionalističke konotacije. No, trebalo bi se i zapitati: zanima li ikoga što mene ne zanima?

Ovo je blog za dobre ljude, dobre vibracije, prijateljske odnose i uopšte pozitivne emocije. Kome se to ne sviđa, neka ide dalje. Na internetu postoji mnoštvo stranica na kojima se može rigati mržnja i "liječiti" svoje frustracije.

Belirac је рекао...

Mene, na primjer, zanimaju svi tekstovi povezani s enigmatikom i oko enigmatike. Posebno ovaj o Ivi Ficiju jer sam njega i lično poznavao. A sjećam se i da me je jako pogodila vijest kad sam pročitao da ga je pregazio automobil.

Belirac је рекао...

U 441. broju "Skandi Feniksa" (27. XII. 2007), u rubrici "Podatak više", objavio sam tekst o Ivi Ficiju.

Gojko је рекао...

Možda bi mogla rebusna čaura u boji

S(IV OFICI)R

Анониман је рекао...

Poštovani, slučajno sam otkrila Vaš blog i ovaj prilog. Mislim da ga treba dopuniti nekim podacima. Ovaj tekst iz priloga koji Vam je poslao Ilija Ozdanovac napisala sam za 34. broj Pitalice koji je u potpunosti bio posvećen Ivi Ficiju - Vinkovčaninu, glumcu, zagonetaču i pjesniku. Zahvaljujući susretljivosti gospođe Marice Pavić, Ivine sestre, dobila sam za proučavanje i korištenje u Pitalici mnoge njegove fotografije, neobjavljene pjesme i enigmatske radove. Tako je jedan dio Pitalice prikazao Ficijev pjesnički, zagonetački i filmsko-kazališni rad, a drugi dio su bili radovi članova Zagonetačkog društva Vinkovci na temu Ivo Fici.
Lijepo je vidjeti da je enigmatika toliko popularna i da za nju nema granica. Podrška Vama i svim dobronamjernim članovima bloga. Sretno!
Srebrenka Takšić, Vinkovci