понедељак, 10. јун 2019.

ACTA AENIGMATICA (63)



DRUGARSKE KRITIKE I PREPORUKE
Piše: Stjepan Horvat
Već sam pisao o tomu kako je došlo do pokretanja Enigmatskog lista Čvor (rujan 1968.). Danas je to nezamislivo jer tehnološki se izdavanje i tiskanje novina promijenilo nekoliko puta. Gotovo da se više i ne zna što su to olovni tisak, klišeji, ručno presavijanje (falcanje!), distribucija poštom i mnogo toga drugog čega više nema. Dovoljno je računalo i sve muke oko grafičke pripreme su riješene u trenu, a rotacije u boji u sat vremena izbace desetke tisuća primjeraka enigmatskih žurnala.
Nakon pokretanja Enigmatskog udruženja Bjelovar (EUB) počele su i pripreme za izdavanje prvog broja „Čvora“. U tehničkom dijelu pomoć nam je pružio tada prvi bjelovarski grafički inženjer Franjo Forjan (i danas je suradnik na neki drugim izdanjima Čvor d. o. o.), a svojim savjetima su nam pomagali Ferdo Pavešić i Slavko Peleh. S Pelehom sam se našao prvi puta u Zagrebu sredinom srpnja 1968. godine na Ferdinu preporuku i od njega sam dobio prve klišeje križaljaka već ranije tiskanih u nekim starim časopisima. Na te likove sastavljeni su novi radovi koji će se pojaviti u prvom broju. List sam osmislio na tadašnjim mogućnostima i po uzoru na Rebus, Džepnu križaljku i Enigmu, samo što je naš format bio takav da se iz grafičkog arka mogla dobiti tiskovina od 16 stranica.
Mnogi su nam se javili nakon pojave prvog broja i poslali svoja razmišljanja o njemu. Tako nam se javio i Slavko Peleh, koji će kasnije postati vrhunski zagonetački povjesničar i teoretičar i osoba koja je uvijek i u svakoj prilici stajala uz „Čvor“ i mene. A ja sam točno deset godina mlađi…
U cijelosti donosimo preslik pisma Slavka Peleha upućenog 24. rujna 1968. godine u tajništvo EUB.

4 коментара:

Belirac је рекао...

U članku se spominje FRANJO FORJAN. Uočavate li neku zanimljivost s njegovim imenom i prezimenom?

Анониман је рекао...


Anagram imena i prezimena.

Vlašar

Slavko Bovan је рекао...

Valja napomenuti da je ova rubrika bila tema više razgovora u nedelju na Jarunu.

Marko Mihaljević је рекао...

Svačije ime i prezime te mjesto rođenja nosi značenje i poruku za bližnje oko sebe. Davno su mudraci i sveci dokučili da Bog s čovjekom "komunicira" preko simbola. Inače ljudski mozak najdublje i najbrže usvaja znanja uz slike i simbole. Židovi imaju zasebnu disciplinu (KABALA) koja se bavi ovim fenomenom. Mi zagonetači i križaljkaši smo vjerojatno "povlašteni" kad smo dobiti ovaj lijepi talent za razvijanje i prenošenje generacijama koje dolaze :))