JUG-BOGDAN
Piše:
Radoja Racanović
Jug-Bogdan je junak i jedna od najznačajnijih
ličnosti iz epskih narodnih pjesama pretkosovskog i kosovskog ciklusa. On
zauzima posebno mjesto u našoj narodnoj epici kao glava mnogobrojne
patrijarhalne porodice, teško postradale u sudbonosnom istorijskom događaju.
Većina glavnih ličnosti iz kosovskog
ciklusa nalaze se u rodbinskoj ili nekoj drugoj za porodicu bitnoj vezi sa
njim. Jug-Bogdan je suprug Majke Jugovića, otac Devet Jugovića i Carice Milice,
tast Cara Lazara i Banović Strahinje, a Miloš Obilić i Vuk Branković su
oženjeni njegovim unukama… On se, dakle, nalazi na čelu velike porodične
zadruge, i od njega počinje kosovski rodoslov, djelimično zasnovan na
istorijskim činjenicama. Sa stanovišta patrijarhalnih shvatanja, on je stariji
od Cara Lazara, vrhovnog gospodara i vojskovođe. To porodično starješinstvo
priznaje mu i sam Lazar i izražava mu posebno poštovanje – njega sjeda sa desne
strane sofre i nazdravlja prvom “po starješstvu”. Prema vrlo važnom pravilu desne
strane, on predvodi desno krilo srpske vojske u bici na Kosovu, u kojoj junački
pogine sa devet sinova i svom njihovom vojskom. Zajedno sa njima postaje simbol
stradanja srpskog naroda u Kosovskom boju, kao i simbol junaštva i
neustrašivosti.
Kosovski rodoslov jeste izmišljen,
ali Jug-Bogdan nije, kao ni većina drugih junaka iz kosovskog ciklusa.
Srednjovjekovni izvori spominju tri istorijske ličnosti sličnog imena: Bogdan
Juga, Jugda i Jugo. Istoričari su se, međutim, usaglasili da
je epski Jug-Bogdan u stvari Vratko Nemanjić, praunuk najstarijeg
Nemanjinog sina Vukana i, što je ključno, otac kneginje Milice Hrebeljanović.
Međutim, istorijski podaci o njemu su veoma oskudni; zna se da je kao
vojvoda učestvovao u opsadi Sera 1342, da je oko 1353. ćerku Milicu udao za
Lazara Hrebeljanovića te da je sahranjen u zadužbini svoga djeda (monaha
Davida), manastiru Davidovica kod Prijepolja.
Narodno predanje i tu provedena
arheološka istraživanja ukazuju da su Jug-Bogdan i Devet Jugovića zaista
sahranjeni u porti toga manastira. Cijelu priču dodatno uvjerljivom čine ime
sela u kome se manastir nalazi - Grobnice, ranije Grobare, sa najčešćim
prezimenom Bogdanović u njemu, te podatak da je u blizini manastira rođena
kneginja Milica. Ipak, narodna tradicija najčvršće veže ime Jug-Bogdana za grad
Prokuplje. U tom gradu ili njegovoj okolini nalaze se Jug-Bogdanova crkva,
Jug-Bogdanova kula i Jug-Bogdanov
grad, a tu je i selo Jug Bogdanovac. Po svemu sudeći, Jug-Bogdan je
bio gospodar Prokuplja (dio oblasti Toplica), Toplica Milan Srednje Toplice, a
Kosančić Ivan Gornje Toplice i Kosanice.
5 коментара:
Evo prilike da se Radoji javno zahvalim na velikoj pomoći. Zahvaljujući njemu "Reč po riječ" je u zadnjevrijeme dodatno poboljšana rubrika.
SPUNERIZAM
DUG BOJ, DAN
je bio kratak.
Turcima na megdan
izašao junak!
Rešenje: JUG-BOGDAN
VlaŠar
Zanimljiv tekst. Nisam nikada pozornije pratio pisanja oko Bitke na Kosovu. Čestitam, Radoja.
Nema potrebe da se zahvaljuješ, Slavko. Reagovao sam kada mi se učinilo da će pisanje u ovoj rubrici otići u pogrešnom smjeru i odlučio ti pomoći jer si se požalio da ti ova rubrika oduzima mnogo vremena. Vrlo brzo sam se uvjerio da si bio debelo u pravu.
Ja smatram da prilozi u ovoj rubrici mogu biti autorski napisi ili preneseni tekstovi u izvornom ili prilagođenom obliku. Kod izbora riječi treba voditi računa ne samo da su dobre za ukrštenice, već i još više da bi mogle zatrebati i dobro doći pri sastavljanju. Ne bi trebalo zanemariti ni edukativni karakter ove rubrike.
Hvala, Nedjeljko. Namjera mi je bila da lik Jug-Bogdana opišem sažeto i na način bitno različit od uobičajenog.
Постави коментар