Uz "Rebusanje 91" razvila se interesantna rasprava povodom najave mladog kolege Nikole Milićevića da ima sastavljen /gornji/ rebus. Nekoliko diskutanata je tvrdilo da NIKAKO ne može NEKO da bude PRI NEKOME, neki su sve okretali na šalu, dok su drugi davali podršku "PRI-ju".
Večeras dobih poruku od Nikole:
Malo sam provjeravao po nekim sajtovima spornu konstrukciju rebusa (pri Merimi Sterija) i evo šta sam našao (dobio) kao odgovor:
Verovatno se pitanje odnosi na regularnost upotrebe predloga pri u ovom značenju. Rečnici beleže da se on koristi, između ostalog, u značenju ’kod kog lica se nešto nalazi’, što bi odgovaralo ovom slučaju, ali su svi primeri navedeni u Rečniku Matice srpske, recimo, takvi da je to „nešto“ predmet, a ne osoba (imati pri sebi odeću, cigare, nožić), pa je stoga pomalo neobično, možda pre — arhaično, da ovde to bude osoba (Sterija). Ipak, jezičko-logičke igre kao što su rebusi ne moraju bitni stopostotno jezički precizne, već najpre služe da zagolicaju maštu. Ovde je odudaranje od upotrebnog pravila minimalna, pa se rebus s jezičke strane ne čini sporan.
Srdačan pozdrav, Српски језички атеље
potpis:
Nikola M. Milićević
Verovatno se pitanje odnosi na regularnost upotrebe predloga pri u ovom značenju. Rečnici beleže da se on koristi, između ostalog, u značenju ’kod kog lica se nešto nalazi’, što bi odgovaralo ovom slučaju, ali su svi primeri navedeni u Rečniku Matice srpske, recimo, takvi da je to „nešto“ predmet, a ne osoba (imati pri sebi odeću, cigare, nožić), pa je stoga pomalo neobično, možda pre — arhaično, da ovde to bude osoba (Sterija). Ipak, jezičko-logičke igre kao što su rebusi ne moraju bitni stopostotno jezički precizne, već najpre služe da zagolicaju maštu. Ovde je odudaranje od upotrebnog pravila minimalna, pa se rebus s jezičke strane ne čini sporan.
Srdačan pozdrav, Српски језички атеље
potpis:
Nikola M. Milićević
Pošto mislim da ima "štofa" za pretresanje ove teme, evo prostora za diskusiju /tolerantnu i argumentovanu/
9 коментара:
Već 12 sati nema reagovanja.
Uputio sam poziv i nekim lingvistima da iznesu svoje mišljenje za "PRI" i protiv "PRI-ja".
Meni je ovdjs osnovno pitanje (bez obzira da li je ispravna ili nije ispravna upotreba "pri") - DA LI ENIGMATI IMAJU PRAVO NA "PJESNIČKU SLOBODU"?
Statistika pokazuje da je blog ove sedmice dnevno imao /imenom i prezimenom, odnosno kompjuterom/
219
251
246
223
202
212
čitalaca.
To znači da ima (među njima) dovoljno stručnih da se uključe u diskusiju.
Ja sam iskazao svoje mišljenje na blogu Enigmoteka, pa nisam hteo da se ponavljam.
Slažem se sa svim što je ovde Nikola napisao. Za neku lingvističku polemiku nisam kompetentan, ali je jasno da predlog 'pri' jezički nije najadekvatniji u svim situacijama, ali i da to nije neki bogzna kakav jezički prekršaj.
Naravno da enigmati treba da imaju 'pesničku slobodu' i iskren da budem ne razumem motive ljudi koji insistiraju da se ovaj predlog učini 'pogrešnim'.
Jedno je sigurno, ja ću taj predlog i dalje koristiti prilikom sastavljanja rebusa i smatraću ga potpuno legitimnim i ravnopravnim svim drugim predlozima, prilozima...
Evo šta mi odgovara lingvista Pavle Ćosić na moje pitanje da li može PRI.
Jesi ti pri sebi?! Očigledno može, što se vidi iz ovog izraza. Jeste malo neuobičajeno, ali ne postoji pravilo da se neki prilog može vezivati samo za žive ili nežive predmete, tj. ljude i životinje (biljke gramatika tretira kao nežive). Pogledao sam i u Elektronskom rečniku srspskog (preporučujem, obrati se Miloradu Simiću i firmi Beosoft) i nema nijednog primera koji ide uz čoveka, ali tvrdim ti da može što proizilazi iz objašnjenja, budući da je pri samo sinonim za blizu, kod, uz, tik, pored, a nigde ne piše da mora da bude pored neke stvari.
Dobro, sad i to znamo!
Nikola
Ne znam šta je tačno Slavko pitao Pavla Ćosića, no treba precizirati da je tema ove rasprave ovakva:
Prema Rečniku MS, što nam govori i naš jezički osjećaj, prijedlog "pri" (ne prilog kako piše gore) ne upotrebljava se u vezama kao što su "pri devi", "pri pitama", "pri čaju", "pri misteru", "pri Merimi" i sl., ali se - naravno - upotrebljava u izrazu "biti pri sebi" i u brojnim drugim primjerima. Ako mislite da ja nisam u pravu, navedite mi takve primjere iz rječnika i književnih djela. Zar stvarno mislite da se kaže da je tele "pri kravi"?
Iako je "pri" sinonim za blizu, kod, uz, tik, pored, može se reći "tele je blizu krave", "tele je kod krave", "tele je uz kravu", "tele je pored krave", ali se ne može reći "tele je tik krave" ili "tele je pri kravi". To znači da to baš i nisu potpuni sinonimi jer se ne mogu uvijek zamijeniti jedni drugima.
Moje pitanje Ćosiću:
Mladi kolega sastavio rebus PRI MERIMI STERIJA (primeri misterija) te se povela rasprava da li NEKO (živo biće) može biti PRI nekome (drugom živom biću) ili nečemu. Većina je na stanovištu da neko može biti UZ, DO, KOD, PORED ali da ne može biti PRI ...
Druga, fleksibilnija struja bi da nekako (pjesnička sloboda!) i "PRI-ju" da pravo da se koristi u rebusu u značenju (uz, do, kod).
Ovde sam za pesničku slobodu, jer upotrebom predloga pri uz živo biće (osim "sebe") nije prekršeno nijedno SINTAKSNO pravilo. Prekršaj je u ovom slučaju, recimo, mnogo manji nego u nekim drugim slučajevima koji se u rebusnoj praksi tolerišu. Ako kažete "Na prozoru ptica je", prekršili ste sintaksno pravilo o položaju enklitike i reći tako nešto ne da je "manje ispravno" nego je neispravno. Imajući takve primere u vidu, upotreba "pri" uz živa bića svakako spada u mnogo manje ozbiljne prekršaje (ako je uopšte prekršaj).
U "Dušanovu zakoniku" piše: "Globari koji stoje pri sudijah6 (...) globe da uzimajut6".
Ima i drugih primjera: "(...) biše čovik velik pri gospodinu svomu" (Bernardin).
Постави коментар