понедељак, 24. фебруар 2014.

REČ PO RIJEČ (416)



USKOTRAČNA PRUGA
Uskotračna ili pruga uskog koloseka je jedan od tri tipa železničke pruge (uzani, normalni i široki kolosek). Pruga normalnog koloseka je širine 1,435 metara. Sve što je manje spada u prugu uskog koloseka. U svetu je nekada postojalo 30 tipova prugâ uskog koloseka, od 0,381 do 1,397 metara. Na prugama bivše Jugoslavije pruge uskog koloseka su imale raspon od 0,435 do 1 metara. Najčešće su korišćene pruge širine 0,76 metara. Prve pruge od 0,76 metara na prostoru bivše Jugoslavije su izgradili Austrijanci 1878. u Bosni, pa je pruga te širine nazvana bosanska širina. Kasnije su pruge tog tipa građene i u Srbiji.

10 коментара:

N. Petkovski је рекао...

U Makedoniji je takođe bilo uskotračnih pruga. Jedna je trasa bila Skopje - Kičevo, a druga Skopje - Saraj (kratka deonica, svega nekoliko kilometara, ali je polazila iz gradskog parka i išla do obližnjeg izletničkog mesta blizu Skopja). Kao klinac više puta sam se vozio ovom drugom deonicom u otvorenim (panoramskim) vagonima i taj smo voz zvali Ćira.

Miroslav Cvetković је рекао...

PERON SREĆE U NIŠU

Анониман је рекао...

Slavonska podravska željeznica je imala kolosijek 100 cm, a zanimljivost vezana za nju je ta da je 1945. godine po dolasku partizana u Osijek pruga spojena sa gradskim tramvajem koji je također imao raspon od 100 cm. Na taj način su prevoženi ranjenici (i ostalo) iz zapadne Slavonije do (gotovo pred vrata) osiječke bolnice.

stjena

Slavko Bovan је рекао...

Lijepe nadopune!

Denis је рекао...

Postojala je i pruga uskog koloseka Beograd-Lajkovac.
I danas se peva pesma: Ide Mile Lajkovačkom prugom, ide Mile...

Belirac је рекао...

I mi u Baranji smo imali uskotračnu željeznicu, a nedavno i izložbu:
Mohačko-beljski mali vlak

Slavko Bovan је рекао...

Da ponovim.
Kada se pojavi ovoliko lijepih dopuna odmah sam veseo, jer mi nešto govori da ova rubrika nije uzaludna :)

Gojko је рекао...

Sjećam se ćire-
iz kojeg putnici vire !

Luka је рекао...

Uskotračna željeznica koja je od 12. rujna 1903. do šezdesetih godina prošlog stoljeća prometovala između gradova Sinja i Splita, zvala se Ferata, u narodu poznatija kao rera, zbog zvuka koji je proizvodila, što je usko vezano i sa dalmatinskim napjevom zvanom rera.

Gojko је рекао...

Bosanska širina-
I BI RASKOŠAN SAN ?