понедељак, 25. мај 2015.

POVRATAK U VELIKOM STILU

Radoja Racanović


Eroteka (168)
Svi mi koji smo inficirani enigmatitisom“ u praistoriji, odnosno u nekadašnjoj zajedničkoj državi, svjesni smo da smo „izgubljeni slučajevi“i da se nikada nećemo odbraniti od napasti znane enigmatika. Od ove boljke nema lijeka! Enigmatika nas je totalno zahvatila i badava se mi batrgamo...Ova danguba nas je potpuno obuzela, te možemo samo da joj se prepustimo.
Ali, šta da se radi? Mi tu rabotu volimo. Ko nas razumije, sve mu je jasno, a ko ne razumije, nikad nas neće shvatiti.
Nekoliko kolega je pokušalo da se iščupa iz kandži ove pasije, ali svi pokušaji su ostali samo na pokušajima. To kada ščepa, ne pušta! Znam jednog kolegu koji sam sebe zavarava ističući:“Enigmatika me upošte više ne interesuje! Nimalo!“. Možda bih mu i povjerovao da, kad sam ga god posjetio ili sreo, neki enigmatski list nije bio u neposrednoj blizini.
Bilo je nekoliko slučajeva da su kolege, zbog nekih drugih obaveza, enigmatiku privremeno potisnuli u drugi plan, ali su se vraćali staroj ljubavi kada se pojavi prva šansa za povratak.
Danas ću se osvrnuti na jedan POVRATAK U VELIKOM STILU, na radost vaskolike enigmatske javnosti.
Ne znam koliko su mlađe kolege upoznati sa „ranim radovima“ kolege Racanovića? E, pa, draga omladino, „Leksikon srpskih enigmata“ kaže da se Radoja Racanović enigmatikom počeo da bavi u šestom razredu osnovne škole, a prvu ukrštenicu je objavio 10.10.1979. u „HIK-u“, Objavio je 400 radova, uglavnom ukrštenica.
Svega 400 radova, čudite se vi!
Da, da,...malo, ali DOBRO!
Sjećam se da je u redakciji „Orbisa“  Radoja bio omiljeni saradnik (uz još nekoliko kolega). Na njegovim ukrštenicama nije trebalo skoro ništa intervenisati, a usudiću se da kažem da su me Radojine ukrštenice mnogo podsjećale na one koje je radio čuveni Stanisav Železnik. Ukratko, kada vidite takvu ukrštenicu dođe vam da kažete: „Ja bih upravo ovako radio ukrštenice, samo da znam!“.
I onda,...dugo je enigmatika za kolegu Racanovića bila „zapostavljena“. Neki drugi prioriteti su prevladali, ali kao što rekoh u uvodu ove „Eroteke“, ova pasija je vrlo žilava i vraća se s vremena na vrijeme.
Prije nekoliko mjeseci (možda godinu dana?) Radoja se počeo povremeno javljati na enigmatskim blogovima i sajtovima, prvo komentarima, a onda i učešćem na takmičenjima. Povratak je bio vrlo uspješan. Bilo je više visokih plasmana. Naravno, isto kao i kada je vožnja bicikla u pitanju, tako je i sa enigmatikom – Kada jednom naučiš, to ne zaboravljaš. Majstor ostaje majstor. Radoja je ponovo „u sedlu“.
Najnoviji dokaz povratka u velikom stilu jeste takmičenje u Bihaću. U žestokoj konkurenciji 17  enigmata, Radoja je osvojio treće mjesto u sastavljanu ukrštenice, a u sastavljanju sitnih zagonetaka drugo.Svakako odličan rezultat. Bravo za njega! Radujemo se Radojinom povratku enigmatici. Što je više ovakvih majstora u konkurenciji na takmičenjima svima je draže.
Mesud Malkoč i Nebojša Dragomirović

Slična situacija je i sa Nebojšom Dragomirovićem koji je, takođe, jedno vrijeme "sipao" odlične ukrštenice, a onda se nekako izgubio, i nije ga bilo u epicentru dešavanja. Njegovo posljednje značajnije pojavljivanje u javnosti bilo je prije 13-14 godine. Nebojša je u Bihaću zauzeo dva treća mjesta na sastavljačkim takmičenjima. Bravo i za njega.

9 коментара:

Gojko је рекао...

Da,majstori ostaju majstori,aplauz Radoji i Neši/gdje su oni tu se ne griješi

Dejan Minić је рекао...

Baš lep tekst. Mislim da je vreme da se svi ovi tekstovi iz ˝Eroteke˝ nađu zajedno u štampanom izdanju. Traži se sponzor:)

Akterima želim puno sreće i uživanja u daljem radu!

Luka је рекао...

Čestitke obojici na povratku u svijet enigmatike. Obzirom da mi križaljkaštvo nije glavna preokupacija, bila mi je čast i zadovoljstvo naći se na postolju, podjelivši treće mjesto s dvojicom imenovanih, iza križaljkaških velemajstora, drugoplasiranog Vlade Kutnjake, a pobjednika Valtera Kvalića.

Slavko Bovan је рекао...

Ljudi, jeste li sigurni da je u Bihaću bio samo jedan Zlatko Delić. Gledajući ove fotografije, imam osjećaj da je Zlatko u pozadini svake fotografije :))))

(Pozdrav za još jednog majstora ukrštanja riječi - "Srebrenka Komadinu")

Slavko Bovan је рекао...

Hvala, Dejane. Kao što znaš skloniji sam "Tapšanjima" te se ovakvi tekstovi sami napišu.

Mesud је рекао...

Mene isto tako veseli da se pojavljuju neki novi klinci. Nisu baš maloljetni, ali u odnosu na većinu prisutnih na Uni to je pravi podmladak.
Mirka Šajić, Stipan Medo i Ibro Memić su mi izgledali kao nova generacija enigmata na koju možemo računati.

Радоја Рацановић је рекао...

Славко, хвала на посту и лијепим ријечима. Добро си рекао, „то кад у’вати, не пушта“. Када све саберем, у ових четири деценије више сам био одсутан него присутан у енигматској јавности, што не значи да је било периода када сам био далеко од енигматике. Напротив! Ако није била поред мене, енигматика је била у мени. Вјерујем да је тако са већином колега.

Slavko Bovan је рекао...

Danas je ova stara objava "blinkala" kao vrlo čitana. Zašto, zapitah se...i vidim da je Radoja to podijelio na FB. Bacih oko na napisano, te mogu kazati da i sada stojim iza svega napisanog.
Čitajući komentare, naiđoh i na jedan svoj pokušaj duhovitosti, koji mi sada izaziva neizmjernu sjetu.
Dakle, treba sve zapisivati. Možda će nekeda nekome nešto značiti.

Радоја Рацановић је рекао...


Da, podijelio sam ovo danas na fejsbuku, a „krivac“ je Nedjeljko Nedić koji me – vjerovatno ste to primjetili – predstavio danas na svom blogu u 2. nastavku rubrike Zagonetački povratnici.

Kada je Nedjeljko prije 6 mjeseci pokrenuo tu rubriku prilogom o Nevenku Soldi, tekst je započeo rečenicom: „Uglavnom zahvaljujući enigmatskim blogovima ponovno su se aktivirali neki zagonetači.“ Anonimni komentator je pokušao osporiti da se ta tvrdnja odnosi na Nevenka, a pošto se Nevenko nije oglasio ostalo je nejasno da li je u njegovom slučaju ona tačna ili nije. U mom slučaju je 100% tačna. Zbog toga sam na fejsbuku (Inače sam ove godine dosta pisao na fb o svom bavljenju enigmatikom povodom 40 godina od objavljivanja mog prvog rada.) postavio danas 3 vezane objave o svom povratku u enigmatske vode: Nedjeljkovu, ovu i objavu Mladena Markovića od 10.1.2014. Mladenu sam priznao da me je on tekstom „Doktor iz mog podruma“ na određeni način ponovo lansirao u enigmatsku orbitu.