Hvala Milane na ocjeni rebusa, a kao autor vjerovatno sam presubjektivan, no iskreno govoreći očekivao sam bolji plasman.
Prema dosad objavljenom smatram da ovaj rad ide rame uz rame s drugoplasiranim i petoplasiranim koji jedini sadrže isključivo temartske pojmove, bez dodataka i(li) dodatnih slova, a ni rješenje nije nategnuto.
Razlog što ovaj rebus nije boljeplasiran kod žirija je najvjerovatnije leži u činjenica što isti sadrži "jednu i po pticu", a ne dvije kako je propisano propozicijama.
Pa hajde da iznesem svoje mišljenje, kad me je Luka tako lepo p(r)ozvao. :-) Rebus je dobar. U principu mi smeta ovakva upotreba prideva u rešenju - ne znam da li bih to mogao baš da objasnim - nekako mi je suvišan, jer posmatram rešenje kao rečenicu. Kao da ima više nekih Dana, pa sad samo ona koja je dobra treba pojas. Šta ja znam, i to je u redu ali mi, eto, smeta, doduše ne mnogo. Ali ta smetnja je utoliko veća što ovo nije baš naročito originalan rad, najbolji deo rebusa (onaj koji ne sadrži vlastitu imenicu) čini mnogo korišćena kombinacija "(po jas-/ te-)-treba - (pojas) treba", čija upotreba ovde nije naročito poboljšana (ako je uopšte) u odnosu na viđene rebuse. Doduše, treba imati u vidu zadata ograničenja. Mala mana je i to što se poklapaju granice između reči: Dana pojas - bradana po.
Prema mom iskustvu, na konkursima nije, pa zaključujem da ne bi ni trebalo da bude, nikakva prednost ako se uslov ispuni "u većoj meri" nego što se traži. Potrebno je da uslov konkursa bude ispunjen, pa ako jeste onda se na njega zaboravlja i gleda se ostalo, ono što bi se gledalo i u bilo kom drugom rebusu van konkursa. Znači, ako ima dve odgovarajuće ptice, onda je svejedno da li ih ima još pedeset ili ni jedna više, niti ima li još nečega u postavci. Nema mere ispunjenosti uslova, nego samo da li jeste ili nije ispunjen. Tako da (ni) ovom rebusu nije nikakav plus to što nema ničega osim ptica.
U skladu sa rečenim, opasku da je ovde samo jedna i po ptica shvatam kao šalu, jer da nema dve ptice rebus bi bio diskvalifikovan. Ne mere se delovi niti (zdravstveno) stanje ili kondicija prisutnih ptica, nego samo njihovo pominjanje.
Čuo sam, međutim, zanimljivo pitanje: da li višestruko pominjanje iste ptice ispunjava uslov? Nisam siguran koji je odgovor na njega, kad bih ja odlučivao dao bih potvrdan.
I po meni je ovaj rebus sigurno zaslužio bolji plasman u odnosu na neke koji su ispred njega. Najlakše ga je uporediti sa Perinim: "Dobra Dana" ili "budalasta Vica" se ne razlikuju previše, a Perin rebus je čitaljka gde je ubačen i nevezani pojam "Buda", dok je Lukin rebus situacije u kojem se pojavljuju isključivo ptice.
Da pojasnim, ne bih imala ništa protiv čitaljke kada bi se u njoj nalazile samo ptice - to bi bilo malo umetničko delo, ali rebus gde se nabroje dve ptice i proizvoljni drugi pojmovi, je nešto što je najlakše napraviti u odnosu na sve ostale tipove rebusa.
Za Rankov rebus mogu reći samo - da nisu muškarci u žiriju, sigurno ne bi tako dobro prošao.
Milan je u međuvremenu napisao nešto što je suprotno mojim stavovima. Ovo me baš zanima - Kada je konkurs posvećen nekoj temi, da li je to za vas plus ako sastavite rebus isključivo od pojmova vezanih za temu ili vam je svejedno?
Slažem se da je ovo dobar rebus. Ipak, ne mogu SVI biti pobjednici. Obratiti pažnju na činjenicu da ovaj rebus ima svega 4 boda manje od pobjedničkog. Zaključak, u nekom novom žiriranju, vjerovatno bi tabela bila znatno drugačija. Tako se uvijek dešava, osim ako je neki rad/rebus/ mnoooooooogooooo bolji od ostalih.
Ne radi se o tome ko je pobednik, a ko nije, već o potpunom nepostojanju bilo kakvih kriterijuma. Niti sudije znaju šta da gledaju (neko gleda samo koliko mu je zanimljivo krajnje rešenje, pa na osnovu toga rangira rebuse, a pri tome potpuno zanemaruje sve dobre ili loše strane postavke), niti sastavljači znaju čemu da streme, pa kao rezultat dobijemo tabelu-mešanu salatu, koja ne može da se uhvati ni za glavu ni za rep.
Bojim se da će rezultat ovih takmičenja biti da više niko neće da se trudi, već će svako poslati prvo što mu padne na pamet, pogotovo što to ni najmanje ne umanjuje šanse za dobar plasman. Ovo se ne odnosi samo na Dane ludaje, već na sva takmičenja u sastavljanju rebusa.
Tako je kako je ovaj čas, slažem se sa Svetlanom u tom dijelu. Teorija o rebusima, kriteriji, pravila, naravno, postoje i sve bi moglo biti ponovo objavljeno, nove stvari dopisane, primjerima potkrijepljeno ... Ono što imamo je premalo vremena i entuzijazma, previše želje da se internetski prostor zatrpa velikim brojevima, puno dobre volje ... Dakle, trudićemo se svi onoliko koliko možemo i znamo, pa i takmičari, žiriji, organizatori, blogeri... Da bi moglo bolje naravno da bi, da je dobro i ovako, zaista jeste.
Vrlo zanimljiva primedba za Rankov rebus! I slažem se. Duhovit jeste, ali nisam siguran koliko je rešenje baš dobro. Da, zanimljiva je i ta primedba o muškom žiriju. Podseća me to na moj rebus "U čabru sise Kire - Uča brusi sekire", koji je u izboru za rebus meseca na blogu Rebusi imao isti broj bodova kao pobednički, a prilično je bezvezan, poslao sam ga uglavnom iz zafrkancije i nikad mu ne bih dao toliko bodova - to "u ča- - uča" je takoreći otrcano, a bitna mana je taj prisvojni genitiv u frazi.
Oho, ovaj poslednji Svetlanin komentar je prilično oštar, i to s pravom! Ali biće bolje prilike za širu diskusiju, ipak smo tek na početku pregledanja rebusā.
O kakvim kriterijima i o kakvom nepostojanju kriterijuma konkretno govorimo? U SVEMU na svijetu što se žirira (pjesma Evrovizije, Miss Univerzum, Izbor za najbolji kotlić Severnog Banata...) na kraju se sve svede na lični ukus ocjenjivača. Npr. u gimnastici ili umjetničkom klizanju postoje (dodatni kreiterijumi) ali...
Milan napomenu jedan "problem" (interesantan) o tome da li postoji "šupljina" u propozicijama. Naime, pokrenuto je pitanje DVE PTICE, te da li to znači DVE RAZLIČITE PTICE. Organizator je zauzeo stanovište da se podrazumijeva da su to dva RAZLIČITA naziva, pa ne može TUKAN + TUKAN, ali može NESIT + PELIKAN. Zašto? Zamislimo da je trebalo uvrstiti dva muška imena, a onda neko pita da li može dva puta ILIJA. Rebus(i) sa ponovljenim imenom iste ptice biće objavljeni, ali nisu bili u ponudi za žiriranje.
Ovo ti je, Slavko, do sad najgore opravdanje. Čak poručuje da nikakvo opravdanje niti objašnjenje nije ni potrebno, jer, eto, sve je stvar ukusa i kraj! Ne valja to!
Zašto misliš da je opravdanje?! Zar misliš da treba opravdanje? Ne mislim da je opravdanje, jer ne smatram da treba za bilo šta da se pravdam, a posebno ne za ocjene koje su gospoda suci raspoređivali. Već sam kazao, a sada ponavljam, da imam osjećaj da su sudije valjano obavili zadatak, te podijelili bodove kako smatraju da treba. Matematika odradila ostalo...i eto tabele. U nekom drugom žiriranju, vjerovatno bi bilo drugačije, ali...
Neki rebusi za koje sam smatrao da će biti visoko plasirani (ja bi ih stavio među 10 najboljih) nisu dobili niti jedan bod, dok su drugi koji su mi se učinili da su "na granici eliminisanja" sakupili solidan broj bodova.
Možemo se, igre radi, poigrati svim rebusima koje objavljujem i davati im bodove, od 1 (slab) do 5 (izvanredan) da da vidimo šta će se dogoditi.
Evo, ja bih ovome dao 4. (Slutim da neće biti mnogo izjašnjavanja, jer svako izjašnjavanje povlaći i obrazloženje. Moguće da je lakše nakon objavljivanja tabele kazati - Dopada mi se poredak, ili NE DOPADA MI SE POREDAK, nego kazati: Smatram da je ovaj rebus dobar, taman za 4 ili 4+ kao što bih kazao ja ili reći "Ovo je za 2 jer se ono DO BRADA... pojavilo x puta).
Osvrnuo bih se na "napamet napisan" Milanov citit:
"najbolji deo rebusa (onaj koji ne sadrži vlastitu imenicu) čini mnogo korišćena kombinacija "(po jas-/ te-)-treba - (pojas) treba", čija upotreba ovde nije naročito poboljšana (ako je uopšte) u odnosu na viđene rebuse".
Molim te Milane gd(j)e si to našao navedenu kombinaciju da bi joj se pripisao epitet "mnogo korišćena".
Ja u arhivi rebusa nalazim samo Banetov: Pojas treba i deka vezati (po jastreba, ide kavez, ati), a u svojoj arhivi ne nalazim nešto slično, vjerovatno što bi "kod nas" išlo POLA JASTREBA ...
Na ovo natjecanje su prema mom saznanju, stigla tri uratka (vidi komentare uz Peri rebus), s POJASOM, od kojih Nedjeljkov uop e ne koristi "polupticu", ali za njih se ne može kazati da je "već viđeno".
Dakle, Milane netočna konstatacija, a o kvaliteti "već viđenog" i ovog terceta se zasigurno da polemizirati. Moj je uradak je jedini spada u "rebus situacije", kojima ja težim jer su za mene za nijansu kvalitetniji od "čitaljke", u koje spadaju preostala tri.
Ipak, slažem se s Erom, a bijah svjestan toga i kod slanja rebusa na natječaj, da rebus ne zaslužuje čistu peticu jer uz vlastito ime (slučaj kod sva tri rebusa s natječaja), sadrži više puta viđenu "DOBRU" kombinaciju, izvedenu s prijedlogom DO (nečega ili nekoga).
Imam jedan konstruktivan predlog: naknadno dati rebuse na žiriranje Svetlani i Milanu, eventualno još nekom stručnjaku kojeg njih dvoje primaju u to visoko društvo, jer obrni-okreni, izgleda da samo oni znaju šta "treba da se gleda", "čemu treba da se stremi" itd. kako ubuduće, jelte, ne bismo imali mešanu salatu kao posledicu ocenjivanja izrazito nestručnih lica. Kad izglasaju šta valja, a šta ne valja, molim da se pokrene rubrika "ovako ne treba", i da to ide svakodnevno, nekad i više puta na dan, kako bismo mi neuki nešto naučili, saznali, možda ispekli zanat, da ne kažem završili visoku školu za ocenjivanje rebusa.
Anagramisti su vezani za određena slova i od toga treba da naprave najbolju moguću rečenicu koja ima veze sa postavkom. Tu dodatnih kriterijuma nema, a samim tim retko dolazi do negodovanja.
Enigmate koje prave ukrštenice imaju milion svojih merila na osnovu kojih određuju kvalitet ukrštenice, a većinu žirija čine osobe koje se razumeju u to. Neka jednom neko proba da stavi Milana i mene u žiri, pa da vidi kakva će onda pobuna nastati, kada neke radove koji su za ukršteničare Šnj kvaliteta, dovedemo na vrh jer odgovaraju našem ukusu.
Rebusaši se već godinama bune, da žiriranje uglavnom nije u redu, ali se ništa ne dešava po tom pitanju. Dejan se bezbroj puta bunio i na kraju izgleda odustao. Kao što je sam rekao, ove godine nije bio ni naročito zainteresovan, pa je po meni ovo fantastična ironija što je baš sada pobedio. Samo da se zna, strašno mi je drago što je on prvi, baš zbog toga što je uvek pokušavao da napravi nešto originalno i dobro, a njegov doprinos ovom blogu je nemerljiv. Za svoj rebus je rekao da je razmišljao da li da ga uopšte prijavi.
Bane, takođe rebusaš, je bio ubeđen da je neki drugi njegov rebus osvojio drugo mesto, a ja sam, iskreno rečeno, preneražena što mi je rebus kojeg sam poslala samo zato da ih bude tri i da Slavko ima šta da objavljuje, tako visoko rangiran.
Slavko, ovo nemoj da shvatiš kao napad na sebe, očito je da (skoro) niko nije hteo da bude u žiriju, ali krajnje je vreme da se nešto promeni. Moj predlog je da se pored enigmata koji se manje bave rebusima u žiri ubaci i više rebusaša koji su poslali radove, pa da i oni žiriraju, naravno tuđe radove. Oni ipak najbolje znaju šta je otrcano, a šta nije i koliko je lako ili teško napraviti određeni rebus.
Mladene, nemoj da se vređaš, znaš i sam da nisi stručnjak za rebuse.
Nisam baš siguran da su baš svi koji se strastveno bave rebusima stručnjaci. Strast je potrebna, ali ne i dovoljna, a naročito je bezvredna kad pasionirani ljubitelj nema mnogo dara. Ja stvarno nisam stručan za merenje stepena pasioniranosti, ali imam jasne kriterijume za ocenu kvaliteta rebusa (ako mi Svetlana i njoj slični dozvoljavaju - i ubuduće bih ovakve stvari merio sopstvenim aršinima). Ne znam čime su se rukovodili ostali članovi žirija i ne znam ni šta su pojedini takmičari očekivali (i ne zanima me). Ja sam u ovoj hrpi čudnih rečenica tražio nešto što zvuči lepo i logično. Da li se ja razumem ili ne ne razumem u rebuse, ostavićemo sada postrance, tek moje je ustavno pravo da sva rešenja sa imenima smatram nižerazrednim, a kao naročito besmislene procenjujem rečenice tipa "Savo domarima pile preko baca". Moguće je, i čak verovatno, da među pasioniranim antitalentima postoje ljubitelji ovakvih konstrukcija, ali za mene je to enigmatski šund (da ne razglabam dalje ono o čemu ionako prečesto pišem). Kada sam s teškom mukom pronašao 5-6 ili 10 rebusa sa iole pristojnim rešenjima, prešao sam na analizu postavki. Rangirao sam ih prema ubeđenju (naravno, ako mi Svetlana daje pravo na sopstvena ubeđenja) da postavka treba da bude što logičnija i što ekonomičnija. Da li je neka ideja već korišćena ili nije, mene savršeno ne zanima jer nisam trebio i kontrolisao radove, već sam ih dobio otrebljene i prekontrolisane (koliko sam čuo, to su radi stručnjaci). To znači da su svi radovi koje je organizator propustio u uži izbor bili u ravnopravnoj trci. I ne znam u čemu je sada problem: u tome što je Slavko preblag, što je nestručan ili što je sakupio žiri s koca i konopca?!
I da ne širim temu. Kad sam ja pravio rebuse, ti si, draga moja Cecika, igrala lastiš. To što ih sad ne pravim je iz humanih pobuda: hoću da pustim vas sa manje ili bez imalo dara da se dokažete i istaknete (jer što je konkurencija slabija, to ćete se lakše probiti u toj prestižnoj oblasti).
1. Branislav Nikić - klasični - reka, osam tetreba, na pastiru kama - Rekao sam: Te treba napasti rukama! - mart 2015. - REBUSI - Blog Branislava Nikića
2. a) (ovde "treba" nije glagol nego imenica) Čedomir Jelić - rebus u stripu - jastreba makla Pam - Ja s trebama klapam - mart 2015. - REBUSI - Blog Branislava Nikića
2. b) Čedomir Jelić - klasični - ram iza tetreba - Ramiza te treba - april 2013. - REBUSI - Blog Branislava Nikića
3. Bojan Zidanšek - klasični - mati, jastreb, ara, čun - Matijas treba račun - 19.3.2015. - Feniks 527
4. Mihajlo Džudžar - povratni - petlovi tetreba, dalije O - Treba da lije opet lovite - septembar 2014. - Liga Enigmata 2014.
5. Čedomir Jelić - klasični - Sara čuka jastreba - Saraču kajas treba - april 2018. - REBUSI - Blog Branislava Nikića
Mislim da ovo nije malo ponavljanja.
Jeste, zaboravio sam pohvaliti to što ovo jeste rebus situacije, pa evo, sada to činim. Ne smeta meni mnogo ni ponavljanje ideja, ali ovde me ukupni rezultat ne oduševljava. U stvari, rekao bih da je učestalost ponavljanja pre pokazatelj koliko je dotična kombinacija jednostavna za korišćenje, a što je jednostavnija manje je vredna. Znači, (bez)vrednost kombinacije i učestalost pojavljivanja nisu direktno povezane, nego imaju zajednički uzrok u jednostavnosti realizacije te kombinacije. Moglo bi se to još analizirati, ali nije ovo prilika.
Nema mnogo smisla porediti ovaj rebus sa do sada prikazanim sa ovog konkursa, pošto smo videli tek mali deo, ali, eto, ako ti nešto znači, ovaj je po mom mišljenju među najbolja dva od dosadašnjih, uz Svetlanin sa pilama.
Najviše mi smeta to "dobra", a u međuvremenu sam smislio objašnjenje: Više smisla mi ima "budalasta" kod Vice - mada mi se, kao i Slavku, mnogo manje sviđa u rešenju ime Vica nego Dana - jer je prirodnije upotrebiti ga, više govori, pošto je neobično da je neko budalast. A ovo "dobra" mi je bliže sintagmi "dvonožna Dana"; jer normalno je i očekivano da čovek ima dve noge, pa i da bude dobar, naravno da ovo drugo ipak daje više informacija, ali samo ilustrujem.
Inače, Dejanova pobeda je u skladu sa Marfijevim zakonom da pobeđuje onaj koji je najmanje zainteresovan za takmičenje! :-)
Dogodine ću napraviti još grđi rebus, koji će takođe imati šanse za pobedu! Šalim se:)
Odustao sam, nego šta, umorio sam se i prestao sam da se opterećujem. U pravu si, Svetlana, meni Nebeski Kompjuter često priređuje nekakve ironične situacije. Amor fati.
Dejane, misliš da će rebusi biti i dogodine na EDL?! :)
Ako budem imao ikakvog uticaja, BIĆE I SLEDEĆE GODINE jer smatram da je ova igrarija sa rebusima na blogovima vrlo korisna. Nekoliko puta sam ponovio, a sada opet kažem - Ono "tematsko sastavljanje" na Banetovom blogu, svojevremeno je bilo vrlo korisno i interesantno. Pošto toga nema, EDL je idealna zamjena, zar ne?
VAR? Duhovita opaska, ali skloniji sam prijedlogu da neko (drugi) organizuje neko novo sastavljačko takmičenje, pa da odmjerimo snagu. :) Takmičenja ne može biti previše, samo ih treba dobro osmisliti i rasporediti (vremenski).Dobrovoljno se javljam za žiri (ako me hoćete).
Mladene, vrlo smo pažljivo birali žiri za svaku kategoriju, te postoji JAK razlog zašto je svaki enigmata pozvan da žirira baš to što je žirirao. Ako treba, mogu pojedinačno obrazložiti za svakog od vas. Doduše, očekivao sam da će kod rebusa biti sedam ili osam sudija, ali dvojica veoma bitnih su iz nekih razloga eskivirali žiriranje. (Bitnih iz naprijed navedenih razloga - Za svakog pojedinačno postoji jak razlog zašto je pozvan. Ako žele, mogu otkriti svoj identitet kolege koje sam pozvao da žiriraju, a oni to nisu učinili. Inače, od pozvanih sudija za sve kategorije samo je Tonči Milat "poslao opravdanje" jer je bio preokupiran poslom).
Pojašnjenje na primjeru ukrštenica. Nedjeljko Nedić mi je učinio veliku uslugu time što je napravio blagi faul u ukrštenici (pogrešno fonetski ispisano ime jedne ličnosti) jer mi je on bio VEOMA potreban da žirira ukrštenice. Zašto? Mislim da svi znate odgovor - Njegovo žiriranje i osvrti na žiriranja su vrlo specifični i ponekad drugačiji od "većinskog mišljenja". Jedan takav (studiozan, a malo drugačiji) je zlata vrijedan. Kapiši? Feršten?
Zahvaljujem Milane na pojašnjenju tvog kriterija ponavljanja, no ako tako gledamo, a uz to još uključimo: "korjenovanje", izbacivanje (pre)zimena iz postavke i rješenja, (ne)ponavljanje pr(ij)edloga u rebusima situacije ... pitanje da li će ostati ikoji originalni uradak!
Nema potrebe, Luka, za tim preterivanjem, koje liči na srdžbu; na neki način si me zamolio za komentar i ja sam ga dao, a nisam morao, i sad mi ubacuješ nešto što nisam rekao, uključujući tu i neke tuđe komentare, kao što je protivljenje predlozima. "Korenovanja" se držim, ali nisam pominjao izbacivanje ičeg drugog. Bez veze je da ponavljam.
Svatko milane ima pravo iščitavati napisano kako želi, no ja sam samo htio iznijeti svoje mišljenje glede parametara pri žiriranju. Enigmatika mi je hobi, dakle bez ikakve dobiti, i ponekad se pitam da li bih mogao biti korisniji za obitelj, Na natječajima sudjelujem isključivo iz vlastitog gušta, te da dam podršku organizatoru. Poštujem odluke žirija, a da li se sa istima slažem, valjda smiejm dati svoj (subjektivni) sud, kao što to drugi čine (objektivno).
30 коментара:
Dobra Dana pojas treba!
Овај ребус је за 1. мјесто!
М. Милићевић
Hvala Milane na ocjeni rebusa, a kao autor vjerovatno sam presubjektivan, no iskreno govoreći očekivao sam bolji plasman.
Prema dosad objavljenom smatram da ovaj rad ide rame uz rame s drugoplasiranim i petoplasiranim koji jedini sadrže isključivo temartske pojmove, bez dodataka i(li) dodatnih slova, a ni rješenje nije nategnuto.
Razlog što ovaj rebus nije boljeplasiran kod žirija je najvjerovatnije leži u činjenica što isti sadrži "jednu i po pticu", a ne dvije kako je propisano propozicijama.
Ups, pogriješih ime komentatora!
Ispričavam se, Miloše!
Omaška je vjerovatno nastala podsvjesno, obzirom da je Milan čest, da ne kažem dežurni kritičar, te ne sumnjam da će i o ovom uratki imati što reći
Pa hajde da iznesem svoje mišljenje, kad me je Luka tako lepo p(r)ozvao. :-) Rebus je dobar. U principu mi smeta ovakva upotreba prideva u rešenju - ne znam da li bih to mogao baš da objasnim - nekako mi je suvišan, jer posmatram rešenje kao rečenicu. Kao da ima više nekih Dana, pa sad samo ona koja je dobra treba pojas. Šta ja znam, i to je u redu ali mi, eto, smeta, doduše ne mnogo. Ali ta smetnja je utoliko veća što ovo nije baš naročito originalan rad, najbolji deo rebusa (onaj koji ne sadrži vlastitu imenicu) čini mnogo korišćena kombinacija "(po jas-/ te-)-treba - (pojas) treba", čija upotreba ovde nije naročito poboljšana (ako je uopšte) u odnosu na viđene rebuse. Doduše, treba imati u vidu zadata ograničenja. Mala mana je i to što se poklapaju granice između reči: Dana pojas - bradana po.
Prema mom iskustvu, na konkursima nije, pa zaključujem da ne bi ni trebalo da bude, nikakva prednost ako se uslov ispuni "u većoj meri" nego što se traži. Potrebno je da uslov konkursa bude ispunjen, pa ako jeste onda se na njega zaboravlja i gleda se ostalo, ono što bi se gledalo i u bilo kom drugom rebusu van konkursa. Znači, ako ima dve odgovarajuće ptice, onda je svejedno da li ih ima još pedeset ili ni jedna više, niti ima li još nečega u postavci. Nema mere ispunjenosti uslova, nego samo da li jeste ili nije ispunjen. Tako da (ni) ovom rebusu nije nikakav plus to što nema ničega osim ptica.
U skladu sa rečenim, opasku da je ovde samo jedna i po ptica shvatam kao šalu, jer da nema dve ptice rebus bi bio diskvalifikovan. Ne mere se delovi niti (zdravstveno) stanje ili kondicija prisutnih ptica, nego samo njihovo pominjanje.
Čuo sam, međutim, zanimljivo pitanje: da li višestruko pominjanje iste ptice ispunjava uslov? Nisam siguran koji je odgovor na njega, kad bih ja odlučivao dao bih potvrdan.
I po meni je ovaj rebus sigurno zaslužio bolji plasman u odnosu na neke koji su ispred njega. Najlakše ga je uporediti sa Perinim:
"Dobra Dana" ili "budalasta Vica" se ne razlikuju previše, a Perin rebus je čitaljka gde je ubačen i nevezani pojam "Buda", dok je Lukin rebus situacije u kojem se pojavljuju isključivo ptice.
Da pojasnim, ne bih imala ništa protiv čitaljke kada bi se u njoj nalazile samo ptice - to bi bilo malo umetničko delo, ali rebus gde se nabroje dve ptice i proizvoljni drugi pojmovi, je nešto što je najlakše napraviti u odnosu na sve ostale tipove rebusa.
Za Rankov rebus mogu reći samo - da nisu muškarci u žiriju, sigurno ne bi tako dobro prošao.
Milan je u međuvremenu napisao nešto što je suprotno mojim stavovima.
Ovo me baš zanima - Kada je konkurs posvećen nekoj temi, da li je to za vas plus ako sastavite rebus isključivo od pojmova vezanih za temu ili vam je svejedno?
Slažem se da je ovo dobar rebus. Ipak, ne mogu SVI biti pobjednici. Obratiti pažnju na činjenicu da ovaj rebus ima svega 4 boda manje od pobjedničkog. Zaključak, u nekom novom žiriranju, vjerovatno bi tabela bila znatno drugačija. Tako se uvijek dešava, osim ako je neki rad/rebus/ mnoooooooogooooo bolji od ostalih.
Ne radi se o tome ko je pobednik, a ko nije, već o potpunom nepostojanju bilo kakvih kriterijuma. Niti sudije znaju šta da gledaju (neko gleda samo koliko mu je zanimljivo krajnje rešenje, pa na osnovu toga rangira rebuse, a pri tome potpuno zanemaruje sve dobre ili loše strane postavke), niti sastavljači znaju čemu da streme, pa kao rezultat dobijemo tabelu-mešanu salatu, koja ne može da se uhvati ni za glavu ni za rep.
Bojim se da će rezultat ovih takmičenja biti da više niko neće da se trudi, već će svako poslati prvo što mu padne na pamet, pogotovo što to ni najmanje ne umanjuje šanse za dobar plasman.
Ovo se ne odnosi samo na Dane ludaje, već na sva takmičenja u sastavljanju rebusa.
Tako je kako je ovaj čas, slažem se sa Svetlanom u tom dijelu. Teorija o rebusima, kriteriji, pravila, naravno, postoje i sve bi moglo biti ponovo objavljeno, nove stvari dopisane, primjerima potkrijepljeno ... Ono što imamo je premalo vremena i entuzijazma, previše želje da se internetski prostor zatrpa velikim brojevima, puno dobre volje ... Dakle, trudićemo se svi onoliko koliko možemo i znamo, pa i takmičari, žiriji, organizatori, blogeri... Da bi moglo bolje naravno da bi, da je dobro i ovako, zaista jeste.
Vrlo zanimljiva primedba za Rankov rebus! I slažem se. Duhovit jeste, ali nisam siguran koliko je rešenje baš dobro. Da, zanimljiva je i ta primedba o muškom žiriju. Podseća me to na moj rebus "U čabru sise Kire - Uča brusi sekire", koji je u izboru za rebus meseca na blogu Rebusi imao isti broj bodova kao pobednički, a prilično je bezvezan, poslao sam ga uglavnom iz zafrkancije i nikad mu ne bih dao toliko bodova - to "u ča- - uča" je takoreći otrcano, a bitna mana je taj prisvojni genitiv u frazi.
Oho, ovaj poslednji Svetlanin komentar je prilično oštar, i to s pravom! Ali biće bolje prilike za širu diskusiju, ipak smo tek na početku pregledanja rebusā.
Pravo "u sridu"! Svaka čast, Svetlana! Pravilno ste uočili u čemu je suština problema i napisali to bez uvijanja!
O kakvim kriterijima i o kakvom nepostojanju kriterijuma konkretno govorimo?
U SVEMU na svijetu što se žirira (pjesma Evrovizije, Miss Univerzum, Izbor za najbolji kotlić Severnog Banata...) na kraju se sve svede na lični ukus ocjenjivača.
Npr. u gimnastici ili umjetničkom klizanju postoje (dodatni kreiterijumi) ali...
Milan napomenu jedan "problem" (interesantan) o tome da li postoji "šupljina" u propozicijama. Naime, pokrenuto je pitanje DVE PTICE, te da li to znači DVE RAZLIČITE PTICE. Organizator je zauzeo stanovište da se podrazumijeva da su to dva RAZLIČITA naziva, pa ne može TUKAN + TUKAN, ali može NESIT + PELIKAN.
Zašto?
Zamislimo da je trebalo uvrstiti dva muška imena, a onda neko pita da li može dva puta ILIJA.
Rebus(i) sa ponovljenim imenom iste ptice biće objavljeni, ali nisu bili u ponudi za žiriranje.
Ovo ti je, Slavko, do sad najgore opravdanje. Čak poručuje da nikakvo opravdanje niti objašnjenje nije ni potrebno, jer, eto, sve je stvar ukusa i kraj! Ne valja to!
Zašto misliš da je opravdanje?! Zar misliš da treba opravdanje? Ne mislim da je opravdanje, jer ne smatram da treba za bilo šta da se pravdam, a posebno ne za ocjene koje su gospoda suci raspoređivali.
Već sam kazao, a sada ponavljam, da imam osjećaj da su sudije valjano obavili zadatak, te podijelili bodove kako smatraju da treba. Matematika odradila ostalo...i eto tabele. U nekom drugom žiriranju, vjerovatno bi bilo drugačije, ali...
Neki rebusi za koje sam smatrao da će biti visoko plasirani (ja bi ih stavio među 10 najboljih) nisu dobili niti jedan bod, dok su drugi koji su mi se učinili da su "na granici eliminisanja" sakupili solidan broj bodova.
Možemo se, igre radi, poigrati svim rebusima koje objavljujem i davati im bodove, od 1 (slab) do 5 (izvanredan) da da vidimo šta će se dogoditi.
Evo, ja bih ovome dao 4.
(Slutim da neće biti mnogo izjašnjavanja, jer svako izjašnjavanje povlaći i obrazloženje. Moguće da je lakše nakon objavljivanja tabele kazati - Dopada mi se poredak, ili NE DOPADA MI SE POREDAK, nego kazati: Smatram da je ovaj rebus dobar, taman za 4 ili 4+ kao što bih kazao ja ili reći "Ovo je za 2 jer se ono DO BRADA... pojavilo x puta).
Osvrnuo bih se na "napamet napisan" Milanov citit:
"najbolji deo rebusa (onaj koji ne sadrži vlastitu imenicu) čini mnogo korišćena kombinacija "(po jas-/ te-)-treba - (pojas) treba", čija upotreba ovde nije naročito poboljšana (ako je uopšte) u odnosu na viđene rebuse".
Molim te Milane gd(j)e si to našao navedenu kombinaciju da bi joj se pripisao epitet "mnogo korišćena".
Ja u arhivi rebusa nalazim samo Banetov: Pojas treba i deka vezati (po jastreba, ide kavez, ati), a u svojoj arhivi ne nalazim nešto slično, vjerovatno što bi "kod nas" išlo POLA JASTREBA ...
Na ovo natjecanje su prema mom saznanju, stigla tri uratka (vidi komentare uz Peri rebus), s POJASOM, od kojih Nedjeljkov uop
e ne koristi "polupticu", ali za njih se ne može kazati da je "već viđeno".
Dakle, Milane netočna konstatacija, a o kvaliteti "već viđenog" i ovog terceta se zasigurno da polemizirati. Moj je uradak je jedini spada u "rebus situacije", kojima ja težim jer su za mene za nijansu kvalitetniji od "čitaljke", u koje spadaju preostala tri.
Ipak, slažem se s Erom, a bijah svjestan toga i kod slanja rebusa na natječaj, da rebus ne zaslužuje čistu peticu jer uz vlastito ime (slučaj kod sva tri rebusa s natječaja), sadrži više puta viđenu "DOBRU" kombinaciju, izvedenu s prijedlogom DO (nečega ili nekoga).
Poštovano društvo, možda bi mogli uvesti u ovakva takmičenja VAR sistem (po uzoru na druge).
A možda ni tada ne bi bilo suglasja !?
Imam jedan konstruktivan predlog: naknadno dati rebuse na žiriranje Svetlani i Milanu, eventualno još nekom stručnjaku kojeg njih dvoje primaju u to visoko društvo, jer obrni-okreni, izgleda da samo oni znaju šta "treba da se gleda", "čemu treba da se stremi" itd. kako ubuduće, jelte, ne bismo imali mešanu salatu kao posledicu ocenjivanja izrazito nestručnih lica.
Kad izglasaju šta valja, a šta ne valja, molim da se pokrene rubrika "ovako ne treba", i da to ide svakodnevno, nekad i više puta na dan, kako bismo mi neuki nešto naučili, saznali, možda ispekli zanat, da ne kažem završili visoku školu za ocenjivanje rebusa.
Anagramisti su vezani za određena slova i od toga treba da naprave najbolju moguću rečenicu koja ima veze sa postavkom. Tu dodatnih kriterijuma nema, a samim tim retko dolazi do negodovanja.
Enigmate koje prave ukrštenice imaju milion svojih merila na osnovu kojih određuju kvalitet ukrštenice, a većinu žirija čine osobe koje se razumeju u to. Neka jednom neko proba da stavi Milana i mene u žiri, pa da vidi kakva će onda pobuna nastati, kada neke radove koji su za ukršteničare Šnj kvaliteta, dovedemo na vrh jer odgovaraju našem ukusu.
Rebusaši se već godinama bune, da žiriranje uglavnom nije u redu, ali se ništa ne dešava po tom pitanju. Dejan se bezbroj puta bunio i na kraju izgleda odustao. Kao što je sam rekao, ove godine nije bio ni naročito zainteresovan, pa je po meni ovo fantastična ironija što je baš sada pobedio. Samo da se zna, strašno mi je drago što je on prvi, baš zbog toga što je uvek pokušavao da napravi nešto originalno i dobro, a njegov doprinos ovom blogu je nemerljiv. Za svoj rebus je rekao da je razmišljao da li da ga uopšte prijavi.
Bane, takođe rebusaš, je bio ubeđen da je neki drugi njegov rebus osvojio drugo mesto, a ja sam, iskreno rečeno, preneražena što mi je rebus kojeg sam poslala samo zato da ih bude tri i da Slavko ima šta da objavljuje, tako visoko rangiran.
Slavko, ovo nemoj da shvatiš kao napad na sebe, očito je da (skoro) niko nije hteo da bude u žiriju, ali krajnje je vreme da se nešto promeni. Moj predlog je da se pored enigmata koji se manje bave rebusima u žiri ubaci i više rebusaša koji su poslali radove, pa da i oni žiriraju, naravno tuđe radove. Oni ipak najbolje znaju šta je otrcano, a šta nije i koliko je lako ili teško napraviti određeni rebus.
Mladene, nemoj da se vređaš, znaš i sam da nisi stručnjak za rebuse.
PO JASTREBA , JAN -Poj Astre bajan
Eto...pojas treba....u ovom rebusu ne treba...
Daleko od toga da je ovaj rebus sjajan,
ali je on na samom kraju...bajan
Nisam baš siguran da su baš svi koji se strastveno bave rebusima stručnjaci. Strast je potrebna, ali ne i dovoljna, a naročito je bezvredna kad pasionirani ljubitelj nema mnogo dara. Ja stvarno nisam stručan za merenje stepena pasioniranosti, ali imam jasne kriterijume za ocenu kvaliteta rebusa (ako mi Svetlana i njoj slični dozvoljavaju - i ubuduće bih ovakve stvari merio sopstvenim aršinima).
Ne znam čime su se rukovodili ostali članovi žirija i ne znam ni šta su pojedini takmičari očekivali (i ne zanima me). Ja sam u ovoj hrpi čudnih rečenica tražio nešto što zvuči lepo i logično. Da li se ja razumem ili ne ne razumem u rebuse, ostavićemo sada postrance, tek moje je ustavno pravo da sva rešenja sa imenima smatram nižerazrednim, a kao naročito besmislene procenjujem rečenice tipa "Savo domarima pile preko baca".
Moguće je, i čak verovatno, da među pasioniranim antitalentima postoje ljubitelji ovakvih konstrukcija, ali za mene je to enigmatski šund (da ne razglabam dalje ono o čemu ionako prečesto pišem).
Kada sam s teškom mukom pronašao 5-6 ili 10 rebusa sa iole pristojnim rešenjima, prešao sam na analizu postavki. Rangirao sam ih prema ubeđenju (naravno, ako mi Svetlana daje pravo na sopstvena ubeđenja) da postavka treba da bude što logičnija i što ekonomičnija.
Da li je neka ideja već korišćena ili nije, mene savršeno ne zanima jer nisam trebio i kontrolisao radove, već sam ih dobio otrebljene i prekontrolisane (koliko sam čuo, to su radi stručnjaci). To znači da su svi radovi koje je organizator propustio u uži izbor bili u ravnopravnoj trci. I ne znam u čemu je sada problem: u tome što je Slavko preblag, što je nestručan ili što je sakupio žiri s koca i konopca?!
I da ne širim temu. Kad sam ja pravio rebuse, ti si, draga moja Cecika, igrala lastiš. To što ih sad ne pravim je iz humanih pobuda: hoću da pustim vas sa manje ili bez imalo dara da se dokažete i istaknete (jer što je konkurencija slabija, to ćete se lakše probiti u toj prestižnoj oblasti).
Luka, iz Baze rebusa:
1. Branislav Nikić - klasični - reka, osam tetreba, na pastiru kama - Rekao sam: Te treba napasti rukama! - mart 2015. - REBUSI - Blog Branislava Nikića
2. a) (ovde "treba" nije glagol nego imenica) Čedomir Jelić - rebus u stripu - jastreba makla Pam - Ja s trebama klapam - mart 2015. - REBUSI - Blog Branislava Nikića
2. b) Čedomir Jelić - klasični - ram iza tetreba - Ramiza te treba - april 2013. - REBUSI - Blog Branislava Nikića
3. Bojan Zidanšek - klasični - mati, jastreb, ara, čun - Matijas treba račun - 19.3.2015. - Feniks 527
4. Mihajlo Džudžar - povratni - petlovi tetreba, dalije O - Treba da lije opet lovite - septembar 2014. - Liga Enigmata 2014.
5. Čedomir Jelić - klasični - Sara čuka jastreba - Saraču kajas treba - april 2018. - REBUSI - Blog Branislava Nikića
Mislim da ovo nije malo ponavljanja.
Jeste, zaboravio sam pohvaliti to što ovo jeste rebus situacije, pa evo, sada to činim. Ne smeta meni mnogo ni ponavljanje ideja, ali ovde me ukupni rezultat ne oduševljava. U stvari, rekao bih da je učestalost ponavljanja pre pokazatelj koliko je dotična kombinacija jednostavna za korišćenje, a što je jednostavnija manje je vredna. Znači, (bez)vrednost kombinacije i učestalost pojavljivanja nisu direktno povezane, nego imaju zajednički uzrok u jednostavnosti realizacije te kombinacije. Moglo bi se to još analizirati, ali nije ovo prilika.
Nema mnogo smisla porediti ovaj rebus sa do sada prikazanim sa ovog konkursa, pošto smo videli tek mali deo, ali, eto, ako ti nešto znači, ovaj je po mom mišljenju među najbolja dva od dosadašnjih, uz Svetlanin sa pilama.
Najviše mi smeta to "dobra", a u međuvremenu sam smislio objašnjenje: Više smisla mi ima "budalasta" kod Vice - mada mi se, kao i Slavku, mnogo manje sviđa u rešenju ime Vica nego Dana - jer je prirodnije upotrebiti ga, više govori, pošto je neobično da je neko budalast. A ovo "dobra" mi je bliže sintagmi "dvonožna Dana"; jer normalno je i očekivano da čovek ima dve noge, pa i da bude dobar, naravno da ovo drugo ipak daje više informacija, ali samo ilustrujem.
Inače, Dejanova pobeda je u skladu sa Marfijevim zakonom da pobeđuje onaj koji je najmanje zainteresovan za takmičenje! :-)
Hoćemo VAR!
Dogodine ću napraviti još grđi rebus, koji će takođe imati šanse za pobedu! Šalim se:)
Odustao sam, nego šta, umorio sam se i prestao sam da se opterećujem. U pravu si, Svetlana, meni Nebeski Kompjuter često priređuje nekakve ironične situacije. Amor fati.
JASTREB,AVETI,SAKO, SOVA
Ja s Trebave, ti sa Kosova
Ovdje su dvije ptice,ali je sova/ sa manjkom jednog slova
Dejane, misliš da će rebusi biti i dogodine na EDL?! :)
Ako budem imao ikakvog uticaja, BIĆE I SLEDEĆE GODINE jer smatram da je ova igrarija sa rebusima na blogovima vrlo korisna. Nekoliko puta sam ponovio, a sada opet kažem - Ono "tematsko sastavljanje" na Banetovom blogu, svojevremeno je bilo vrlo korisno i interesantno. Pošto toga nema, EDL je idealna zamjena, zar ne?
VAR?
Duhovita opaska, ali skloniji sam prijedlogu da neko (drugi) organizuje neko novo sastavljačko takmičenje, pa da odmjerimo snagu. :) Takmičenja ne može biti previše, samo ih treba dobro osmisliti i rasporediti (vremenski).Dobrovoljno se javljam za žiri (ako me hoćete).
Mladene, vrlo smo pažljivo birali žiri za svaku kategoriju, te postoji JAK razlog zašto je svaki enigmata pozvan da žirira baš to što je žirirao. Ako treba, mogu pojedinačno obrazložiti za svakog od vas. Doduše, očekivao sam da će kod rebusa biti sedam ili osam sudija, ali dvojica veoma bitnih su iz nekih razloga eskivirali žiriranje. (Bitnih iz naprijed navedenih razloga - Za svakog pojedinačno postoji jak razlog zašto je pozvan. Ako žele, mogu otkriti svoj identitet kolege koje sam pozvao da žiriraju, a oni to nisu učinili. Inače, od pozvanih sudija za sve kategorije samo je Tonči Milat "poslao opravdanje" jer je bio preokupiran poslom).
Pojašnjenje na primjeru ukrštenica. Nedjeljko Nedić mi je učinio veliku uslugu time što je napravio blagi faul u ukrštenici (pogrešno fonetski ispisano ime jedne ličnosti) jer mi je on bio VEOMA potreban da žirira ukrštenice. Zašto? Mislim da svi znate odgovor - Njegovo žiriranje i osvrti na žiriranja su vrlo specifični i ponekad drugačiji od "većinskog mišljenja". Jedan takav (studiozan, a malo drugačiji) je zlata vrijedan.
Kapiši? Feršten?
Zahvaljujem Milane na pojašnjenju tvog kriterija ponavljanja, no ako tako gledamo, a uz to još uključimo: "korjenovanje", izbacivanje (pre)zimena iz postavke i rješenja, (ne)ponavljanje pr(ij)edloga u rebusima situacije ... pitanje da li će ostati ikoji originalni uradak!
Nema potrebe, Luka, za tim preterivanjem, koje liči na srdžbu; na neki način si me zamolio za komentar i ja sam ga dao, a nisam morao, i sad mi ubacuješ nešto što nisam rekao, uključujući tu i neke tuđe komentare, kao što je protivljenje predlozima. "Korenovanja" se držim, ali nisam pominjao izbacivanje ičeg drugog. Bez veze je da ponavljam.
Svatko milane ima pravo iščitavati napisano kako želi, no ja sam samo htio iznijeti svoje mišljenje glede parametara pri žiriranju. Enigmatika mi je hobi, dakle bez ikakve dobiti, i ponekad se pitam da li bih mogao biti korisniji za obitelj, Na natječajima sudjelujem isključivo iz vlastitog gušta, te da dam podršku organizatoru. Poštujem odluke žirija, a da li se sa istima slažem, valjda smiejm dati svoj (subjektivni) sud, kao što to drugi čine (objektivno).
Постави коментар