уторак, 11. август 2020.

NA PUTU ZA ŠIROKI (29)

Dragan Ivanovski

16 коментара:

Belirac је рекао...

Zanimljiv kvadrat. U takvim sastavima rijetko ima tamo mnogo samoglasnika E.

Nevenko је рекао...

7. mjesto

Анониман је рекао...


Nažalost, kvadrat ima prethodnika.
Isti kvadrat je objavljen u "Čvor križaljci" broj 245 iz 1980. a predstavljen je u knjizi Borisa Antonića "ZBIRKA KVADRATA 7 x 7" (1930 - 1991) strana 45 pod šifrom 44 autora BORISA ANTONIĆA!

Žiri je trebalo da ima uvid bar u ovu knjigu ako nije moguće pogledati knjigu Vladete Trivunca "Magični kvadrat 7 x 7".

Po mom mišljenju kvadrat ne bi trebalo da je u plasmanu!

Vlašar

Анониман је рекао...
Администратор блога је уклонио коментар.
Slavko Bovan је рекао...

Manjkav komentar obrisan.

Анониман је рекао...


Ovaj kvadrat se ne može smatrati plagijatom pošto autor nije znao za prethodnika pa se stoga može ostaviti u plasmanu a treba ubuduće da u žiriju bude neko ko prati stvaralaštvo enigmata u oblasti sastavljanja kvadrata.

Vlašar

Анониман је рекао...

Isti čovek najpre piše: "Po mom mišljenju kvadrat ne bi trebalo da je u plasmanu!"

A onda negira samog sebe: "Pa se može ostaviti u plasmanu".

I na kraju, otkud komentator zna da autor nije mogao videti da je kvadrat već objavljen u "Čvor križaljci" broj 245 iz 1980?

Miroslav


Анониман је рекао...

Za vrijeme ovog natječaja napisao sam tekstić kako sam sastavio kvadrat ali s tri riječi na istom mjestu kao "prethodnik" u Antonićevoj knjizi. Taj uvodnik je ovdje prenesen ali osim neke zajebancije s rebusima nitko nije ni pokušao komentirati. Ja sam takav uradak odbacio. Ako je stiglo sedamdeset kvadrata, to znači da su natjecatelji potrošili mnogo sati, pa bi si i žiri trebao dati vremena. Onako kako stižu, svaki dan po dva tri, trebalo bi provjeriti originalnost i pribilježiti sumnjive riječi, pa ih kod najvećeg klupskog znalca provjeriti. Valjalo bi kod raspisa natječaja navesti što se traži (što više skupina, sedam lijepih imenica ili nešto drugo) kako bi svi znali pravila. Ovako visoka mjesta osvajaju kvadrati koji u redovnoj suradnji za Feniks završe u fascikli za izbjegavanje ili u košu. Pozdrav svima, Pero

Анониман је рекао...


Miroslav je postavio tezu da se ne treba kolebati i da se ne može znati da li je autor mogao znati za prethodnika.
Pa, ipak, kolege smo enigmati koji treba da poštujemo određene vrednosti i da sebe ne dovedemo u situaciju da budemo plagijatori. Međutim, očigledno je da se mnoge ideje ponavljaju ponajviše u anagramima, rebusima, klinovima pa i u mrežastim zagonetkama.
Teško je reći za neki rad da je plagijat ako za to nemamo dokaza.
U ovom slučaju je interesantno da je sastavljen kvadrat koji je identičan kvadratu koji je objavljen pre mnogo godina ali je i prošle godine uvršten u ZBIRKU KVADRATA 7 x 7 Borisa Antonića. Da li je autor imao uvid u Zbirku i da li bi onda uzeo kvadrat iz Zbirke i to od B. Antonića i da ga pošalje na konkurs? Teško je poverovati u to jer onda bi se osporio kredibilitet ovog autora i naišao bi na kritiku kolega i enigmatske javnosti. Stoga ostajem pri tome da je došlo do slučajne podudarnosti i da je do organizatora da li da ostavi ovaj kvadrat u plasmanu.

Vlašar

Анониман је рекао...

Uopšte ne tvrdim da je autor plagijator, ali ne mogu da tvrdim i da nije. On možda nije video Zbirku kvadrata 7x7 od prošle godine, možda i nije znao za tu zbirku, ali je možda kolekcionar enigmatskih časopisa od ranije (mnogi to i jesu), pa je tamo video još 1980 godine taj kvadrat, otad prošlo 40 godina, pa ko će pamtiti i pratiti šta je pre 40 godina objavljeno (eto Vlašar je ipak pronašao da je taj kvadrat već objavljen). Apsolutno se slažem da su se mnoge ideje, ponajviše kod anagrama i rebusa kod raznih autora ponavljale, ali je ipak malo teže poverovati da će se ponoviti identičan kvadrat, neka reč - da, ali ceo kvadrat? Ipak, ne želim ništa decidno da tvrdim, jer dok se nije oglasio Vlašar, nisam imao pojma da postoji takav identičan kvadrat od pre 40 godina. Ne želim "optužiti" autora ako nije kriv, ako zaista nije. Sve ostalo se zove savest.

Miroslav

Анониман је рекао...

Posle 50 godina enigmatskog rada sam dočekao
da neki mogu da pomisle da mogu biti plagijator.
To je nešto protiv koga sam se borio ovih 50
godina. Uveliko sam razočaran što neke kolege
mogu to staviti na um.

1. Ako sam ja čeprkao po starim brojevima da tražim
kvadrat što sadrži pojam OSAM trebalo bi mi sigurno
5 dana. Ako sastavim taj kvadrat treba mi najviše
1 ili 2 sata.

2. Zbirku od Antonića nemam, možete proveriti dali
sam je kupio. Isto i tamo bi gubio vreme da tražim
takav kvadrat. Sa kolegom Antonićem imao sam dobru
suradnju prije 40-ak godina,a sada bi "krao" nešto
od njega. Sećam se da sam mu poklonio sam mu Recnik
Makedonskog jezika i komplet "Dzepne krstoslovke"
koji sam obezbedio od S. Prilepčanskog.

Očigledno da neki ljudi ovde imaju dosta vremena
za T i O, sa ciljem da budu interesantni. Bolje bi
bilo da nešto napišu sa cijem da mladi enigmati
bolje upoznaju ovu plemenitu i edukativnu veštinu,
nego da samo traže eventualne greške i sl.

Koristim priliku da pohvalim Hajrudina za njegove
postove, koji su bliski mojim stavovima. Istovremeno
da iskritiziram starije i iskusne enigmate koji se skrivaju
kad je u pitanju neka enigmatska nedoumica, a prije 40-ak
godina su napisali knjige i kojima ima jasan odgovor na
te nedoumice.

Izvini Slavko, ali TIO malo nalikuje na Žutu enigmatiku,
baš kao i podloga na blogu. Bolje promeni podlogu (ha, ha, ha) !

Dragan Ivanovski

Анониман је рекао...
Администратор блога је уклонио коментар.
Slavko Bovan је рекао...

Podloga bloga je baš onakva kakva treba da bude :)

Hajro је рекао...

Pohvale su lijepa stvar, hvala Dragane.

Pohvale su pocesto i vrlo kontraproduktivna stvar. Ne mogu se suzdrzati (a i zasto bih, nisam u predizbornoj kampanji ni ista slicno) da ne kazem kako sam iznenadjen sveprisutnim prihvatanjem bjelosvjetskog (precesto licemjernog) ponasanja gdje se hvali bas sve, i dobro i ono drugacije. Valjda je to sad "in", manifestiranje nekakve pozitivnosti, podrske, autoriteta i sl. Ne kazem da je kritika jedino vrijedno, da podrska ne podrazumijeva i popustljivost u kriterijima i slicno, ali sjetimo se samo kako se ponasamo prema djeci koja su nam najdraza na svijetu - kritikom i ukazivanjem na greske pomazemo im da napreduju. Mi smo u nasim enigmatskim vodama dosli dotle da se svaka kriticka rijec (koliko god bila argumentirana, dobronamjerna, umotana u fino pakovanje…) docekuje sa osjetljivoscu i uvrijedjenoscu, gromoglasnom sutnjom, lijepljenjem etiketa… Obeshrabrujuce i kontraproduktivno - u vrijeme kad je toliko toga protiv naseg lijepog hobija, kad nam internet omogucava krasne stvari mi precesto uspijevamo "promasiti cijeli fudbal".

Ako nam je stalo do enigmatike onda trebamo raditi najbolje sto mozemo, ali i kritizirati, ponekad i malko grubo (vrijedjanje je drugi svijet), zasto ne... svoji smo, ne bi trebalo biti problem. Zato, Dragane, prihvati se tastature i kad ti se nesto moje ne dopadne ili se ne slazes, i ne stedi me ni zbog nasih 50 godina u enigmatici, ni zbog toga sto si me nekad pohvalio.



Анониман је рекао...

Poanta pohvale za tebe Hajro je što se slažemo u našim razmišljanjima,
kad bude tupljenja i oštrenja na neku temu. Sa licemjerjem nemam ništa zajedničko.
Pozdrav

Hajro је рекао...

Srednji paragraf mog komentara je nekakva opsta slika kako je ja vidim, nema nista sa prvim i trecim. Licemjerje koje pomenuh se odnosi na planetarna zbivanja kojima smo svi svjedoci. Koliko ga mozda ima u starom kraju svi znate mnogo bolje od mene, ja si dam za pravo da ponesto kazem o enigmatici. Naravno, ponavljam se.

Pozdrav