ĐAKONISA
Piše:
Radoja Racanović
Uprkos brojnim nastojanjima da se to
ospori, đakonise su bile žene đakoni, tj. sveštenici u hrišćanskoj crkvi
od apostolskog vremena pa do kraja vizantijske ere. Đakonise su bile posebna i
jedina kategorija ženskog sveštenstva u Crkvi, jedna grana đakonske službe sa
naročitom odgovornošću za službu među ženama. Međutim, njihov položaj je bio
ispod položaja đakona, tj. najniži u jerarhiji. Rukopolagane su na način sličan
rukopolaganju đakona, ali ipak različit od njega, pa se za taj čin često
koristi izraz rukoproizvedenje ili rukoproizvođenje (grč. hirotesija).
Institucija
đakonisa nije bila jednako tretirana u svim crkvenim oblastima, negdje je bila
podržavana, negdje tolerisana, a negdje decidirano odbacivana. Opozicija
đakonisama ponikla je na Zapadu, gdje je borba protiv njih trajala oko 200
godina i na kraju je završena zabranom njihovog rukopoloženja sredinom VI v. Od tada se na Zapadu
đakonisama počinju nazivati supruge đakona. Za razliku od crkve na Zapadu,
crkva na Istoku nikada nije zvanično zabranila instituciju đakonisa.
Služba
đakonisa je bila naročito cijenjena u Grčkoj pravoslavnoj crkvi, gdje se
postepeno ugasila uporedo sa slabljenjem i propašću Vizantijskog carstva, ali
ne u potpunosti. Opstala je u pojedinim grčkim manastirima, u kojima se
monahinje rukopolažu u đakonise. Pedesetih godina prošlog vijeka u Grčkoj je
obnovljena i oživljena služba đakonisa, u Atini je osnovan Fakultet za đakonise
i socijalne radnice, međutim samo rijetke od njih su rukopoložene. Čelnik
pokreta za obnovu te službe u GPC bio je Evangelos Teodoru, jedan od
vodećih grčkih teologa i autor više radova na tu temu. Ova služba nije
prekidana ni u Jermenskoj apostolskoj crkvi, gdje i danas ima više đakonisa;
vjerovatno ni u drugim drevnoistočnim crkvama. Prošle godine je zvanično
obnovljena u Aleksandrijskoj patrijaršiji, a reafirmacija đakonisa se zagovara
i u ostalim pravoslavnim, ali i katoličkoj crkvi.
Kod
protestanata, đakonise su žene koja se posvećuju vjerskoj propagandi i
karitativnom radu, a neki autori ih nazivaju đakonisinjama. Njih treba
razlikovati od žena sveštenica, koje od 1992. postoje u anglikanskoj crkvi, a u
evangelističkoj nekoliko decenija ranije; čak se mogu imenovati za biskupe,
čemu se oštro protive katolička, pravoslavna i neke protestantske crkve.
Prva poznata đakonisa bila je Fiva
iz Kenhreje (blizu Korinta), koju spominje Sveti Pavle u Poslanici Rimljanima,
a prva poznata đakonisa koja
je mučenički postradala (225. g.) je Tat(i)jana iz Rima. Osim njih dvije
kanonizovane su i mnoge druge đakonise: Sv. Justina, Sv. Olimpijada, Sv.
Platonida, Sv. Nona (majka Grigorija Bogoslova), Sv. Fovija, Sv. Teosevija... U
katoličkoj crkvi su kanonizovane i Sv. Apolonija, đakonisa iz Aleksandrije - zaštitnica
stomatologije, Sv. Martina Rimska, jedna od zaštitnica grada Rima i zaštitnica
majki koje doje dijete, i Sv. Suzana. Najveći broj đakonisa proslavlja se u
GPC, gdje se još navode: Silvina,
Prokla, Amprukla, Savinijana, Jelisantija, Martirija i Paladija (iz vremena Sv.
Jovana Zlatoustog), zatim Makrina (sestra Sv. Vasilija Velikog), Lampadija,
Kelerina, Kasijana, Agalizisa i dr.
Bogorodica Đakonisa
(Crkva Bogorodice Đakonise ili Crkva Marije Đakonise) je bila jedna od
njavažnijih crkava u Carigradu, podignuta krajem VI vijeka, kasnije pretvorena
u Kalender Haneh džamiju.
Na
slici je ruska ikona Sv. mučenice Tat(i)jane Rimske, koja je u Rusiji toliko
poštovana da se na Zapadu ime Tatjana smatra ruskim. U Rusiji se Tatjanin dan
zvanično proslavlja kao Dan ruskih studenata.
2 коментара:
U rkt. kalendaru spomendan sv. Tatjane Rimske je 12. siječnja.
U pravoslavnom takođe, samo po starom kalendaru, što je po novom 25. januara.
Srpski narodni kalendar ne poznaje Tatjanin dan, što znači da ova svetiteljka nije posebno svetkovana u našem narodu.
Постави коментар