четвртак, 16. фебруар 2023.

NOVA "ČVOROVA" KNJIGA (1)

Nova knjiga

Stjepan Horvat: ZAGONETAČKI PSEUDONIMI I ŠIFRE

Još u Leksikonu zagonetača Jugoslavije (1979.) kao poseban prilog objavio sam tada prvi popis pseudonima i raznovrsnih šifri (danas to jednostavno zovemo pseudonimarij) sastavljen na osnovu dotadašnjih spoznaja o autorima i njihovim djelima. Nakon četrdeset i više godina bilježim još dvostruko ili više različitih šifara, znakova i pseudonima, a tomu pridodajem i brojne inicijale kao potpise. Ako se danas želi pisati o nekom autoru i njegovim zagonetkama često je to težak zadatak jer na tisuće zagonetaka objavljeno je pod skrivenim imenima, šiframa ili samo inicijalima za koje se ne zna tko se iza njih krije. Još je žalosnija činjenica da velik broj zagonetačkih djela i nije potpisan, a urednicima to i ne smeta jer i tako ovu rabotu ne smatraju ozbiljnom. Autori takvih zagonetaka može biti bilo tko pa se podaci o broju sastavljenih zagonetaka lako mogu lažirati.

Pripremajući novi zagonetački pseudonimarij prikupio sam tisuće novih podataka, a osim pseudonima u popis sam dodao i brojne šifre, inicijale i druge vrste potpisa. U više navrata putem internetskih medija, pa i pisanim putem, zamolio sam autore da mi dojave podatke o svojim skrivenim potpisima, veći broj se njih odazvao, ali bilo je i podosta onih koji se na to nisu odazvali, prije svega autori koji „žive“ od sastavljanja zagonetaka i drže da to ne bi bilo dobro za njihovu enigmatsku reputaciju (?). Za starije podatke bilo je najteže otkriti tko se krije iza kojeg potpisa, jer su autori i bivši urednici zagonetačkih publikacija već pomrli, pa će tako mnogi podaci možda zauvijek ostati nerazriješeni (a možda će poneki biti i krivo razriješeni!).

U odnosu na prvi popis pseudonima i šifara iz Leksikona zagonetača Jugoslavije želio sam obogatiti novi popis s još ponekim podatkom, kao što je na primjer, list ili rubrika u kojemu je dotični autor objavljivao pod pseudonimom ili šifrom, pa čak i godine kada je to bilo, a tu mi je upravo bila potrebna pomoć. Danas, svakim danom imamo sve više podataka o starijim enigmatskim izdanjima ili rubrikama (Čvor je izdao dvadesetak bibliografija zagonetaka objavljenih u zagonetačkim listovima ili rubrikama zagonetaka u ostalim listovima), pa su neki podaci dostupniji, ali mnogo je toga još uvijek neistraženo, a sve manje je onih koji bi mogli potvrditi činjenice vezane uz autorstvo pojedinih zagonetaka (na žalost, ni živući urednici ne sjećaju se suradnika prije četrdeset i više godina).

U ovoj knjizi je zabilježeno oko četiri tisuće osamsto različitih potpisa (pseudonima, šifara, inicijala i dr.) što se povezuje s oko šest tisuća različitih autora s područja bivše države. Novina je da su uz potpis nekog autora pokušava navesti bar neki podatak vezan o listu i vremenu kada je korišten. Taj dio trebat će još više popuniti, pa tu očekujem dalju pomoć. Knjiga ima 170 stranica (B5 formata), broširana je s koricama u boji otisnutim na 350 g/m2 papiru.

U pripremi ovog izdanja pomoć su mi pružili, što savjetima, što neposrednim podacima posebno vezanim za treću rubriku u popisu, Boris Antonić, Krsta Ivanov, Jovan Nedić, Nedjeljko Nedić i Marijan Radaković, te mnogi drugi suvremeni zagonetački autori svojim popisom pseudonima, na čemu im se zahvaljujem. Ovo je prvo ovakvo izdanje, prikupljanje podataka i dalje se nastavlja (posebno onih vezanih za treću rubriku), pa ako zdravlje posluži, možda doživimo i drugo izdanje. Adresa za dostavu primjedbi, prigovora i novih podataka je i dalje: stjepan@cvor.hr.

Kao i sve dosadašnje knjiga u izdanju Čvora i ova je tiskana u ograničenom broju primjeraka i može se naručiti od Čvor d. o. o. Bjelovar. Cijena knjige je 18,00 € (u to je uključena i dostavna poštarina za Hrvatsku!), a uplate se vrše putem banke koristeći IBAN Čvora: HR 5224020061100002081, a u rubrici Poziv na broj unosi se OIB naručitelja. Bilo bi dobro da po izvršenoj uplati javite točnu adresu za dostavu (tel. 043 244 050) ili potrebne podatke pošaljete e-poštom jadranka@cvor.hr. Knjigu možete dobiti i pouzećem a cijena knjige je 22,00 € (uključena je i otkupna poštarina).

Za uplate izvan Hrvatske cijena knjige je 20,00 € (u cijenu je uključena i dodatna međunarodna poštarina), a za uplate koriste se IBAN: HR 5224020061100002081, Swift code: ESBCHR22 i VAT: HR72793634017. Ne postoji mogućnost dostave pouzećem. (sh)

5 коментара:

Slavko Bovan је рекао...

http://enigmatikatio.blogspot.com/2021/08/eroteka-28.html

Slavko Bovan је рекао...

NA INTERNETU SE MOŽE NAĆI I ONO ŠTO SMO ZABORAVILI. Ovo je sa Adnanovog bloga iz 2010:

prisjeća se i piše: Ero

Opet su aktuelni događaji uticali na temu ovog nastavka ”Eroteke”. Prepiska o pseudonimima podstakla me da napišem nekoliko riječi o tekstu objavljenom u Biltenu ED ”Đorđe Natošević” broj 28 (iz 1995. godine).
Evo tog teksta sa nekoliko današnjih intervencija:
RASPSEUDONIMLJAVANJE PSEUDONIMA
Jedan sam od onih koji svoje enigmatske radove potpisuju punim imenom i prezimenom, ali i mnogobrojnim pseudonimima. Neke kolege su poželjele da saznaju iza kojih se ja to pseudonima ”krijem”, pa to otkrivam ovim tekstom.
Potpisivao sam se ovako:
Al Bano, Albano, Apatrid, Apolit, B. Bošković, Bože Slamar, Borislav Bošković, Bis, Bos, Goran Komlen, Ž. Marinović, ŽsB, Zikret, Zoran Vujović, Emil Glavaš, Era, Ero, Ero(s), Eros, Kleant, Lav Kos, Maks, Marin, Marin Ilić, Markan, Miroslav Bovan, Momčilo, Momčilo Bovan, MSM, Musa, Ogi, Ognjen, Primus, Rista, Risto, Sem, Sem Stoun, Slabo, Slavo, Slavko Boban, SlavkoB, SB, Slavo Bovan, Teuta, Tihomir, Tihomir Ćibo, Ćibo, CB, Džems…

Slavko Bovan је рекао...

Razni su motivi da neko koristi pseudonim, a ja to činim iz tri razloga:
1. Iz zabave,
2. Kada mnogo objavljujem u nekom listu da mi se ime ne pojavljuje prečesto,
3. Da bih nekom od mojih poznanika omogućio da mu se ime pojavi u novinama (po njegovom zahtjevu ili želji).
Sva moja izmišljena imena mogu podijeliti na nekoliko grupa:
1.”Pravi” pseudonimi: Ero, Teuta i Risto. Njih najčešće koristim i prema njima se odnosim kao prema svojim ”izvornim” pseudonimima. (Tada, prije 15 godina, procenat korištenja ta tri pseudonima bio je otprilike 65% Ero, 25% Teuta i 10% Risto, a danas je 95% Ero, 5% Teuta i 0% Risto).
2. Rezervni pseudonimi (Sem Stoun, Bos, Apatrid…)
3. Pseudonimi iz zajedničkog rada sa Željkom Marinovićem (Bože Slamar, Marin Ilić, Džems…)
4. Potpisi članova moje porodice, mojih prijatelja i poznanika (Milijana, Miloš, Ognjen, Ogi, Zoran Vujević, Emil Glavaš, Goran Komlen, B. Bošković…)
5. Pseudonimi za jednokratnu upotrebu (šifre za neka takmičenja)
6. Štamparske greške u potpisu (Era, Rista, Slavko Boban).
A sad na redu je i raspseudonimljavanje, odnosno objašnjenje nekih pseudonima.
Ero je svima jasno, zar ne? Jasno je i ono Ero(S)? Tako sam se potpisao ispod nekoliko enigmatskih crvenbanskih priloga, a kasnije je jedan drugi Hercegovac počeo da se potpisuje sa "Eros" pa sam mu prepustio pseudonim.
Teuta je vladala krajevima u kojima sam rođen, doduše izvjesno vrijeme prije mog rođenja.
Risto. E, to treba objasniti. Postoji stara zezancija o tome kako neki Risto pita Jovana (u mom slučaju Bovana) šta se dobije kada se Jovanu oduzme prvo slovo, a Jovan (ili Bovan) uzvraća: A šta se dobije kada se tebi oduzme prvo slovo Risto?
Nekoliko pseudonima je nastalo ”prevođenjem” mog imena na strane jezike: Kleant (grč.), Zikret (arap.), Sem (hebr.) a u onom Sem Stoun (stoun = kamen = bovan).
Bože Slamar (BOvan, ŽEljko, SLAvko, MARinović). Jedno vrijeme Marinović i ja smo zajednički pravili ukrštenice i to na dva načina: a) sjedimo zajedno za stolom i zajedničkim snagama sastavljamo, b) Marinović započne, a ja završim, prepravim i opišem. Na taj način smo napravili oko 100 ukrštenica, a ko je pravi autor može se saznati tako što se zaviri u moju arhivu. Ako sam napravio više od 70%, tu ukrštenicu sam uvrstio u svoju arhivu, a sve u kojima sam imao udjela u manjem procentu ”nisu moje” i nisam ih arhivirao. To se odnosi i na onu kategoriju: Imena članova porodice, prijatelja… jer su, ponekad, imenovani stvarni autori nekih enigmatskih priloga (Milijana je napravila i objavila 50-tak osmosmjerki, moji sinovi su samostalno napravili mamutsku ukrštenicu, …)
Apatrid i Apolit su pseudonimi koje sam koristio u ”ono vrijeme” bez države i državljanstva. Kako su te pseudonime kasnije koristili još neki apatridi, odustao sam od njih.
Gledajući spisak pseudonima vidim nekoliko čije značenje nikako ne mogu da dokučim (ponešto se i zaobavilo…).
Ako je ostao neki pseudonim koji traži objašnjenje to ću uraditi kroz komentare.



Slavko Bovan је рекао...

tara

Gost_rimski mamut
1. Decembra 2010. u 0:08

Jao grozno, Al Bano. Otkud ti taj lik pade na pamet??
mala digresija: a ona njegova bivsa mi je bila komsinica i krala mi je wi-fi internet.
Prijavite se da biste komentarisali
slavko
1. Decembra 2010. u 7:56

To je jedan od pseudonima za koji nisam siguran kako je nastao. Pretposlavljam da je tog dana bila neka frka s njim. Sa Al Bano i Albano potpisano sveka 3-4 komada. Morao bih dobro pročačkati po sjećanju da dokučim otkud mi on na pameti jer mi je tip potpuno nebitan u životu. Mora da ima neka enigmatska veza na koju sam ja zaboravio!
Prijavite se da biste komentarisali
slavko
1. Decembra 2010. u 8:53

Nije valjda već 28. nastavak? Auuuu, kako vrijeme leti!
Prijavite se da biste komentarisali
Jovan Nedić
1. Decembra 2010. u 9:42

Zaboravio si na pseudonim “A DDD”? U mojoj evidenciji objavljenih zagonetaka ja sam ti pripisao i pseudonime “MSM” (“Zamko”) te “Anonimuis” (?, možda pogrešno zapisano), “Slaninar”, “Sloba Bankov” (? možda sam pogrešno zapisao), “Maks”, “Sem Dinkinson”, “BOS”, “Pacer”, “Ravničar”, “Nostradamus”, “Dugajlija” (u “Politikinom zabavniku”). Jesu li to stvarno tvoji pseudonimi, a ako nisu, čiji su, možeš samo ti “raspseudonimiti”.
Prijavite se da biste komentarisali
Jovan Nedić
1. Decembra 2010. u 9:45

Sad vidim da si pseudonime “Bos” i “Maks” ipak spomenuo. Kako je uopšte pisan “Bos”. Možda “BoS” ili “Bos” / “BOS”?
Prijavite se da biste komentarisali
slavko
1. Decembra 2010. u 10:24

Kako sam mogao zaboraviti na legendarni pseudonim Sloba Vankov (koji se pominje i u onoj priči o Banatskim krokodilima), Maks sam koristio, Anonimus sam koristio, Pacer koristio, A DDD takođe, MSM ima na popisu, BOS je na popisu, a za ostale se ne sjećam. Gdje si povadio te podatke? Moraću da pročačkam po arhivi.
Prijavite se da biste komentarisali
slavko
1. Decembra 2010. u 10:27

Ovo samo govori da će se naći još materijala, čim sam zaboravio na Vankova
Prijavite se da biste komentarisali
Jovan Nedić
1. Decembra 2010. u 12:41

Arhivirao sam enigmatsku rubriku iz “Politikinog zabavnika” (od 2299. do 2422. broja). Ako su radovi bili potpisani pseudonimom, a ja sam pretpostavio da su to tvoji sastavci, uz pseudonim navodio sam i tvoje ime. Npr. “Pacer” PZ 2371, “Ravničar” PZ 2386, “Nostradamus” 2387, “Dugajlija” PZ 2394, “Slaninar” PZ 2305. Provjeri navedene pseudonime i brojeve. Ako preostaje još koji, potražiću broj PZ-a drugi put.
Prijavite se da biste komentarisali
slavko
1. Decembra 2010. u 15:25

Provjeriću, ali to liči na mene, pogotovo ako su teme dotičnih enigmatskih radova u vezi sa pseudonimom.
Prijavite se da biste komentarisali
Gost_8495
1. Decembra 2010. u 18:16

Korištenje pseudonima – DA!
Gomilanje tj. korištenje na desetke ili, nedaj Bože, na stotine – NE!
Sa pseudonimima treba – OZBILJNO!
Čemu bezbroj pseudonima!?
Treba odabrati do pet, ali kvalitetnih, i po meni svaki koristiti u različitim redakcijama. Iznimka su ad hok pseudonimi (za potrebe natjecanja i sl.). Takove ne smatram ”pravim” pseudonimima.
I još nešto, ako ću koristiti pseudonim, tada ću ga i ”čuvati” od prepoznavanja. Jer, ako me netko prepozna – čemu pseudonim!?

Pseudonimko
Prijavite se da biste komentarisali
slavko
1. Decembra 2010. u 18:39

Očigledno pseudonimko (pseudonimoljubac) nije pažljivo pročitao tekst.
Prijavite se da biste komentarisali
Gost_8495
1. Decembra 2010. u 19:28

Samo sam iznio svoje viđenje i stavove bez obzira što si želio reći.
Pseudonimko
Prijavite se da biste komentarisali
slavko
1. Decembra 2010. u 20:02

Nema nikakvih problema.
Dobrodošla su sva mišljenja, pa makar i drugačija od mog ��
Moja opaska se odnosi na to da, ako pročitaš moj tekst kako treba, vidjećeš da se ne razlikuje mnogo ot tvog mišljenja.
Prijavite se da biste komentarisali
slavko
1. Decembra 2010. u 22:38

@Jovan

Slavko Bovan је рекао...

Arhivirao sam enigmatsku rubriku iz “Politikinog zabavnika” (od 2299. do 2422. broja). Ako su radovi bili potpisani pseudonimom, a ja sam pretpostavio da su to tvoji sastavci, uz pseudonim navodio sam i tvoje ime. Npr. “Pacer” PZ 2371, “Ravničar” PZ 2386, “Nostradamus” 2387, “Dugajlija” PZ 2394, “Slaninar” PZ 2305. Provjeri navedene pseudonime i brojeve. Ako preostaje još koji, potražiću broj PZ-a drugi put.

Jovane izgleda da si u pravu. Ja sam i zaboravio da sam potpisivao skandinavke u Zabavniku (već dugo to ne radim). A bio sam i ja u pravu jer su “pseudonimi” odgovarali temi skandinavke. Ima Zabavnike u arhivi, ali trebaće mi neko vrijeme da sredim podatke.
Prijavite se da biste komentarisali
Jovan Nedić
2. Decembra 2010. u 13:43

Ne mogu vjerovati da nisi koristio “pseudonime” LAV S. NABOKOV ili LAV BOSANKOV ili (još bolje) SNOB VLAKOVA. U zbirci anagrama Dinka Kneževića nalazi se samo jedan anagram s rješenjem SLAVKO BOVAN (Sloba Vankov). Je li neko istražio šta sve kriju slova tvog imena i prezimen?
Prijavite se da biste komentarisali

Komentariši

Morate biti prijavljeni da biste objavili komentar.
Najnoviji članci

33. Susret odgonetača i zagonetača Hrvatske – prednajava
Zoran Radisavljević – “Sve je moglo biti drukčije” (knjiga bez A)
Mato Glibo, novi glavni urednik “Kviskoteke”
Svim prijateljima i posjetiocima bloga…
Napojnica? :)