среда, 21. септембар 2016.

DANI LUDAJE - REBUSI

Pobednički rebus Branislava Nikića

Završeno je žiriranje i druge discipline konkursa „Enigmatski Dani ludaje 2016“. Ukupno je stiglo 155 rebusa koji su se uklapali u propozicije (najmanje jedan sportski pojam) što je izuzetno dobar broj jer je jedan autor mogao poslati maksimalno pet rebusa.
Uz pomoć trojice stručnih konsultanata (hvala im!) Dejana Minića, Branislava Nikića i Luke Pavičića izvršeno je dvostružno kontrolisanje rebusa, te je formirana lista od 50 rebusa koji su grafički pripremljeni i poslati na žiriranje. Ovde valja kazati da je izvestan broj rebusa došao od autora grafički uobličen, ali veći deo su uradili gore pomenuti stručni saradnici (najviše Dejan). Još jednom im zahvaljujem na velikoj pomoći.
Poziv da budu sudije upućen je na osam adresa, i na moje zadovoljstvo svi su učestvovali u žiriranju. Zahvalnost (ogromna) i sudijama koji su vrlo savesno i odgovorno žirirali. Članovi žirija:Rešad Besničanin, Miroslav Cvetković, Budimir Ćosović, Ilija Đurković, Pero Galogaža, Čedomir Jelić, Milan Sečujski i Ejub Semić.
Nakon prvog kruga žiriranja u kome su sudije svakom od 50 rebusa davali ocene od 0 do 5 formirana je lista od 20 finalista, te su sudije ocenjimali deset najboljih. Nakon sabiranja ocena iz prvog i drugog kruga dobili smo tabelu:

1. DOCENT RADE SNI BEKRIJE (Branislav Nikić) 81
2. DOGA SAKRILA TELO PTICE (Nebojša Dragomirović) 79
3. PREDRAG BI S TOMKOM BIO SAM (Radoja Racanović) 77
4. UŽAR IMA JABUČICU  (Svetlana Jorgaćijević) 72
5. KIPARISE KUM REŽE (Milan Žarkovački) 67
6. SEJA ČULA KREKET(Milan Žarkovački) 66
7. TATA MISLI KAO JA (Dejan Minić i Tomislav Popović) 65
8. KAJA KUPI KAPU(Dejan Minić) 56
9. MALI NENAD VEŠTO PERI CEDI NAR (Radoja Racanović) 52
10. NADI SKUPA RUTINA (Nebojša Dragomirović) 43
11.MAČKU GLADI SKIPERICA (Luka Pavičić)  40
12. MAČKU GLADI SKAUT (Gojko Mandić) 39
13. ALAS KIJA (Milan Žarkovački) 37
14. TATA MIKA NUDI SKIJE DANAS (Dejan Minić) 36
15. KO ŠTRČI?(Branislav Nikić) 34
15. POJE DRUGAR (Milosav Marjanović) 34
17. ALAS KOKU DA LJERKI (Željko Prvanov) 33
18. PRI MAČKAMA SU TRUPOVI  (Milan Žarkovački) 32
19. KAPITENI SE RODE (Vladimir Šarić) 31
20. KO SME DALJE? (Momir Vučenović) 26

Dakle, pobedio je Branislav Nikić iz Požarevca kome pripada pehar i 5000 dinara, ispred Nebojše Dragomirovića (Banja Luka) i Radoje Racanovića (Gradiška) koji su za nagradu dobili interesantne knjige. Čestitam pobedniku, svim finalistima, a svima zahvaljujem na učešću.
Narednih dana biće objavljeni svi finalisti redom, a onda veći broj rebusa sa ovog, čini mi se, uspešnog takmičenja.
(Neke zanimljivosti u komentarima)

55 коментара:

Slavko Bovan је рекао...

Zanimljivost vezana za pobjednički rebus: Malo je falilo a da uopšte ne bude u konkurenciji jer smo imali problem sa grafičkom pripremom. U zadnji čas priskočio je autor, i evo ga na šampionskom postolju.

Slavko Bovan је рекао...

Jedan rebus ima dva autora. Naime, stigla dva ista rješenja i skoro dvije iste postavke. Kada bude objavljen taj rebus (Dejan Minić i Tomislav Popović) biće dato dodatno pojašnjenje.

Slavko Bovan је рекао...

Kao što vidite, od pet mogućih, u finalu Milan žarovački ima 4 rebusa, a Dejan Minić tri. I ovo je za svaku pohvalu.

Toliko za sada od mene, a sada malo vi!

Nedjeljko Nedić је рекао...

Žiri je odradio posao i moje čestitke upućene su svima najboljima i inim sudionicima. Zanimljivo u svakome od 20 prvoplasiranih rebusa ima po glagol što ja držim minusom, a čak u šest su vlastita imena što je još veći minus. Od svih njih najsimpatičniji mi je TATA MISLI KAO JA (Minić i Popović). Od svojega rebus nism ni očekivao bogznašto i poslao sam ga da ih bude više. Pozdrav svima!

Milan Žarkovački је рекао...

Uf; jaka je konkurencija, treba vremena da se srede utisci! Čestitam Banetu i ostalima visoko plasiranima! Izgleda da je u velikoj meri uticao ukus, što je sasvim u redu, tim pre što je teško naći neki drugi kriterijum po kom bi se ovi rebusi rangirali. Vrlo sam zadovoljan plasmanom svojih radova; na brzinu sam uspeo da napravim statistiku po kojoj sam ja najuspešniji takmičar! :-D Bez šale, čast mi je što sam tako dobro smešten u ovakvom drištvu! I mnogo pohvaljujem uspeh konkursa, jer, evo, u drugoj godini kvalitet je vrtoglavo porastao! Hvala i Slavku i svim saradnicima!

Svetlana је рекао...

Čestitam Bane! Rebus je fantastičan.
Čestitke i Nebojši i Radoji za osvojeno drugo i treće mesto.
Naravno, čestitke i ostalim finalistima, mnogo je odličnih radova, a od ovih dvadeset se i meni Banetov najviše dopao.

Milan Žarkovački је рекао...

Sad, kad sam pažljivije pogledao, ja bih pobedničkom rebusu dao mnogo veću prednost od ove jedvite pobede; jer je vrlo lepo uklopio dva tražena (sportska) pojma u kratku rečenicu. Znam da takvi argumenti kod sudija ne pale, i možda je i dobro što je tako - oni gledaju samo da li je ispunjen uslov, pa ako jeste onda više ne misle na njega nego gledaju opšte osobine rada - ali Bane je baš efektno duplirao uslov konkursa. Jedina mana tog rebusa je, koliko ja vidim, to lično ime, ali to ime je vrlo uobičajeno, tako da, po meni, ono vrlo malo umanjuje kvalitet rebusa.

Dejan Minić је рекао...

Čestitke Banetu i visoko plasiranim takmičarima! Bravo i za sve učesnike, ali i za organizatora!

Mišljenja sam da je žiri veoma kompetentan i da je odradio dobar posao. Ovo je bilo veoma kvalitetno takmičenje, sa pravom paradom rebusa i čast mi je i zadovoljstvo što sam bio deo toga.

Nedjeljko, i ja (kao i članovi žirija) najviše vrednujem rebuse situacija sa glagolom (pod uslovom da je sve dobro uklopljeno). Štaviše, mislim da se tako rebus približava čistoj umetnosti.

Ne smeta mi ni pojavljivanje vlastitih imena u rešenjima rebusa, jer su imena deo naših života i prirodno je da se povremeno pojavljuju. Ipak, takve rebuse bi vrednovao za nijansu slabije.

Eto, nije loše da progovorimo koju i o tome kako doživljavamo ovu fantastičnu slikovnu zagonetku i normalno je da se ukusi razlikuju.

Pozdrav svima!

Unknown је рекао...

Desni bek i ne nosi baš broj 3 na šorcu 😉

IlijaO је рекао...

Čestitka slavodobitniku, kao i drugim visokorangiranim kolegama, uz opasku da je rebus ok, ali gledajući sliku ( prikaz), nameće mi se pitanje: Desni bek ( branič) označen brojem tri ( zar jest desni bek broj tri?) i k tomu još rije!
Mišljenja sam da se lopatom ili ašovom koji bek drži u ruci ne može "riti" no samo kopati, ašoviti ili prebacivati zemlju. Glagol riti ili rivati, po mojim saznanjima, vezuje se samo uz raznorazne životinje koje imaju rilo ili pogodnu njuškicu ( divlja i obična svinja, krtica, nekad i pas), ali da čovjek rije još nisam čuo.



Zato smatram da je, unatoč dobro zamišljenom rješenju, rebus loše i neispravno prikazan!

Milan Žarkovački је рекао...

Kad sam se već dao u analiziranje, da se dopunim: Mala mana pobedničkog rebusa je i to što je poslednja granica reči u rešenju ista kao u frazi (bek rije - bekrije) . Čini mi se da se stavovi oko toga kolika je to mana prilično razlikuju, ali treba je primetiti.

Milan Žarkovački је рекао...

Ilija O., odakle vadiš te fantastične definicije reči?! Riti i kopati su skoro sinonimi; reč rov je ono što je nastalo rovanjem, a šta je to ako ne kopanje?!

IlijaO је рекао...

Iz džepa!

Slavko Bovan је рекао...

Sadašnji bekovi (ako više i postoje) nose vrlo različite brojeve na dresovima, ali očigledno je da je ovo desni bek jer rije desnom nogom :))

Slavko Bovan је рекао...

Vjerujte da će biti vrlo interesantno kada budem objavljivao rebuse koji su ispod crte (ispod 20 mjesta). Ima dosta štofa za razgovor uz kafu, pivce, meze....

Lično, vrlo sam zadovoljan kako je ovaj segment takmičenja prošao. Takođe sam zadovoljan činjenicom da je Bane najavio dolazak u Kikindu deset dana prije nego što je saznao da je "peharodobitnik". Dakle, zasad dvojica dobitnika pehara biće u Kikindi.
Ostaje još da "namamimo" i trećeg. Žiriranje skandinavki teće po planu.

Mirka је рекао...

Čestitke Banetu i svim finalistima. jedva čekam objavljivanje ostalih.
P.S. Ja sam ona diskvalifikovana...šmrc, šmrc

IlijaO је рекао...

Objašnjenje:
po HER-u, glagol rovati (što)-nesvršeni glagol, u prezentu rujem, -1. Kopati rilom kroza što i 2. Kopati po čemu, riti( kao rujem po knjigama )...
a glagol riti( rijem, rijući , riven): - zadirući rilom razgrtati zemlju ( o krtici, svinji i dr. ), izrivati, kopati...,

Marko Mihaljević је рекао...

Dobra večer društvo.

Čestitam Banetu na pobjedničkom rebusu

kao i ostalim najuspješnijim kolegama!

Бранислав Никић је рекао...

Jako je lepo kada na ovako jakom takmičenju osvojite prvo mesto. Pretpostavljao sam da bi ovaj rebus mogao visoko da se plasira, a u potaji sam se nadao da možda i pobedi. Hvala žiriju na dodeljenim bodovima, kao i svima koji su mi čestitali. Pretpostavio sam da će biti i po neka zamerka, ali pošto su Milan i Slavko već dali svoje objašnjenje, nema potrebe da komentarišem. Čestitam i svojim najbližim pratiocima Nebojši i Radoju, koji su pokazali da nisu samo vrsni sastavljači ukrštenica već i majstori za rebuse. Čestitam i Milanu koji je uspeo da uđe u prvih 20 sa čak 5 svojih rebusa. Sve pohvale idu i organizatoru Slavku Bovanu, kao i glavnom ilustratoru Dejanu Miniću na velikom trudu koji su uložili.
Pozdrav svima i vidimo se u Kikindi!

Milan Žarkovački је рекао...

Pa eto, Ilija O.: sam kažeš da "riti" znači, imeđu ostalog, i "kopati". Nije važno ako sam pogrešio mešajući tu glagol "rovati".

Milan Žarkovački је рекао...

Hvala, Bane, ali malo je falilo da svih 5 mojih rebusa uđu u prvih 20 - jedan je ipak ispao.

Luka је рекао...

Čestitka svim učesnicima, a posebno finalistima pobjedniku Banetu. Moji favoriti su se plasirali u središnjem dijelu tabele. Zahvaljujem se stručnom ocjenjivačkom sudu je udijelljenim bodovima.

Mandrak је рекао...

Čestitam nagrađenima.

Meni se nijedan od tih rebusa sa vrha liste nešto posebno ne sviđa, i gledano odozgo naniže, prvi koji mi deluje izuzetno je TATA MISLI KAO JA (vidim da i Nedjeljko razmišlja slično).
To je do mene, jasna stvar (ne bih voleo da se ovo tumači kao kritika žirija i žiriranja). Prosto, meni ta rešenja tipa "maca koki tra-la-la-la" i "beki miki... opet tra-la-la-la" koja u suštini ništa ne znače i ništa ne govore ni o čemu najčešće deluju infantilno.
Po mom mišljenju (i mojoj meri) rebus vredi samo kad pored dobre postavke ima i dobro rešenje, a to dobro rešenje je npr. tata misli kao ja (jer zvuči priirodno, logično, neusiljeno, ne povezuje stvari koje objektivno nisu ni u kakvoj bliskoj vezi, ne bavi se krajnje nebitnim ili iskonstruisanim pojavama, nije vulgarno konkretan tipa Juca pere kucu itd.)
E, ja i ne pravim rebuse zato što tako razmišljam. :) Meni većina postavki koje smislim deluje smešno, na momenat se osetim kao mlađi osnovac koji se sprema za takmičenje u sklopu dodatne nastave petkom u pola 2, pa mi glupo da to delim sa svetom.

Željko Jozić је рекао...

Čestitka pobjedniku, ostalim sudionicima, žiriju
i organizatoru natjecanja!

Slavko Bovan је рекао...

Hvala :)

Slavko Bovan је рекао...

Konačno sam završio današnje obaveze pa mogu malo i da se poigram i zbavim na ličnom i perosnalnom blogu.

Slavko Bovan је рекао...

Kad se već igram evo i "poboljšanja" pobedničkog rebusa (kombinacija sa Milanovim sejačem)

Nacrtan desni bek koji do centra kao sejač baca seme, ali koje je u obliku sove utine.

DOCENT RADE SNI BEKUTINE SEJE (sestre A. Bekute)
:))))

Čak se uklapa i u ovaj drugi EKK raspis o zaštićenim vrstama :)

Milan Žarkovački је рекао...

Mladenov komentar mi je veoma zanimljiv, uglavnom zato što ga slabo razumem. Pošto me tako intrigira, a da ne bih mnogo širio priču, postavljam Mladenu jedno pitanje: Zašto ti se ne sviđa, npr., rebus na drugom mestu? Po svim kriterijumima koje si naveo trebalo bi da taj rebus vredi, jer u postavci nema glagol a rešenje (Doga sakrila telo ptice) zvuči prirodno, logično i na sve ostale načine koje si naveo; pa tako, eto, zanima me šta ti se tu ne sviđa.

Mandrak је рекао...

Milane, drugoplasirani rebus mi se jednako sviđa tj. ne sviđa kao i ovaj pre njega, i ovaj posle njega... i tako redom. To su za mene tra-la-la rebusi u kojima se gomila nekih slučajnih reči povezuje u rečenice sa kritičnom ciljnom predstavom. Takva rešenja se mogu zamisliti jer su konkretna (odnosno, kao što malopre rekoh: vulgarno konkretna) tj. odnose se samo na iskonstruisanu pojavu koja ničemu ne služi i nikada neće ni služiti. (Glagole nisam pominjao i generalno mi ne smetaju ni u postavci, ni u rešenju.)

Ne znam koju reč ili misao iz mog prethodnog komentara nisi razumeo, ali kad me već pitaš, evo objašnjenja: u rečenici "doga sakrila telo ptice" ne vidim ništa prirodno i logično. U stvari, to je jednako prirodno kao i "voda odnela čizmu", "Žika šutnuo mačku", "iz sendviča ispao kačkavalj" itd. To je, dakle, jedna moguća situacija (može je razumeti i predškolsko dete, nije potrebno nikakvo shvatanje, dovoljno je zamisliti dogu i pticu), no do te mere iskonstruisana da nema nikakvu sadržinsku vrednost (možda ima poetsku, to ne znam).

Zamislimo sada rešavača koji je zapeo da odgonetne jedan takav rebus. Pretpostavljam da jedan prosečan ljubitelj rebusa očekuje neko duhovito rešenje (ako ovde grešim, tj. ukoliko nema osnova za pretpostavku da rešavač ima neke kriterijume, tj. ako se smatra da je prosečnom rešavaču svejedno šta će dobiti kao rešenje, tj. ako se rešavač generalno tretira kao kreten - onda ni generalno nisam u pravu). Verujem da bi trebalo da se ozari kad otkrije šta je autor (u slučajevima sličnom ovom ipak je ispravnije reći: pesnik) hteo da kaže. Međutim, teško mi je da zamislim tog čudesnog čoveka koji će biti zadovoljan kad utvrdi da autor zapravo ništa posebno nije hteo da kaže, već je nasilno iskombinovao neke pojmove i od njih napravio nekakvu moguću predstavu u rangu sa "konj zelenko rosnu travu pase". Ukratko: mislim da su takvim rešenjima mnogo više zadovoljni sami sastavljači (jer su, jelte, ipak nešto uspeli da izvuku) nego oni kojima su njihovi sastavi namenjeni.

Живадин ЈОВАНОВИЋ је рекао...

Bane,
i iz Češljeve Bare putuju
moje iskrene čestitke. I ostalim učesnicima
čestitke i želje da drugi put budu
uspešniji.

Milan Žarkovački је рекао...

:-D :-D
Hvala ti, Mladene, na ovom vrlo zabavnom, ali i informativnom odgovoru!

U smislu u kom si napisao, slobodno možeš uzeti da se rešavač tretira kao kreten, što će reći da ni generalno nisi u pravu.

Međutim - kad me pitaš koju reč nisam razumeo - ne razumem kako koristiš reči "prirodno" i "iskonstruisano"; čak si naveo primere, kao "Voda odnela čizmu", za koje bih svašta mogao reći ali ne i da nisu prirodni. Čini mi se da tebi "prirodno" ovde znači "ono što nije glupo". Ali ako je tako, onda ne znam koliko ima smisla tvrditi da je pomenuta rečenica glupa. Čak nije ni banalna, jer iskazuje jednu sasvim prirodnu (!) situaciju, čak može biti i vrlo informativna, npr. za nekog pecaroša.

Pomenuo si nekakvu "poetsku vrednost", koju sam takođe slabo razumeo, jer, koliko shvatam, upravo ti ceniš rebus ako mu rešenje ima poetsku vrednost, pošto ako bismo poredili rebus koji se tebi ovde najviše sviđa sa rečenicom "Voda odnela čizmu" sigurno bih poetsku prednost dao rečenici "Tata misli kao ja".

Izgleda mi da ti od rebusa tražiš da nam daju rečenice od kojih ćemo sastaviti "Braću Karamazove", tako da bi onda bolje bilo da se maneš tog ćoravog posla.

Zdenko је рекао...

Čestitam pobjedniku, kao i svim finalistima. U potpunosti se slažem s Mladenom da bi rješenje moralo biti smisleno, inače se sve svodi na larpurlatizam. Autor uživa u svojoj virtuoznosti, a pritom ništa ne reče. Svojedobno je netko napravio rebus čije je rješenje jedna narodna poslovica i za koji sam rekao da je fantastičan, upravo zbog poruke koju nosi. Odgovoreno mi je da je to obična "čitaljka". Pa upravo "čitaljku, koja koja ima smisleno rješenje, je teže napraviti od rebusa situacije jer se smanjuje mogućnost kombiniranja riječi. Najbolja zagonetka je lakorješiva zagonetka, a takvu je i teže napraviti od teškorješive. Ove druge se rade za rješavačka takmičenja, kako ne bi svi sve rješili.

Organizator takmičenja, bez obzira da li se radi o rebusima, anagramima, križaljkama itd. bi trebao prije početka takmičenja postaviti kriterije po kojima će se ocjenjivati radovi. Tako bi bilo lakše i sastavljačima i ocjenjivačima. Ovako, sastavljači su prepušteni afinitetima pojedinih članova žirija, bez da znaju što se od njih očekuje.

Unknown је рекао...

Čestitka Banu i ostalim učesnicima !

Migo је рекао...

Čestitam Banetu, finalistima i svim učesnicima, a pohvale idu i organizatorima takmičenja!

Dejan Minić је рекао...

Najpre, hvala Nedjeljku i Mladenu na komplimentima za moj (i Popovićev) rebus.

Verujem da će se svi složiti sa Mladenom i Zdenkom da rešenje treba da bude smisleno, ne vidim tu nikog ko to ne želi. E sad, problem je što se uvek u tome ne uspe, ali se makar teži.

Takođe se slažem sa Zdenkom da bi moglo da se unapred odrede jasni kriterijumi prilikom ocenjivanja. Ja se dovijam tako što pravim različite rebuse na različite načine i zbog toga nikad ne možete znati kako će, makar približno, neki vaš rad proći.

Zdenko, onaj moj rad koji pominješ (koji si video pod drugim autorstvom na Banetovom blogu) - KO PITA NE SKITA (kopita, nes, kita), jeste jedna simpatična čitaljka, za koju nije bio potreban nikakav sastavljački trud, niti bilo kakav talenat. Prosto čuješ ili vidiš tu poslovicu i iste sekunde primetiš da se ona sastoji od tri zasebna pojma i to je to.
Kod nekih čitaljki (nabrajanje pojmova u postavci), kao i kod rebusa situacija, je potrebna velika veština kombinovanja da bi se neka ideja završila, to je od slučaja do slučaja.

Zaključak je da ima i dobrih i loših čitaljki (nabrajanje pojmova u postavci), kao i dobrih i loših rebusa situacija koji su predstavljeni određenom radnjom. Takođe, uvek zastupam tezu da rebusi budu rešivi i mislim da su moji uglavnom takvi. Sasvim je u redu da se na takmičenjima ubaci i pokoji teži, jer tome i služe takmičenja.

Sneška је рекао...

Čestitke svim autorima!
Ako se na ovom mestu može reći i ono što se misli, najviše mi se dopada spoj apstraktnog i konkretnog u rešenjima rebusa:
KO ŠTRČI?
KO SME DALJE?
TATA MISLI KAO JA

Slavko Bovan је рекао...

Upravo sam priveo kraju sređivanje tabele za skandinavke u prvoj fazi. U finale ide 14 skandinavki koje su od žirija sakupile 45 do 60 bodova. Sve pohvale svim članovima žirija (u svim disciolinama) jer je očigledno da savjesno obavljaju povjereni zadatak.
Ocjene za skandinavke su vrlo ujednačene i nema značajnijeg ostupanja u ocjenama sedmorice sudija, što potvrđuje da su se finala domogle zaista najbolje skandinavke. Nijanse će odlučiti.

N. Petkovski је рекао...

I moje čestitke svim učesnicima počevši od pobednika pa do zadnjeg učesnika, sudijama, organizaciji, a i nama čitaocima ovih komentara, jer i to je pozamašna aktivnost. Više vremena provodim čitajući komentare nego što mi je bilo potrebbno vremena da sastavim rebus za konkurs. Nisam video svoj rebus na tabeli za konkurenciju u finalu, što znači da je ispod crte (i to ispod druge crte). Ako, važno je učestvovati i praviti gužvu u čitavoj prispeloj gomili rebusa, a i malo mučiti onoga ko treba grafički da ga obradi i žiri đta da radi sa tim rebusom (ha-ha-ha).

I samo još nešto, pored rešenja svih navedenih rebusa dosad i odsad, dajte i fraze, da možemo lakše "pročitati" autorovo rešenje.

Slavko Bovan је рекао...

Nikola, prijatelju, naredni EDL rebusi će biti objavljivani tako da mogu da ih rješavaju oni koji hoće.

Анониман је рекао...

Predlažem Slavko da objavljuješ jedan po jedan kako bi mi iz žirija mogli (ako hoćemo) prokomentirati svoje ocjene, jer za duže rasprave jednostavno nemam vremena. Pogotovo ako se slažem s Mladenom... Pozdrav, Pero

Mandrak је рекао...

Žarkovački,
probao sam da (ti) obrazložim svoj stav (jer si to tražio), iako sam već u prvom javljanju bio prilično jasan. Dakle, ja ne ljubim konkretizam, naročito ne semantički konkretizam, a onda ni dadaizam, nadrealizam, larpurtartizam i druge izme koji se iz poezije projektuju u enigmatiku.

To je moj generalni stav i ne odnosi se samo na ovo takmičenje ili na rebus koji sam analizirao, već na naše opšte enigmatske tendencije.

No, ti to ne shvataš jer si očito sklon bukvalizmu, i kao takav, predstavnik si grupe autora koji se više služe slikama nego pojmovima (da ne budem grub, pa da ne kažem: koji nemaju pojma). Takvi autori prave rebuse poput "voda odnela čizmu" jer im deluju prirodno i logično. A prirodno i logično je za mene samo ono što ima smisla reći tj. saopštiti drugim ljudima i što ima izvesnu semantičku vrednost (ne nužno dubinu, da ne odlutaš opet do Dostojevskog pokušavajući da shvatiš šta pričam), a ne nešto što je samo moguće. Poetski momenat je tu bitan samo ako dopunjuje smisleno rešenje, a ne ako je u prvom planu (tj. rešenje koje lepo zvuči, a zvoni od praznine i upućuje nas na zamišljanje čizme koja pluta, Janka/Marka/Milana koji čačka nos ili doge koja zatrpava pticu je slabo, jer u datoj situaciji, dakle kada rešavač očekuje da dobije rešenje koje će prijati njegovim vijugama - takva konstrukcija postaje besmislena i bezvredna).

I, da... uvažavam tvoj savet i upravo odustajem, jer bi dalje nastojanje da ti pomognem da razumeš - tu se slažemo - bilo ćorav posao.

Milan Žarkovački је рекао...

Hvala, Mladene - ili verovatno više voliš da ti se obratim sa "Markoviću", a najverovatnije da ti se uopšte ni ne obraćam - (ipak) sam te odlično razumeo. Nema potrebe da uvažavaš moj savet.

Hajro је рекао...

Kada u razgovoru želim ilustrirati ljepotu i kreativnost enigmatike potegnem "Muharema" i slične rebuse, par sličnih anagrama, palindroma... Ne mogu se takve kreacije raditi svaki dan, vrijedna enigmatika su i manje spektakularne ideje, no ovo što se dešava sa novim alatkama i s njima vezanim obaranjem kriterija je vrlo upitno s aspekta dobra enigmatike. Nategnuta rješenja rebusa, odnosno izraze koji zvuče moguće ali ipak ne kao svakodnevna stvar prihvatao bih samo ako je ideja rebusa izuzetna, bitno bolja od rovanja i slično. Internet, Photoshop ... su krasne alatke ali autori, a posebno urednici, blogeri ... trebaju kotrolirati svoje želje za objavljivanjem, brojem natjecatelja, posjeta i slično i biti svjesni svoje uloge, uticaja, dakle i odgovornosti. Inače odosmo u "Elgreko" enigmatiku (bez ljutnje molim, svi mi volimo iste stvari, svoje radove i enigmatiku generalno). Toliko toga je protiv nas, moramo li i sami biti tu negdje.

Radujem se susretima sa brojnim enigmatima narednih dana, ovo bi mogla biti jedna od tema zvaničnih i nezvaničnih panela. Srdačan pozdrav svima.

IlijaO је рекао...

Ne bih želio ispasti prestrog kritičar, niti se zamjerati ili omrznuti kolegama, ali gledajući stvarno što je to rebus i što bi to trebao biti, dolazim do jednostavnog zaključka: Od ovih 20, bar 10 treba brisati i brzo zaboraviti, kao da nisu ni napravljeni. Jer, tko god je dovoljno (samo)kritičan, zapitat će se, što"je to pjesnik htio reći":
koliko je majstor za rebuse ili"baš me briga-oni neka misle.
Ovaj komentar je usko vezan uz Mladenovo, Zdenkovo, Nikolino i Hajrino razmišljanje.

Ispričavam se onima koji se možda prepoznaju a nađu se zatečeni, iako mislim da su i oni skeptični kad nekoliko puta pročitaju rezultat svoje"majstorije"!

Hajro је рекао...

Sjetih se realnosti (na stranu naše lijepe želje) na Uni - valja smisliti zadatak rebusašima, njima valja nešto skontati u tih grozničavih 45 minuta, pa onda žiriranje - kako izabrati u toj ne baš bogatoj ponudi. Evo, izgleda nije puno drugačije ni kad je natjecanje dopisno i ima se dovoljno vremena. Ne bi li bilo bolje da se ova prekrasna enigmatska vrsta oslobodi natjecanja/takmičenja (čemu sve to služi) i vrhunski kreativci prepoznaju i nagrađuju biranjem recimo najbolja tri (ili deset) rebusa (može i po podvrstama) u godini (ili slično). Sličnih problema imamo i u drugim enigmatskim vrstama, no sa rebusima je baš vrijeme da nešto mijenjamo.

Milan Žarkovački је рекао...

Ako ćemo nešto da menjamo, može, ali ja sam za promenu u suprotnom smeru od one koja je ovde predložena; meni je potrebno da rešenje bude ispravna i logički razumljiva rečenica, a nikakve mudrolije u rešenjima rebusa mi nisu potrebne. Npr., rebus sa rešenjem „Kocka šije kliker“ po meni bi bio sasvim dobar ako bi fraza bila tehnički ispravna; ta rečenica je jezički ispravna, ima subjekat, predikat, pa čak i objekat, od rebusa ne tražim ništa više. Lepše je da ta rečenica bude bliska svakodnevnom izražavanju, ali to mi nije neophodno.

Nedjeljko Nedić је рекао...

Dejane, ja sam htio ovo reći: u postavci rebusa glagoli su poželjni i najbolje su postavke sa što manje sličica, likova i bez pomoćnih slova, ali u odgonetki glagola ne bi trebalo biti, barem onih radnih, nego bi odgonetka trebala biti neka kratka prosta rečenica. Kada vidim odgonetke rebusa plasiranih iza 20. mjesta, odabrat ću 10 najboljih. Pozdrav!

Milan S. је рекао...

Milane, mislim da namerno preteruješ kad kažeš da ti je "kocka šije kliker" zadovoljavajuće rešenje, jer su svi rebusi koje si poslao dosta iznad toga. I nisam video da si ikada pokušao da objaviš takvu glupost od rebusa. To ti je "logički razumljiva rečenica"? Onda ti zaista zavidim na sposobnosti logičkog rasuđivanja.

Mislim da svi mi koji se ovde nismo složili u stvari pričamo o istom. Rešenje treba da bude pitko - a šta je ko u stanju da popije, tu se razlikujemo. Na jednoj strani su rečenice koje su sintaksno ispravne ali ništa više od toga ("kocka šije kliker" je sjajan primer) - a na drugoj gnomske rečenice kao "Ko rano rani dve sreće grabi". I naravno, ne možemo uvek imati ovo drugo. Minimum za objavljivost rebusa je, po meni, da rečenica bude sintaksno ispravna i upravo logički razumljiva (pri čemu ne mislim na šivenje klikera). Meni je "pitkost" rešenja upravo njegova verovatnoća da bude upotrebljeno u stvarnom jeziku (recimo, računarska lingvistika upravo tu veličinu koristi kao jedan od osnovnih kvantitativnih pokazatelja). Prema ovom merilu, gnomske rečenice se kotiraju vrlo visoko - jer često ih koristimo baš takve, od reči do reči - a visoko se kotiraju i rešenja tipa "TATA MISLI KAO JA". Nisko se kotiraju rešenja natrpana ne suviše dobro povezanim rečima (Slavko će mi oprostiti što ću kao primer uzeti "DOCENT RADE SNI BEKUTINE SEJE"). Čak i pobednički rebus kao takav ima taj problem - u životu ne bih upotrebio rečenicu "DOCENT RADE SNI BEKRIJE" (a o Bekutinim sejama da ne govorimo). Verovatnoća da ćete je naći u bilo kom pisanom tekstu na svetu znatno je niža nego verovatnoća npr. rečenice "KO SME DALJE?". Naravno, verovatnoća svake konkretne rečenice ekstremno je mala - ali su, među svim tim ekstremno malim brojevima, neki ipak neuporedivo manji od drugih. A svaki "problem" sa rečenicom - nategnut red reči, više od jednog imena, krnji perfekat i druge krnje stvari - drastično smanjuje verovatnoću njene (spontane) upotrebe, pa i kvalitet kao rešenja rebusa. Upravo, kod "VODA ODNELA ČIZMU" više bi mi smetao krnji perfekat kao takav nego činjenica da je situacija u kojoj voda odnosi čizmu iskonstruisana. (Šta fali situaciji? Eventualno samo to što bismo u svakodnevnoj upotrebi u ovu rečenicu verovatno dodali i kome je voda odnela čizmu.) Naravno, kvalitet rešenja nije jedini element njegovog kvaliteta, i tema je preobimna da bi se odjednom sve reklo.

Čestitao bih i pobedniku takmičenja i organizatoru, kao i svim ostalim autorima ovih 20 rebusa. Iako među njima ne vidim nijedno epohalno remek-delo, ima nekoliko sasvim solidnih, i kvalitet je sasvim zadovoljavajući (imajući u vidu koliko je postalo teško naći kombinaciju koja već nije eksploatisana). Ni za jedan od ovih rebusa ne bih mogao da kažem "bolje da nije objavljen", što je za mene dovoljno da smatram takmičenje uspešnim.

Hajro је рекао...

Sa pojavom besplatne (i za izdavacha i za konzumenta) enigmatike deshava nam se redefiniranje pojma enigmatika. U relativno zatvorenoj grupi sve sto se dogovori je savrseno u redu. Jesam li ja u velikoj zabludi kad vjerujem da su blogovi zamisljeni kao internetska verzija popularizacije i unapredjenja enigmatike kroz objavljivanje radova i tekstova, sve plus, dotle nepostojece, krasne mogucnosti da brzo i direktno komuniciramo. Nemam nista protiv grupa i specijalnih ukusa i kriterija, no enigmatika za mene ostaje kreativno i intelektualno igranje jezikom kao vrsta masovne kulture i nachin da se kroz zabavu najshiroj populaciji ponude ljepota jezika, odredjena znanja, rezultati kreativnog rada... Znam, neki ce reci da je enigmatika sve to, i josh mnogo vishe, to moze biti tacno, ali se onda valja sjetiti i price o najslabijoj karici.

Belirac је рекао...

Kad se već raspravlja o glagolu riti, znate li za ovu zagonetku:
Rije zemlju — svinja nije, mrko je — kurjak nije, a svakome — dosadan je.

Анониман је рекао...

Odgonetka je lijevo krilo. Jebote, Hajro jesi li se ti spakovo? Pero

Hajro је рекао...

Valja mi putem pogledati ovu tvoju gomilu ambicioznih radova za Feniks, ako ih isprintam torba ce mi biti preteska, lijepo si to smislio. Vidimo se, ako ne prije, onda na SOZAH-u. Pakovanje sutra...

Dejan Minić је рекао...

Nedjeljko, krivo sam te shvatio. Pozdrav i tebi!

Slavko Bovan је рекао...

Vidim da se dobro zabavljate. Podržavam.
Samo mala napoemna za Milana S.
Nisi dovoljno jasno naglasio da je moje "pobošljašnje" s razlogom navedeno pod navodnicima. Pozivanje na taj primjer ti je sasvim OK, ali ne bih neko da pomisli da sam ozbiljno mislio da je ona moja polubesmislena rečenica stvarno poboljšanje.

Milan S. је рекао...

Primetio sam ja te navodnike, ništa ne brini :)