уторак, 29. јануар 2019.

PASIJANS

Autor: Milan Sečujski

8 коментара:

Slavko Bovan је рекао...

Najveća vrijednost postojanja ovih naših blogova (i ovog na kome ste trenutno) jesu povremena oštrenja i tupljenja o enigmatskim temama. "Pretresanje" problematike pasijasa "isprovociralo" je nekoliko novih sastavljača ove zagonetke. Milan je poslao već 3 nova pasijansa šestice (biće objavljeni) te još jedan Sneškin pasijans od pet slova (biće objavljen).

Tonci M је рекао...

Prva polovica:

nastup
STRUNA
STRUKA
KRESTA
KARATE
kabare

Tonci M је рекао...

Druga polovica mi ne ide baš iz glave:
kabare
KAMERA
KAMORA
AMORAL
?
milord

Marko Mihaljević је рекао...

kamera
marela
imelar
merilo
milord

Milan S. је рекао...

Može!

Drugo rešenje do kog sam ja došao je:

NASTUP
napast
satrap
krasta
raketa
KABARE
klaber
bloker
libero
merilo
MILORD

(gde reč "klaber" verovatno nije po svačijem ukusu, ali mi se učinilo interesantnim što su bloker i libero jedan pored drugog). Našao sam i jednu varijantu po zapadnom standardu:

[...]
KABARE
bardak
karbid
korida
klorid
MILORD

Zdravko је рекао...

Moja kombinacija, koju sam sastavio prije neki dan, kada su tri glavne riječi objavljene u jednom od prijašnjih komentara:

Nastup
STRUNA
STANAR
KRASTA
RAKETA
Kabare Kabare
KORABA KORABA
KAMORA OBRADA
MODRAK ROLADA
KROMID MRDALO (Rječnik JAZU)
Milord Milord

Neka razmišljanja o pasijansu:
Osoba koja popunjava, odnosno nastoji da pronađe kombinaciju međuriječi u pasijansu je više sastavljač nego odgonetač, jer pokušava da dođe do rješenja kojih u većini pasijansa može biti više (naročito kod 5-tice), za razliku od većine ostalih zagonetačkih formi, gdje postoji samo jedno rješenje. Relativno je lako (naravno, uslovno rečeno) doći do IDEJE, odnosno zadati tri glavne riječi, glavni dio rada i ono što daje enigmatski čar je ukomponirati međuriječi.

U skladu sa tim, mogućnost iznalaženja više rješenja kod pasijansa ne bi trebalo posmatrati kao nedostatak, nego naprotiv kao jednu vrstu prednosti u odnosu na većinu ostalih zagonetki. Naime, odgonetač ima priliku da se okuša kao sastavljač, jer može pronaći, SASTAVITI kombinaciju (VAŽEĆU!) drugačiju od one koju je autor zamislio. Uslov je da međuriječi u toj novoj kombinaciji ispunjavaju pravila pasijansa.

Tonci M је рекао...

A ipak može MRDALO? Gledao sam u HJP_u i za MRDALO i za DRMALO i zaključio da nije baš po PS-u. (zanimljivo, i KLABER mi je pao na pamet, ali naravno to je podosta svjež sleng i nije baš najelegantnije rješenje).

Čisto da se pohvalim, u svojoj zbrici literature na Korčuli imam i kompletan opus Lewisa Carrola, što naravno uključuje i njegove pasijanse.
(također imam i tri različita prijevoda njegove Alise u zemlji čudesa na hrvatski: iskreno, najljepši mi je Raosov (mom starom to baš nije milo:D), iako sam odrastao uz Šoljanov).

Vrlo sam blizak Zdravkovoj interpretaciji vrednovanja pasijansa: to što postoje višestruka rješenja nije mana zagonetke, već prednost (barem za pasijanse od 5 i 6 slova), jer stvara jedinstvenu vezu između zagonetača i rješavača.

Izraženo u formi koja je vjerojatno bliska svim matematičarima među nama, zagonetač demonstrira da rješenje postoji, a rješavač pronalazi specifičan slučaj, ponavljajući pritom jednak postupak kroz koji je zagonetač morao proći.
Stoga pasijans ima vrijednu ulogu uvođenja svježe krvi u enigmatiku, jer će među rješavačima sigurno biti i onih koji će pomisliti: "Pitam se bih li sam mogao složiti nešto ovakvo?"

Milan Žarkovački је рекао...

мрдало с а. онај који мрда, врпољи се. Бак. Реч. б. фиг. онај који слабо ради, шепртља. Вук Рј.

РМС, 6-томни