среда, 28. август 2013.

REČ PO RIJEČ (244)



ČUDI
Čudi je izraz koji su rani ruski letopisi koristoli za nekoliko baltofinskih naroda na području današnje Estonije, Karelije i severozapadne Rusije. Najstariji spomen izraza 'Čudi' datira oko 1100. kada je Nestor njime opisao pretke današnjih Estonaca. Prema Nestoru je Jaroslav I Mudri napao zemlju Čuda godine 1030. i postavio temelje grada Jurjev, (ruski naziv grada Tartuu današnjoj Estoniji). Potom se izraz "Čudi" koristio i za balto-finski narod zvane volok za koga se pretpostavlja da predatavljaju Karele. Druge staroruske kronike opisuje Čude kao jedne od osnivača prve ruske države. Severni Čudi je izraz za mitski narod iz folklora Severnih Rusa i drugih naroda. U mitologiji Komija predstavljaju mitske pretke tog naroda.

4 коментара:

Belirac је рекао...

ČUDI me da ja ze te Čude dosada nisam čuo, tj. ne sjećam se da sam za njih čuo.

Slavko Bovan је рекао...

Jesi li čuo za Čudsko jezero?

Belirac је рекао...

Za to jezero sam čuo, ali nisam znao zašto se tako zove. To bi bila dobra tema za moju rubriku "Podatak više" u "Skandi Feniksu". Jesi li podatke o Čudima uzeo s Vikipedije?

Slavko Bovan је рекао...

Da, sa Vikipedije.

U Žugićevom rečniku stoji:
ČUDI - Gotovo izumrlo finsko pleme