уторак, 26. септембар 2023.

ENIGMOSLUČAJNOST


Dana 24. septembra ove godine, u rubrici "Zrnca" na ovom blogu, objavljena je sljedeća adresa Gojka Mandića:

ADRESA

IVANKO DRAGAŠ

Njemu je dom

u gradu tom.

Čim sam je vidio, odmah sam znao da je već negdje objavljena, a to je potvrdila i zbirka anagrama Dinka Kneževića:

  • NOVA GRADIŠKA = IVANKO DRAGAŠ (MIŠA GAJIĆ) (ENIGMA 1650,22.03.1988.)
  • NOVA GRADIŠKA = IVANKO DRAGAŠ (MARIOFIL SOLDO) (ENIGMA 1664,28.06.1988.)

No, prije nego što sam na ovaj blog upisao takav komentar, Rešad Besničanin je postavio svoj kratki komentar:

  • Logogrif: Nikola Dragaš - Nova Gradiška

Ta logogrifna varijanta zanimljiva nam je prvenstveno stoga što je Nikola Dragaš – poznata osoba (vidjeti ovdje). Opet sam pomislio da je i taj anagram već objavljen, ali ga nisam provjerio u Dinkovoj zbirci.

Nešto kasnije istog dana, s povelike hrpe starih enigmatskih listova koji tu već dugo stoje, a koje sam proteklih mjeseci povremeno prelistavao, nešto u njima tražio ili rješavao te skenirao svoje i zanimljive tuđe radove, izvukao sam jedan od "Kviza" da ga još jednom pregledam i odložim u arhivu. Slučaj je htio da to bude baš "Kviz" broj 155 od 25. januara 1978. godine, u kome je, na 48. stranici – pod naslovom "Kuglaški as u Slavoniji" – objavljen logogrifni anagram – NIKOLA DRAGAŠ, popraćen ovim stihovima:

Zamijenite jedno slovo,
saznat ćete nešto novo:
koje mjesto Slavonije
Dragašu je najmilije!

Sastav je potpisan pseudonimom "Boživran", kojim se potpisivao Božidar Vranicki, splitski enigmatski doajen, po kome je kasnije nazvan – enigmatski klub iz Splita.

Iznenadila me je ta slučajnost: Rešad kroz komentar dopisuje anagram NIKOLA DRAGAŠ – NOVA GRADIŠKA(l=v), ja gotovo u isto vrijeme slučajno uzimam "Kviz" od prije 45 godina, a u njemu objavljen baš taj anagram.

* * *

U istom broju "Kviza", uz mnoštvo zanimljivih enigmatskih i drugih priloga, objavljen je i "in memoriam" – glavnom uredniku "Kviza" Borisu Jankoviću.

Jovan Nedić

11 коментара:

Dejan Minić је рекао...

Nije to slučajnost, Jovane, to je sinhronicitet, kako ga je nazvao Jung - veza između dva događaja koji nemaju uzročnu-posledičnu vezu, ali imaju smisaonu i vremensku podudarnost (kažeš neku reč i istovremeno je čuješ na tv-u, pomisliš na neku osobu i za kratko vreme je vidiš itd).

Ja živim takve sinhronicitete na dnevnom nivou mnogo godina i oni su mi u nekoj meri putokaz kuda i kako kroz život.

Mandrak је рекао...

Zahvaljujući toj pojavi, ja sam naleteo na starca koji je od svih enigmatskih časopisa koji su tada izlazili (a bilo ih je mnogo 2002), na subotičkom buvljaku prodavao baš Bravo skandi tj. časopiščić gde su objavljeni moji prvi radovi. Sinhronicitet čini još luđim činjenica da je čiča u trenutku kada sam naišao rešavao moju ukrštenicu! (Sve sam to već detaljno ispripovedao na svom blogu pre par godina.)

Uzgred, Nikola Dragaš je moj kolega iz Nevena, poznati ilustrator i karikaturista iz Pančeva (crta i za enigmatske časopise).

Rešad Besničanin је рекао...

Eto ponovio sam ideju koju je prije 45 godina objavio Vranicki.
Iako sam ovaj logogrif uočio još prije 20-tak godina, nikad ga nikom nisam poslao.

Slavko Bovan је рекао...

Pogledajte spisak dobitnika nagrada!

B. Antonić је рекао...

U osječkoj "Zagonetki" broj 4. iz 1953. objavljeno je:

IVANKA DRAGOŠ

DRAGIŠA NOVAK

Autor: Andrija Matić, Beograd.

Belirac је рекао...

Prezime Dragoš postoji u Hrvatskoj: Acta croatica.

Belirac је рекао...

Da, pogledajte spisak dobitnika. Ima ih i iz Kikinde!

Slavko Bovan је рекао...

Supruga Ilije Stančula.

Ima i iz Maglaja :)

Belirac је рекао...

Pogledajte i naslovnu skandinavku. Ko je D.M.?

Анониман је рекао...
Администратор блога је уклонио коментар.
Belirac је рекао...

Prema knjizi "Zagonetački pseudonimi i šifre" Stjepana Horvata inicijalima D. M. potpisivao se u "Kvizu" - Branko Lipanović.