понедељак, 18. јун 2018.

ACTA AENIGMATICA (12)



ENIGMATSKI BEĆARCI
Piše: Stjepan Horvat
Nedjeljko Nedić ne samo da je vrijedni sakupljač svega enigmatskog blaga, već i onog ostalog, narodnog. Prije osam godina uspio je u vlastitoj nakladi izdati zbirku „Veseli bećarci“ (2010.). U toj knjizi, na gotovo 200 stranica, Nedjeljko je objavio više od četiri tisuće prikupljenih bećaraca (svatovaca), „kratkih pučkih napjeva u dva stiha od kojih svaki ima po deset slogova“.
Kopajući po svojoj arhivi, pronašao sam četiri arka papira s 37 enigmatskih bećaraca. Te sam papire pokupio na XVIII. susretima zagonetača i odgonetača Jugoslavije („Čvor“) i „Izletu u nepoznato“ („Vjesnikov kviz“) u Lipiku, a da nisam zabilježio tko im je autor (ili autori). Cijela manifestacija trajala je četiri dana (25. – 28. IX. 1986.) i bila je obilježena nizom značajnih enigmatskih događanja: Skupština Zagonetačkog saveza Hrvatske, Osnivačka skupština Zagonetačkog saveza Jugoslavije / Enigmatskog saveza Jugoslavije i brojnim natjecanjima i dobrom zabavom.
Kako Nedjeljko Nedić nije zabilježio te stihove, a ne znam sjeća li se još tko toga (bilo bi mi drago da dopuni ove moje podatke!), evo bilježim te stihove. Moram reći da će se u njima prepoznati tadašnji brojni autori pa možda mlađima ovo neće biti sve jasno.
Kako je sve bilo u Lipiku, evo nekoliko bećaraca o tomu:
Jedan momak s lipičkih susreta
sinoć me je svu izodgoneta.
            Učio me nekim enigmama,
            premetnuo u tri anagrama.
Vodoravno legla sam uz žito,
a on meni nešto okomito.
            Pred zoru mi momak reče skromno:
            Pokušajmo nešto palindromno.
Za rastanak i dugo sjećanje
podari mi jedno rebusanje.
Malo o redakcijama:
Leti jato dugorepih ara
iz križaljki grada Bjelovara.
            Alaj volim gledat Kviskoteku,
            više nego u knjigu i teku.
Da je lova visoko do krova,
Igrao bih i
Brojke i slova.
            U Kvizu su honorari jaki,
            al' ne može objaviti svaki.
Kviz i Čvor dva su kluba bratska,
sa njima se ponosi Hrvatska.
I o zagonetačima:
            Stišić Boris goneta u rimi,
            Joco Nedić sastavi i snimi.
Željko živi na velikoj nozi
kad dobije na sportskoj prognozi.
            Nazanskome nigdje nema para,
            najveća mu zagonetka – Sara.
Barbaliću premetaljke leže,
svako veče on drugu nateže.
            Aurel je Stipaničić Zlatko,
            po zezanju poznaje ga svatko.
Slavko Peleh sedla konja svoga,
konja svoga – kruciverbologa.
            Džokerove naklade se digle,
            pjeva Refik kod desete krigle.
Doktor Kurpes radi bez problema,
šta mu vrijedi kad titule nema.
            Je li ono Pismestrović Pera,
            riše mačku pa nariše kera.
Društvo znanog Skopala nam Ranka
kvorum ima samo pored šanka.
            Dušan Kos ti sastavlja najbolje,
            križaljke mu k'o šahovsko polje.
Enigmate svi križaljke vole,
Šanteku su milije od škole.
            Vlado Kutnjak povadit će zube
            svima koji
Džokera ne ljube.
Kad Ivica mlađahan zaplesa,
bjež'te ljudi eto zemljotresa.
            U Tuzli su opljačkali banku,
            osmosmjerke ostaviše Branku.
I još četiri za kraj:
Enigmat sam i time se dičim,
izdaleka na kriptogram ličim.
            Svaka cura voli tamburaša,
            križaljkaša i cura i snaša.
Volio sam i crnke i plavke,
 a sad volim samo skandinavke.
            Ja križaljke pravim ponajbolje,
            kada zapnem metnem crno polje.

35 коментара:

Slavko Bovan је рекао...

Evo izazova za pjesnike i stihotvorce. Ošinite!

Nedjeljko Nedić је рекао...

Mala moja, ja sam enigmata,
za križaljke pravi tata-mata!

U ovo su morali biti upleteni prsti Marka Smolčića.

IlijaO је рекао...

Čuj, Nedjeljko, novonastali, autorski :

Ja sam snašu enigmovaspito
jer me muči nešto okomito!

Misli jadna kakva je to fora
pa po noći traži odgovora.

Nudi kvadrat, meni trokut treba
da igramo novog kvizo...a!

Makar stalno vodoravno bilo
dabogda se opet ponovilo!

Crna polja, onda malo prazna
pa križaljka nasta bezobrazna.

Gojko је рекао...

Moj si rebus,moja slika
rješavam te u dva klika
.....
Ko uspješno riješi skandi
nagrada mu biće Kandi
.....
Moj si kvadrat,moja mreža
za rješiti ponajteža
.....
Polja crna,polja bijela
neka su mi vrsta prela
.....
Mozak radi kao četka
dok se smišlja zagonetka
.....
Magija su sva ta slova
i dio su mojih snova
.....
Šta bi mi da ne bi Čvora
tu se naklon činit' mora
.....
Zagonetka kad je teška
po glavi se onda češka
.....
K'o čitaljku ja te čitam
bez da išta sad te pitam
....
Palindrom si sprijeda,straga
i u oba smjera draga
.....
Čaura mi slična žiru
rješavam je ja u miru
.....
Ja s užitkom ženu-damu
pronađem u anagramu
.....
Olovka mi kao koplje
ukrštene r'ječi snoplje
.....
Zagonetke mi vijuge
izoštre na staze duge
.....
Ukrštene uzmi riječi
i dosadu s njima liječi
.....

IlijaO је рекао...

Lijepo zvuči, Gojko, ali to nisu "bećarci"! Lijepo piše- 10 slogova, a da bi se uklopilo u glazbu, to treba poštovati!

Boris Nazansky је рекао...

Dragi Slavko,

ovo je i za Štefa Horvata (a i za sve ostale): autor bećaraca iz Lipika je Pavle Bogadnović (zajedno smo to pripremali, meni ih je /vjerojatno/ prvome čitao).

Srdačni pozdravi,
Boris

Gojko је рекао...

Aha,onda je ovo osmosmerka bećarac

Slavko Bovan је рекао...

Mala moja, moja premetaljko,
svako će te premetnuti lako.

Zdenko је рекао...

Mala moja, oka sokolova,
hajdemo mi premetati slova.

Sviđa mi se tvoja noga gipka
a još više ova tvoja čipka

Curo moja skinuta ti surka,
šprica kiša, i po tebi curka

Kad poželim, ne trebam bit lukav,
svi te sada povlače za rukav.

Slavko Bovan је рекао...

Blogogazda Ero tupadžija,
drugi tupe samo kad im prija.

Slavko Bovan је рекао...

Ha-ha. Zdenko unosi novu dimenziju u ove bećarce :)

IlijaO је рекао...

Evo jedne vesele družine
iz Kikinde, pa i okoline.

Vrli, dobri, u svom zajedništvu
konce mrse celom "precedništvu".

Al' gdje dođu bude fešta prava
a za stanje ne boli ih glava.

Slavko Bovan је рекао...

Naradžastih svakog dana više,
ode mile da se sad upiše.

Slavko Bovan је рекао...

Zlatan nam se iz Nakova javlja,
skandinavku on novu sastavlja.

Slavko Bovan је рекао...

Reč po riječ Ilija nam piše,
piše dosta, al može i više.

Sneška је рекао...

Kaže Zdenko, lud ne kao Dali,
anagramu baš ništa ne fali.

Sneška је рекао...

O omelu Ilija mi piši,
omesti te neću, kruh se puši.

Belirac је рекао...

Za godinom godina se niže,
Cetić opet na skupštinu stiže!

Belirac је рекао...

Zlatan i Ero stigoše pod mus,
usput je sudar imao im - bus!

Belirac је рекао...

I Ilija iz Privlake stiže,
od Gacka je njemu znatno bliže!

Belirac је рекао...

I Nikola stigo je iz Skoplja
da s Ilijom opet lomi koplja!

Belirac је рекао...

Milenko može sve da nas časti,
od danas i on je - narandžasti!

Belirac је рекао...

Kneževiću Dinku baš-baš prija
biti član "Vuka" i Ekikija!

Sneška је рекао...

Enigmata u snu il na javi,
taj se rebus vrteo u glavi!

Dragiša је рекао...

Enigmata ja sam od zanata,
u "Čvoru" sam Stjepana Horvata!

Анониман је рекао...

Mala korekcija Borisa: Autor ona tri (na licu mjesta) bećarca od Kvizovi su honorari jaki..., pa do Stišića Borisa sam ja. To je bio odgovor (pomagao mi je Aurel) na peckanja iz Kvizovog tabora za čijim je stolom sjedio i Joco. Dakle, Pavletovo peckanje Čvora na njegove male honorare:
Čvorovi su honorari mali,
računaju još u staroj pari
Jedan, dva
Pozdrav svima, Pero

IlijaO је рекао...

Jedna kratka uputa: kako bi bećarac bio uspješan i efektan mora biti pjevljiv.
Jovan ima dobre ideje, samo bi ih malo trebalo prilagoditi.
Npr: teško je otpjevati ( predlažem Jovanu da proba)
" Milenko može sve da nas časti,
od danas i on je - narandžasti!", ali, zato:
"Sad Milenko može sve da časti....

ili:
Knežev-Dinku baš mora da prija
biti članom "Vuk" i Ekikija...

Pjesničke slobode su, baš iz gornjih razloga dozvoljene!

Mandrak је рекао...

Evo o blogu, neka peva ko voli:

Svakog dana na blog našeg Ere
put nanosi iste geliptere;

Za drugare, dede, babe, tetke
tu se vazdan vrte zagonetke;

(Ozdanovac, kolovođa stari
od osvita mir na blogu kvari;:)

Dragi gosti i odgonetači
rešavaju sve što Ero kači;

Komentare nižu ko bisere:
jedan tuđi, pa sedam od Ere :P

Tako TIO od jutra do mraka
kao dragstor bez pazara šljaka. :)

Nedjeljko Nedić је рекао...

Što bećara, to je enigmata,
pravih ljudi od pravog zanata!

Slavko Bovan је рекао...

Pjesnici se umorili?

IlijaO је рекао...

Šta da kažem da ne budem krpa
u križaljke kad se svašta trpa.

Za križaljke nasta pravac novi
kompjuteri surogat mozgovi.

Bjeline su sada nova moda
stroj ih štanca pa se lakše proda.

Ja u baru pijem crnu kavu
kompjuteri križaljku mi pravu.

Slavko Bovan је рекао...

Oj, Ilija, naša diko,
ne srdi se baš toliko!

IlijaO је рекао...

Za bećarac treba još dva sloga
potrudi se malo oko toga....

Dragiša је рекао...

Nije lako objasniti Eri
da Ilija sve slogove mjeri!

Slavko Bovan је рекао...

Ero ne zna kako mu je ime,
a kamoli da uklopi rime.