I ja baš htedoh da pitam da li je ovo neka šala? Kakav crni evergrin, ovo je obična, najobičnija križaljka, mestimično dobra, mestimično ispod proseka... a svakako samo za jednokratnu upotrebu. Ali... video sam da se u mreži krije reč EVERGREEN, to je valjda poenta.
Kako je vaš selektor odabrao križaljku iz starog Vjesnikovog kviza čije bivše urednike ovo ne zanima a autor Ivica Maljković je nažalost prerano umro i nema tko da ga brani, probat ću ja malčice. Nevjerojatno da se nikome od vas sto ova križaljka ne sviđa... Ivica Maljković bio je jedan od top 10 u hrvatskom križaljkotvorstvu, a posljednjih deset godina svog života redovito je objavljivao u mom Feniksu, pa zato onda ja... Možda ovo nije najreprezentativniji uradak, to je greška onog koji je odabirao, ali i u njemu ima Maljkovićevih karakteristika: sastavljanja križaljke od početka do kraja i izbjegavanja monotonih riječi i naravno, dvoslova u sredini. Križaljka je užitak za rješavanje i volio bih u svakom broju Feniksa imati nekoliko ovakvih. Ne zaboravite da je rađena prije trećine stoljeća kada se svaka riječ provjeravala po knjigama. Danas 80 posto suradnika za izvore koristi internet. Evergren ne znači da je nešto najbolje. Ovo je samo vječno dobra križaljka. Pozdrav svima, Pero
Meni se križaljka i sviđa, i ne sviđa, zavisno od vizure. Ali kako god posmatrao stvar, nalazim da je Maljković ovo napravio za jednokratnu upotrebu, i time ne osporavam da je bio izuzetan autor. Prosto, ne postoji, niti je postojao čudesan čovek koji potpisuje samo remek-dela. Nešto se u to vreme kada nije bilo interneta radilo i za pare (dok mi koji, jelte, imamo više sreće i ne moramo baš za svaku reč da idemo u biblioteku, uglavnom radimo besplatno, na "dođem ti" ili po sistemu "u oktobru biće u novembru, u novembru biće u decembru"). To što u križaljci nema aktuelnih pojmova koji bi joj suzili rok trajanja i dalje ne znači da je evergrin. Evergrin je delo trajne vrednosti, a šta je ovde baš toliko vredno da bi bilo citirano pod tim naslovim nije lako utvrditi. Ja vidim samo veliko autorsko iskustvo. Evergrin koji bi se meni u teoriji dopao ne bi smeo da sadrži reči poput: latiti, tabletica, trasice, aleat, pa nekakve dijalektizme (klafura, kocani), a bodu mi oči i neke množine, pre svih peršini. Takođe, teško da u jednom evergrinu ima mesta za ritinare (i to van bilo kakve ambiciozne kombinacije), nije dobro imati brodogradilište i radilište na jednom mestu... a tu je i više troslovnih kratica (doduše, neke su opisane kao tobožnji pojmovi, kao TEM - mjesto u središnjoj Danskoj). I povrh svega, ta glavna kombinacija (inače solidna... taman za honorar) je prilično razorila mrežu, te u donjem delu imamo samo gomilu 4-oslova i 5-oslova, a to belo proširenje dole levo je istovremeno i najslabiji deo križaljke.
U lijevom stupcu na ovom blogu piše: EVERGRIN *Enigmatski vremeplov. To znači - kako je već više puta objašnjeno - da rubrika "Evergrin" nije ništa drugo do - enigmatski vremeplov. Kako taj naziv stalno izaziva osporavanja, predlažem blogogazdi da se rubrika ubuduće zove ono što i jeste: "Enigmatski vremeplov".
Preklapanje pojmova "evergrin" (značenje jasno) i "vremeplov" (što će reći: podsećanje na nešto iz prohujalih vremena) je jednako preklapanju pojmova "nobelovac" i "spisak pisaca." Nobelovac mora biti na spisku (te je svaki evergrin deo vremeplova), ali spisak sadrži i nekih 99 koma kusur % pisaca koji nisu nobelovci (tj. u vremeplovu veliki postotak križaljki nije evergrin). Zato je potrebno rešiti tu terminološku zbrku. Sve dok iznad prosečnih i ispodprosečnih radova piše "evergrin" biće osnova za osporavanje (i ha-ha, više komentara), jednostavno zato što se etar pušta i glorifikuje nešto što objektivno ne zaslužuje tu titulu. Tako se urušavaju kriterijumi i zamagljuje se razlika između kreacija koje imaju vanvremensku vrednost i običnih, tezgaroških sastava.
Uglavnom se slažem s onim što je napisao Pero, samo ispravljam ono o selektoru. Nisam ja nikakav selektor jer ni kod ove objave, kao ni kod prethodnih, nije bilo nikakve selekcije. "Kviz" broj 395 (8. IV. 1987) uzao sam s namjerom da skeniram Bakotić-Bilankovljevu križaljku s bjelinom 4x23, a onda sam rješavao i ostale sastave. Svidjela mi se Maljkovićeva križaljka pa sam i nju skenirao i poslao je za ovu rubriku. Uopšte, za rubriku "Evergrin" šaljem one radove koji su mi po nečemu zanimljivi ili karakteristični (u plus ili minus smislu). U ovom sastavu uočio sam da se ukrštaju brodogRADILIŠTE i RADILIŠTA, što se meni čini minusom, ali je uredništvo ipak smatralo da se i takav rad može objaviti, a to nam može biti orijentir u nekim budućim ocjenjivanjima. I na kraju odgovor Nedjeljku: Množine stvarno nisam brojao, niti mi one smetaju, a nisam ni tvrdio da Maljković nema i boljih sastava.
Slavko, nema razloga da braniš naslov, ni(t)ko ne napada ništa, naprotiv, prijedlog je logičan i bilo bi to objektivno unapređenje, ne naročito veliko, ali eto. No, ti si gazda.
Pero je u oba primjera naglasio najvažnije kod Ivice Maljkovića - kombinatoriku. Ja bih samo dodao uživanje - Ivica je uživao u svemu što je volio, znao je zaneseno govoriti o kombinaciji u križaljci, oradi u sarajevskoj "Šentadi", zapjevati... Vjerujem i da su rješavači uživali u njegovom počesto iznenađujućem igranju riječima. Urednici su znali sve to i zasluženo je imao poseban tretman.
Ovaj Hajrin komentar na neki način potvrđuje moju misao da Ivici prioritet nije bio honorar, nego da uživajući u kombiniranju riječi sastavi što bolju i zanimljiviju križaljku. Gornji dio ove križaljke je lijepo prožet, a cijela križaljka sadrži enigmatski zanimljive riječi. Njegovo iskustvo u poslu i lakoća sastavljanja se ovdje jasno vidi, ali tako treba i biti, to je pozitivna stvar i napredak kada se sakupljeno iskustvo može primijeniti u budućem radu. Ne vidim u tome ništa loše. Nedostaci križaljke su već spomenuti u gornjim komentarima.
Slažem se da ovo nije križaljka koja najreprezentativnije odslikava njegovo umijeće u sastavljenju, ali je itekako vrijedna spomena i stavljanja u prvi plan u odnosu na mnoooge druge. Da li se ovdje radi o evergrinu sa velikim E ili sa malim e, ili uopće nema govora o evergrinu, je diskutabilno. Ali, ko je, uostalom, taj koji sa stopostotnom sigurnošću može u ime drugih odlučiti koja križaljka je evergrin. Naravno da postoje enigmatska i estetska pravila kojima se rukovodimo kada kažemo da je određena križaljka bolja od neke druge, ali mislim da tu treba dati prostor i subjektivnom, individualnom osjećaju u procjeni kvalitete križaljke. Kod muzike je barem lako, pojednostavljeno rečeno; evergrin je (muzičko) djelo koje je napravljeno prije relativno dosta godina, a još se uvijek sluša. Dakle, još uvijek je AKTUELNO.
Ja ću uvijek radije rješavati ovakve križaljke nego mnoge one sa velikim bjelinama gdje su riječi često "nategnute" ili nepoznate. U takvim križaljkama riješim uglavnom bjelinu da vidim koje su riječi upotrebljene u kombinaciji.
Nemam vremena a ni živaca sa po milioniti put pišem o marginalnim stvarima kao što je naslov ove rubrike. Mislim da je nevažno da li se zove "Evergrin", "Vremeplov" ili "Žgrljfo". Smatram da je važnije to što se u ovoj rubrici, ma kako se ona zvala, sjetimo nekih DOBRIH sastavljače enigmatiskih zadataka. Zaslužili su! Da li je nešto (konkretna zagonetka) IZUZETNO dobro ili samo dobro, ili, pak, uobičajeno nije mi mnogo bitno. Eto, ja mislim da je ovo dobra ukrštenica.
Kad već trošim energiju na pisanje komentara (umjesto da pripremam nove objave na blogu) moram još jednom da javno zahvalim Jovanu na trudu koji ulaže. On i još nekoliko kolega vrijedno skeniraju i šalju ove zanimljive priloge. Slijedite njihov dobar primjer.
14 коментара:
Množina je čak 12 (ili 13). Tu su i TRASICE, NAVRATILOVA i NAVRAT
I ja baš htedoh da pitam da li je ovo neka šala?
Kakav crni evergrin, ovo je obična, najobičnija križaljka, mestimično dobra, mestimično ispod proseka... a svakako samo za jednokratnu upotrebu.
Ali... video sam da se u mreži krije reč EVERGREEN, to je valjda poenta.
Kako je vaš selektor odabrao križaljku iz starog Vjesnikovog kviza čije bivše urednike ovo ne zanima a autor Ivica Maljković je nažalost prerano umro i nema tko da ga brani, probat ću ja malčice. Nevjerojatno
da se nikome od vas sto ova križaljka ne sviđa...
Ivica Maljković bio je jedan od top 10 u hrvatskom križaljkotvorstvu, a posljednjih deset godina svog života redovito je objavljivao u mom Feniksu, pa zato onda ja... Možda ovo nije najreprezentativniji uradak, to je greška onog koji je odabirao, ali i u njemu ima Maljkovićevih karakteristika: sastavljanja križaljke od početka do kraja i izbjegavanja monotonih riječi i naravno, dvoslova u sredini. Križaljka je užitak za rješavanje i volio bih u svakom broju Feniksa imati nekoliko ovakvih. Ne zaboravite da je rađena prije trećine stoljeća kada se svaka riječ provjeravala po knjigama.
Danas 80 posto suradnika za izvore koristi internet.
Evergren ne znači da je nešto najbolje. Ovo je samo vječno dobra križaljka. Pozdrav svima, Pero
Meni se križaljka i sviđa, i ne sviđa, zavisno od vizure. Ali kako god posmatrao stvar, nalazim da je Maljković ovo napravio za jednokratnu upotrebu, i time ne osporavam da je bio izuzetan autor. Prosto, ne postoji, niti je postojao čudesan čovek koji potpisuje samo remek-dela. Nešto se u to vreme kada nije bilo interneta radilo i za pare (dok mi koji, jelte, imamo više sreće i ne moramo baš za svaku reč da idemo u biblioteku, uglavnom radimo besplatno, na "dođem ti" ili po sistemu "u oktobru biće u novembru, u novembru biće u decembru").
To što u križaljci nema aktuelnih pojmova koji bi joj suzili rok trajanja i dalje ne znači da je evergrin. Evergrin je delo trajne vrednosti, a šta je ovde baš toliko vredno da bi bilo citirano pod tim naslovim nije lako utvrditi. Ja vidim samo veliko autorsko iskustvo.
Evergrin koji bi se meni u teoriji dopao ne bi smeo da sadrži reči poput: latiti, tabletica, trasice, aleat, pa nekakve dijalektizme (klafura, kocani), a bodu mi oči i neke množine, pre svih peršini. Takođe, teško da u jednom evergrinu ima mesta za ritinare (i to van bilo kakve ambiciozne kombinacije), nije dobro imati brodogradilište i radilište na jednom mestu... a tu je i više troslovnih kratica (doduše, neke su opisane kao tobožnji pojmovi, kao TEM - mjesto u središnjoj Danskoj). I povrh svega, ta glavna kombinacija (inače solidna... taman za honorar) je prilično razorila mrežu, te u donjem delu imamo samo gomilu 4-oslova i 5-oslova, a to belo proširenje dole levo je istovremeno i najslabiji deo križaljke.
U lijevom stupcu na ovom blogu piše: EVERGRIN *Enigmatski vremeplov. To znači - kako je već više puta objašnjeno - da rubrika "Evergrin" nije ništa drugo do - enigmatski vremeplov. Kako taj naziv stalno izaziva osporavanja, predlažem blogogazdi da se rubrika ubuduće zove ono što i jeste: "Enigmatski vremeplov".
Maljković je sastavio možda i tisuću križaljaka boljih od ove.
Ova rubrika neće dobiti novo ime, a neka je svaki čitalac tumači (i koristi) po sopstvenom nahođenju.
Preklapanje pojmova "evergrin" (značenje jasno) i "vremeplov" (što će reći: podsećanje na nešto iz prohujalih vremena) je jednako preklapanju pojmova "nobelovac" i "spisak pisaca." Nobelovac mora biti na spisku (te je svaki evergrin deo vremeplova), ali spisak sadrži i nekih 99 koma kusur % pisaca koji nisu nobelovci (tj. u vremeplovu veliki postotak križaljki nije evergrin). Zato je potrebno rešiti tu terminološku zbrku.
Sve dok iznad prosečnih i ispodprosečnih radova piše "evergrin" biće osnova za osporavanje (i ha-ha, više komentara), jednostavno zato što se etar pušta i glorifikuje nešto što objektivno ne zaslužuje tu titulu. Tako se urušavaju kriterijumi i zamagljuje se razlika između kreacija koje imaju vanvremensku vrednost i običnih, tezgaroških sastava.
Uglavnom se slažem s onim što je napisao Pero, samo ispravljam ono o selektoru. Nisam ja nikakav selektor jer ni kod ove objave, kao ni kod prethodnih, nije bilo nikakve selekcije.
"Kviz" broj 395 (8. IV. 1987) uzao sam s namjerom da skeniram Bakotić-Bilankovljevu križaljku s bjelinom 4x23, a onda sam rješavao i ostale sastave. Svidjela mi se Maljkovićeva križaljka pa sam i nju skenirao i poslao je za ovu rubriku.
Uopšte, za rubriku "Evergrin" šaljem one radove koji su mi po nečemu zanimljivi ili karakteristični (u plus ili minus smislu). U ovom sastavu uočio sam da se ukrštaju brodogRADILIŠTE i RADILIŠTA, što se meni čini minusom, ali je uredništvo ipak smatralo da se i takav rad može objaviti, a to nam može biti orijentir u nekim budućim ocjenjivanjima.
I na kraju odgovor Nedjeljku: Množine stvarno nisam brojao, niti mi one smetaju, a nisam ni tvrdio da Maljković nema i boljih sastava.
Inače slična diskusija već se vodila također oko Maljkovićevog rada iz "Orbisa". Vidjeti OVDJE.
Slavko, nema razloga da braniš naslov, ni(t)ko ne napada ništa, naprotiv, prijedlog je logičan i bilo bi to objektivno unapređenje, ne naročito veliko, ali eto. No, ti si gazda.
Pero je u oba primjera naglasio najvažnije kod Ivice Maljkovića - kombinatoriku. Ja bih samo dodao uživanje - Ivica je uživao u svemu što je volio, znao je zaneseno govoriti o kombinaciji u križaljci, oradi u sarajevskoj "Šentadi", zapjevati... Vjerujem i da su rješavači uživali u njegovom počesto iznenađujućem igranju riječima. Urednici su znali sve to i zasluženo je imao poseban tretman.
Ovaj Hajrin komentar na neki način potvrđuje moju misao da Ivici prioritet nije bio honorar, nego da uživajući u kombiniranju riječi sastavi što bolju i zanimljiviju križaljku. Gornji dio ove križaljke je lijepo prožet, a cijela križaljka sadrži enigmatski zanimljive riječi. Njegovo iskustvo u poslu i lakoća sastavljanja se ovdje jasno vidi, ali tako treba i biti, to je pozitivna stvar i napredak kada se sakupljeno iskustvo može primijeniti u budućem radu. Ne vidim u tome ništa loše. Nedostaci križaljke su već spomenuti u gornjim komentarima.
Slažem se da ovo nije križaljka koja najreprezentativnije odslikava njegovo umijeće u sastavljenju, ali je itekako vrijedna spomena i stavljanja u prvi plan u odnosu na mnoooge druge. Da li se ovdje radi o evergrinu sa velikim E ili sa malim e, ili uopće nema govora o evergrinu, je diskutabilno. Ali, ko je, uostalom, taj koji sa stopostotnom sigurnošću može u ime drugih odlučiti koja križaljka je evergrin. Naravno da postoje enigmatska i estetska pravila kojima se rukovodimo kada kažemo da je određena križaljka bolja od neke druge, ali mislim da tu treba dati prostor i subjektivnom, individualnom osjećaju u procjeni kvalitete križaljke. Kod muzike je barem lako, pojednostavljeno rečeno; evergrin je (muzičko) djelo koje je napravljeno prije relativno dosta godina, a još se uvijek sluša. Dakle, još uvijek je AKTUELNO.
Ja ću uvijek radije rješavati ovakve križaljke nego mnoge one sa velikim bjelinama gdje su riječi često "nategnute" ili nepoznate. U takvim križaljkama riješim uglavnom bjelinu da vidim koje su riječi upotrebljene u kombinaciji.
Nemam vremena a ni živaca sa po milioniti put pišem o marginalnim stvarima kao što je naslov ove rubrike. Mislim da je nevažno da li se zove "Evergrin", "Vremeplov" ili "Žgrljfo".
Smatram da je važnije to što se u ovoj rubrici, ma kako se ona zvala, sjetimo nekih DOBRIH sastavljače enigmatiskih zadataka. Zaslužili su!
Da li je nešto (konkretna zagonetka) IZUZETNO dobro ili samo dobro, ili, pak, uobičajeno nije mi mnogo bitno. Eto, ja mislim da je ovo dobra ukrštenica.
Kad već trošim energiju na pisanje komentara (umjesto da pripremam nove objave na blogu) moram još jednom da javno zahvalim Jovanu na trudu koji ulaže. On i još nekoliko kolega vrijedno skeniraju i šalju ove zanimljive priloge. Slijedite njihov dobar primjer.
Постави коментар