понедељак, 4. фебруар 2019.

ACTA AENIGMATICA (45)



ENIGMATSKI KLUB U PRIJEPOLJU
Piše: Stjepan Horvat
U 40. nastavku „Acta aenigmatice“ dao sam pregled zagonetačkih klubova (društava, sekcija) koji su po mojim saznanjima aktivno djelovali (pa makar i na papiru) širom Jugoslavije. Pregled je napravljen povodom inicijative osnivanja enigmatskih saveza po tadašnjim republikama. U jednom komentaru Belirac je upitao zna li tko nešto o Enigmatskom klubu Prijepolje? Evo što ja znam o tome iz nekih sačuvanih dokumenata, a na neki način sudjelovao sam i sâm u pripremama za osnivanje toga kluba (kao i mnogih drugih).
Početkom travnja 1980. godine svoju zagonetačku suradnju „Čvoru“ poslao je Sead Hadžifejzović (potpisao je pismo i premetaljkom: H.: DŽAJIĆ I ZOF SE DAVE). Pisao mi je:
Poštovani druže Horvat! Imam veliku želju da osnujem enigmatski klub u svom gradu Prijepolju, ali ne znam na koji način da to ostvarim. Pa bih Vas kao iskusnog enigmatičara zamolio da me uputite, ili da mi kažete najefikasniji put za osnivanje ovog klub. Inače ja sam vaš član pa sam mislio da je najbolje da se obratim Vama.
Odgovorio sam mu 10. travnja 1980. opširnijim pismom, gdje sam mu pisao o članstvu u EUČ, o suradnji i konačno o osnivanju kluba:
Za osnivanje kluba treba vas biti bar pet-šest zainteresiranih. S obzirom na to da li želite biti registrirani ili ne, postoje i pravila. Ako želite biti ogranak EU „Čvora“, možemo vam pomoći. Tada je to jednostavnije. Osnovna aktivnost, osim sastavljanja, može biti i odgonetanje, što je sada novi pravac u osnivanju klubova.
Sačuvao sam i pismo od 11. ožujka 1981. godine, kada se „Čvoru“ Sead javio iz Zagreba, u kojemu je bio na odsluženju vojnog roka. Ovom prigodom podnosio je zahtjev za dodjelu naslova zagonetača C-razreda. Kako o Seadu nema podataka kao zagonetaču, navest ću samo da je prvi enigmatski rad objavio u beogradskoj „Enigmi“ 13. svibnja 1980. godine. Do ožujka 1981. objavio je u „Enigmi“ pet radova, a još tri u „Mozaiku“ i nekoliko u „Čvorovim“ izdanjima.
Početkom siječnja 1984. godine dobio sam ponovo pismo od Seada Hadžifejzovića (vidi faksimil!), u kojem je u uvodnom dijelu dao svoje mišljenje o djelovanju „Čvora“ i što je „Čvor“ tih godina značio mladim zagonetačima, a s tim bi se, vjerujem, složio svaki zagonetač toga vremena. U drugom dijelu citirao je dio moga odgovora iz 1980. godine i dodao:
Sada kada su sazreli gotovo svi uslovi, iskreno rečeno, svim srcem želim da se ova moja ideja sprovede u život. Trenutno nas u Prijepolju ima oko desetak zainteresiranih i svi bi željeli da se ovakvo nešto ostvari. Što se tiče drugog pravca (odgonetanja) mislim da bi se u klubu našlo bar dvadesetak zaljubljenika.
Seadu sam poslao vrlo opširan odgovor 12. siječnja 1984. godine, u kojemu sam dao upute kako može osnovati samostalni klub po važećim pravnim normama za udruženja građana. Naveo sam da je ZD „Čvor“ nažalost odustao od osnivanja ogranaka, ali pomaže i dalje akciju osnivanja i registriranja zagonetačkih klubova u SFRJ. To je i razlog da mu dostavljam uzorak mogućeg statuta jednog takvog kluba, koji treba prilagoditi u nekim članovima zakonskim aktima koji važe u SR Srbiji.
Opširno sam pisao o mogućem programu rada kluba koji će biti donesen na osnivačkoj skupštini, a na kraju sam napisao:
Najviše ovisi o njegovim osnivačima i članovima kakav će klub biti. Koliko će oni biti aktivni toliko će i klub raditi. Traži se veliki entuzijazam i pregalaštvo, mnogo truda i vremena. Enigmatika je kao i svaki drugi hobi.
Na žalost nisam bio nazočan osnivačkoj skupštini EK Prijepolje, ali sam dobio informaciju o njegovom osnivanju, koju sam objavio u „Zagonetaču“ (302, III-IV. 1984.), koju prenosim u cijelosti:
U prostorijama Doma omladine u Prijepolju 20. III. 1984. godine održana je Osnivačka skupština EK „Prijepolje“. Na skupštini se okupilo 19 zaljubljenika u zagonetke, većinom mladih odgonetača ovog grada. Inicijativu za osnivanje kluba, što ju je dao mladi zagonetač Sead Hadžifejzović, prihvatila je OK SSO (Općinska konferencija Saveza socijalističke omladine, op. S. H.) Prijepolje i omogućila da novoosnovani klub ima svoje sjedište u Domu omladine Prijepolje.
Skupština je usvojila akta o osnivanju, Statut EK „Prijepolje“ te  program rada za 1984. godinu. U Predsjedništvo kluba izabrani su Slaviša Golubović, Sead Hadžifejzović, Fadila Račić, Edin Rovčanin i Dragan Savičević. Za prvog predsjednika izabran je Sead Hadžifejzović. Adresa kluba je: Dom omladine Prijepolje, 31300 Pripolje (greškom umjesto Prijepolje, op. J. N.).

Napomena urednika: Slika Seada Hadžifejzovića poslana uz ovaj članak očigledno je iz učeničkih dana.

12 коментара:

Nedjeljko Nedić је рекао...

O njemu ni slovca u LSE-u.

Belirac је рекао...

U tekstu piše da je Sead Hadžifejzović "prvi enigmatski rad objavio u beogradskoj „Enigmi“ 13. svibnja 1980. godine". Htio sam članku priložiti faksimil toga rada, ali nemam "Enigmu" od navedenog datuma (ili nije tamo gdje bi trebala biti). Ako neko ima tu "Enigmu", molim ga da skenira stranicu na kojoj je Seadov prvi rad.

Живадин ЈОВАНОВИЋ је рекао...
Аутор је уклонио коментар.
Nedjeljko Nedić је рекао...

Ja znam koji su to "poznati razlozi", ali mnogi mlađi ne znaju.

Belirac је рекао...

Pročitajte ovaj članak i odgledajte videoprilog OVDJE. Vjerovatno se radi o Sead koji je u Prijepolju 1984. godine osnovao enigmatski klub.

Mislim da bi se tu Nedjeljko mogao angažovati i provjeriti da li je moja pretpostavka tačna.

Живадин ЈОВАНОВИЋ је рекао...
Аутор је уклонио коментар.
Unknown је рекао...

Pročitao sam komentare, kao i iscrpan i za mene veoma zanimljiv tekst "Acta aenigmatica" (45) neumornog Stjepana Horvata. Sa Seadom Hadžifejzovićem Belim (1961-2005) (prepoznatljiv u mom i njegovom gradu Prijepolju kao Beli) poznavao sam se otprilike još od 1980. god. Bili smo vrlo dobri drugovi, a on je imao zaista široko društvo. Znao sam ga kao Belog, a da mu pravo ime i nisam znao. Bio je ponajbolji odbojkaš u lokalnom klubu (visok 193 cm), kasnije je nastupao i za jedan odbojkaši klub u Obrenovcu ili Požarevcu, ne mogu da se sjetim baš gdje je to bilo. U lokalnom listu "Polimlje" bio je sportski novinar i jedno vrijeme tehnički urednik. Nisam znao da je bio zaljubljenik u enigmatiku, mada smo se dobro znali i prije osnivačke skupštine Enigmatskog kluba Prijepolje, čiji je on osnivač i glavni pokretač. Za enigmatsko ime Seada Hažifejzovića znao sam iz "Čvorove" zagonetačke periodike, a veliko iznenađenje bilo mi je kad smo na toj osnivačkoj skupštini saznali da smo zaljubljenici u ta magična slova i sve ostalo u vezi enigmatike. On je mene znao kao Kija (Kijo mi je nadimak), a znao je i za Miodraga Kijanovića kao nekog ko je od 1981. god. počeo da objavljuje enigmatske priloge u beogradskoj "Enigmi". Insistirao je žestoko da se prihvatim neke dužnosti (da ne kažem funkcije u Klubu), jer smo jedino ja i on od tih 19 članova osnivačke skupštine imali kakvog-takvog enigmatskog iskustva. Nisam želio nikakvu "obavezu", ali posle tog susreta intezivno smo se družili i povodom enigmatike a i onako, mladalački neobavezno. Zaista nemam nikakvu dokumentaciju o Seadovim objavljenim radovima, a iskreno rečeno aljkav sam i po pitanju svojih objavljenih radova. Uglavnom, bili smo šegrti "Čvorove" enigmatske poetike i za nas je Bjelovar bio enigmatski centar bivše Jugoslavije. Nabavili smo knjigu Slavka Peleha "Kako sastaviti dobru križaljku" i sve enigmatske rječnike iz "Čvorove" izdavačke djelatnosti (rječnici od 2,3,4,5 i 6 slova). Belom je negdje u drugoj polovini 80-ih godina dijagnosticirano maligno oboljenje na jetri. Poslije hiruške intervencije i terapija, spao je sa kilažom na 48 kg. Već je bio prežaljen od mnogih, međutim, ne samo sportskim duhom uspio je da prevaziće bolest i bude potpuno izliječen i da se "vrati" u život. Tek znatno kasnije, 2005. god. preminuo je, najvjerovatnije od recidiva bivše bolesti. Memorijalni odbojkaški turnir u njegovu čast održan je 2017. god. u Prijepolju. Zahvaljujući samo njemu uz svestranu logističku i edukativnu podršku Stjepana Horvata, Prijepolje je upisano na enigmatsku mapu bivše Jugoslavije. Sead je volio i cijenio suglasničke skupine u križaljkama. Prvi put od njega saznao sam za odrednice(natuknice): ZAVRĆKOLA,STRAŽNJOŠKRŽNJAK i slične "zviždaljkaške" zavrzlamice. Belog se uvijek sjećam kao vedrog i izuzetno duhovitog druga koji je u Prijepolju bio, bez patetike rečeno - omiljen. Možda sam bio i opširan, ali ne umijem drukčije... Ovo je samo moj skromni prilog, poštovanje i prisjećanje na nekoga ko je prerano "otišao"... (komentar Miodraga Kijanovića iz Prijepolja)

Belirac је рекао...

Zahvaljujem(o) Miodragu Kijanoviću - Kiji na ovom prisjećanju na Seada Hadžifejzovića. Zaslužio je da čuvamo enigmatsku uspomenu na njega i da zaokružimo njegovu enigmatsku i životnu biografiju.

Анониман је рекао...


Pridružujem se zahvalnosti Štefu, Belircu i Kijanoviću da je osvetljena uspomena na osnivanje kluba u Prijepolju i na Seada Hadžifejzovića Belog.
Zanimljivo je da je Marjan Radaković rođen u mestu Drenova kod Prijepolja i da je osnovno obrazovanje stekao u Prijepolju. Zatim je prešao u Niš ali mu je večna želja bila da se organizuje SES u Prijepolju.

Vlašar

Neki Tip је рекао...

Pomalo sam radostan što se ipak nešto događa oko ove rubrike i priloga. Hvala Kiji na opširnom pisanju, a možda bi mogao pronaći koju fotografiju Seada iz "starijih" dana, dobro bi došla (ne znam možda da posjeti obitelj ili slično). Ako postoji mogućnost da se sazna adresa obitelji rado bih im pisao pa molim kolegu Kijanovića da mi se javi na e-mail: stjepan@cvor.hr. Hvala Joci, Vlašaru i drugima na podršci.

Slavko Bovan је рекао...

Od samog početka ove rubrike rekoh da je jedna od najčitanijih.
Korisni komentari mogu dobro da popune dobre tekstove. Zahvaljujem kolegi Kijanoviću, te podstičem i ostale (brojne) čitaoce da se uključe aktivno u rad bloga.

Belirac је рекао...

U videoprilogu koji sam spomenuo u jednom od prethodnih komentara izjavu daje i Suad Hadžifejzović Bato, brat Seada Hadžifejzovića Belog. Nisam ga našao u Telefonskom imeniku Srbije pa ne znam koja mu je adresa jer u Prijepolju postoji više vlasnika telefona s prezimenom Hadžifejzović.