петак, 22. фебруар 2019.

PASIJANS SEDMICA

Milan Sečujski

19 коментара:

Milan S. је рекао...

Na ovaj sam potpuno zaboravio, mogao bih da pokušam da ga rešim...

Andon Koloski је рекао...

Milane, budi dobar:), ostavi da se (i) mi malo pomučimo, da dođemo do nekog rešenja.

Svetlana је рекао...

Evo ja ću gornji deo, a tebi, Andone, ostavljam donji deo. :)

IMUNOST
mostina
minorat
paronim
promena
doprema
LEOPARD

Milane, za ove nepune četiri godine koliko sam među vama, svašta sam videla i doživela, ali toga, priznajem, još nije bilo - da neko sam reši svoju zagonetku. :)))

Milan S. је рекао...

Pa kad sam zaboravio rešenje! Nećete mi, nadam se, oduzeti to zadovoljstvo :) Šalim se, ne sećam se rešenja baš najbolje, ali sam skoro siguran da se razlikuje od tvog, napisaću ga na kraju čim ga iskopam.

Haha, MOSTINA, vidim da je tu neko izvukao iskustvo iz SKOTINE!

Svetlana је рекао...

Gde je nestao ostali deo ekipe? :)

Da ne ostane nerešeno, evo i donjeg dela.

LEOPARD
poredak
podelak
opklada
povlaka
pavlaka
kapavac
ČAKAVAC

Ovde sam čak dve reči nagađala, ali su zvučale toliko logično da sam bila skoro sigurna da ću ih naći u rečniku. To su bile kapavac i podelak.

Svetlana је рекао...

Ha ha, sad vidim da imam jedan više.

Svetlana је рекао...

Poredak je nepotreban, sad mi je laknulo. :D

Marko Mihaljević је рекао...

Mi smo se pouzdali u "bolju polovicu" -:)

Milan S. је рекао...

Kad postoji UDELAK, logično je da postoji i PODELAK :)

Tonci M је рекао...

Ako može pluralia tantum, može jednostavno POKLADE :)

Milan S. је рекао...

To je interesantno pitanje, da li pluralia tantum može ili ne. Rekao bih da ne, možda samo u slučajevima kad je evidentno u pitanju pluralia tantum (MAKAZE, PANTALONE) ali ne i npr. PLUĆA, koja zapravo nisu p.t. iako ih mnogi koriste samo u množini (interesantno, lekari ne).
Interesantno je i drugo pitanje - šta sa zbirnim imenicama. Recimo, neki dan mi je jako zatrebalo RASTINJE, ali nisam bio siguran da li ću napraviti faul ako ga uvrstim, i srećom sam se snašao na neki drugi, bezbedniji ali već sto puta viđen, način.
Verovatno se u oba slučaja radi o nečemu što "može, ali ako postoji način, trebalo bi izbeći". Šta drugi kažu?

Andon Koloski је рекао...

Možda bi ovu raspravu o tome, šta još može se upotrebiti od reči (šta ne može već se zna), razjasnilo prvi objavljeni pasijans(i) na našim prostorima. Šta piše u podnaslovu?Verovatno i tamo nije 100℅ precizno definirano koje se reči mogu upotrebljavati kod pasijansa pored 2 osnovna pravila.Za ovo, možda bi nam pomogao džoker - pozovi kolege.Zato pozivam enigmate-hroničare koji u svojoj arhivi imaju starije brojeve enigmatskih časopisa,ako imaju vreme i volju da potraže i to nam obznane.
U vezi zbirnih imenica, mislim da reči poput PERAD, BURAD nisu dozvoljene u pasijansu.

Svetlana је рекао...

Ne verujem da će se igde naći odgovor na ovo pitanje, pošto "izumitelj" pasijansa verovatno nije ni razmišljao o tome, niti da će svi složiti oko njega. Najjednostavnije je da svaki autor naznači šta dolazi u obzir, a šta ne, pa da se rešavači pridržavaju toga. Na primer, kod Miroslavovih pasijansa uvek pazim da ne bude čistih logogrifa u rešenju, dok kod Milanovih ne, pošto znam da njemu to ne smeta.

Milane, rastinje je imenica srednjeg roda, ne vidim zašto bi bila problem. Isto važi i za burad, perad...
Ovo sam naučila na teži način, pošto sam jednom u rebusu stavila "marvinčad su...", pa sam saznala da se kaže "marvinčad je..." :)

Zdravko је рекао...

Moja varijanta rješenja druge polovice:

LEOPARD
koledar
lokarda
kolačar / volarka
ovčarka
čavraka
ČAKAVAC

Svetlana је рекао...

Jupi, raste nam ekipa! :)

Jedino što ste vi muški sad već postali "bolja šestina ili čak sedmina?", a ja sam i dalje "bolja polovina" :D
Gde su nestale sve žene sa bloga? Jedina ja blebećem ovde. :D

Milan S. је рекао...

Ovu čavraku nikad ne bih uspeo da nabodem... nema je ni HJP ni RMS, a definitivno postoji. Imamo li neke "rečnike životinja", "rečnike biljaka"... u elektronskoj formi - generalno, ja ništa ne znam o ovakvim jezičkim resursima za srpskohrvatski (ili kako već hoćemo da ga zovemo) jezik?

Belirac је рекао...

ČAVRAKA!

Zdravko је рекао...

Da, osim u Ornitološkom rečniku, gdje se navodi kao jedan od naziva za vranu, ČAVRAKA se navodi i u Skokovom Etimološkom rječniku i u Rječniku JAZU, a koristi(la) se kao ukor ženskoj osobi u Bačkoj.
Dobro je da se cijeli Ornitološki rječnik nalazi onlajn.

Milan S. је рекао...

Gde, pošto ne uspevam da ga nađem?

Hvala unapred!