недеља, 22. април 2018.

REČ PO RIJEČ (1787)



TAŠTA JE(st) PUNICA
Piše: Ilija Ozdanovac
Kad sam već, kao zet, u svom ranijem piskaranju pisao o "puncu" ili tastu, tj. dragom tati moje supruge, radi mira u kući, a i zbog ravnoteže vrednovanja njih oboje, red je da se osvrnem i na pojam PUNICA ili TAŠTA, odnosno "slatka mama ", a na koji je osuđen, za sve dane života svoga, svaki muški stvor koji stupa u brak, osim onih rijetkih kojima je punac ili tast udovac, ali su oni kasnije svjesni da su zakinuti za puno toga....   (iako sam mišljenja da  je i gornji naslov sasvim u redu...).
PUNICA ili TAŠTA je, dakle, majka one žene ili djevojke koju odlučite oženiti i s kojom provedete "dugeihmsretne dane svog života". Ovdje prestajem kvalificirati, opisivati, dijeliti na dobre ili zle punice, jer kao što znamo: "novinari lažu!" (ja sam, pak, povlašten, pa se mogu hvaliti kako je moj odnos sa punicom "sve pet"!).
Sjetih se, usput,  da je latinski naziv za šipak, PUNICA, a to bi se direktno moglo dovesti u svezu i sličnošću sa slatkom mamom. Kao da je Svevišnji  predosjetio prirodu tog  odnosa i to tako posložio, želeći, valjda, indirektno reći: " E, pa zete, od nje ćeš dobiti šipak!". A znamo što "šipak", u prenesenom značenju, znači!
 Ovo me, pak, navodi na jedno zgodno razmišljanje, a koje, tražeći potvrdu,  nađoh u HER-u, gdje se pod tumačenjem pojma "pun", navodi i sintagma "pun kao šipak", u značenju : ispunjen do krajnjih mogućnosti.
Tražeći moguće ishodište, odnosno korijene riječi punica ili tašta ,na  http://onlinerjecnik.com/rjecnik/strane-rijeci/Punica, nađoh tumačenje , a usput i tumačenje pojma "punica fides"( lat.), odnosno, "punska vjera", vjera Punjana (Kartažana ), koji su bili poznati po tome što se nisu držali zadane riječi. (Zaključke ostavljam čitateljima!).
Inače, punica ili tašta je omiljeni glavni  lik šala, aforizama, mudrih izreka, pa i književnih djela, filmova i tv-serija. Dovoljno se prisjetiti "Pozorišta u kući"!

5 коментара:

Slavko Bovan је рекао...

Tašta (punica) koja stane o ovakvu majicu mora biti najbolja tašta na svijetu.

Радоја Рацановић је рекао...


U mom kraju (Potkozarju), a vjerujem i šire, postoji nekoliko specifičnosti u rodbinskim nazivima koji, naravno, sve više uzmiču pod uticajem zvaničnog pravopisa i književnog jezika.
Ovdje se muževi roditelji tradicionalno zovu STARAC i BABA, a supruga ženinog brata, tj. šurjakova žena zove se PUNICA. Izrazi tast, tašta i punac bili su potpuno nepoznati.
Za snahu se ovdje kaže SNA (snaa) ili SNAJA, a za zaovu ZAVA.

Mandrak је рекао...

Moj pokojni otac je moju pokojnu babu zvao "baba". Kad sam bio mali, mislio sam da se tako ruga njenim godinama, i da tu reč koristi kako ne bi rekao "veštica" ili nešto slično.

Nedjeljko Nedić је рекао...

Kod mene su punac i punica,

N. Petkovski је рекао...

U Makedoniji je TEST i TEŠTA, ali malo ko to kaže, uobičajeno je DEDO i BABA.