субота, 29. септембар 2018.

EDL (7. MESTO)

Enigmatski Dani ludaje 2018.
7. mesto - 28 poena.
Autor: Nebojša Dragomirović

14 коментара:

Mandrak је рекао...

Zanimljivo je da je 5/10 članova žirija ignorisalo ovu ukrštenicu (Nedić, Ozdanovac, Knežević, Pavičić i ja). Šarić i Hodžić su joj dali po 5, Đokić 8, a Nikić 10!

Šta ovde valja, a šta ne valja?
Valja rešivost. I valja ideja da se strnadica i sivi ždral sretnu u belini 7 x 7.
Sve ostalo ne valja.
Prvo, rad izgleda kao da je autor jednog popodneva seo i odlučio da napravi 5 ukrštenica do 8 sati. Ovu je pravio od pola 8 do 8, jednim okom je gledao Dnevnik, a posle, kad je počela utakmica, zbrda-zdola je uglavio kombinaciju u mrežu, dopisao šta nedostaje i tu se sve završilo.
Već mnogo puta sam apelovao da Dragomirović prestane da šalje rutinske radove na konkurse, ali ako zaista ne ume bolje, neka slobodno nastavi. Kad god ja budem žirirao, za ovakve deža vi uratke /kako beše... "smiješano najlakše se pije"/ neće dobiti ni bod.

Tonci M је рекао...

Zbog poslovnih obveza (bio sam zauzet na poslovnoj radionici na Brijunima) sam morao preskočiti žiriranje, ali gledajući kroz posljednjih par dana uratke, da sam glasao, ovaj bih stavio na drugo mjesto (i drago mi je da je pobijedio rad koji je objektivno najbolji). Mane uratka su očite (IČI desno, lanac od četiri crna polja koji kompletan sektor lijevo od te točke čini mrtvim u odnosu na ostatak mreže), izoliran gornji lijevi kut), ALI:
bjelina 7x7 je na jedinom mjestu u mreži gdje se mogla naći s ovim pojmovima,a čista je i kvalitetna, prema donjem dijelu mreže i jako lijepo prožeta
crna polja valja promatrati u kontekstu izlaska iz te bjeline: koliko je dobra ta centralna kombinacija i je li autor mogao još negdje bolje prožeti mrežu: konkretno, ako pojmovi kroz bjelinu ostanu ti koji jesu, Nebojša je dodao tek jedno crno polje! Ne može se na isti način brojati jednoslove mreži s bjelinom 7x7 i mreži sastavljenom običnom prožetom tehnikom!

Mreža nije tek rješiva, nego ima i jako lijepih detalja (autor je izvukao maksimum iz svakog preostalog dijela mreže). Evo recimo, nitko mu ne bi ništa rekao da je umjesto RESIĆA VARDA imao dva petoslovna pojma, ili još jedno crno polje u 14. retku.

Mislim da Nebojša ima problem da mu je stil prepoznatljiv i ponekad podcijenjen (još jedna bjelina 7x7, pih!), a zapravo nema drugog autora koji to zna izvući poput njega. Ali, evo, sad će krenuti s 10 bodova zaostatka kad god je Mladen u žiriju :D

Srećom za Nebojšu, siguran sam da kad god je u žiriju više urednika enigmatskih časopisa, njegov će se plasman automatski podići.

Mandrak је рекао...

Baš zato što on jedini pravi te beline 7 x 7 kao na pokretnoj traci, imam pravo da očekujem da bude sve bolji, tj. da bar u nekim svečanim prilikama demonstrira pomak (zar ne, Tonček?). A pomaka i dalje nema.
Ovo smo videli već 1000 puta, sa istom strukturom, istim potpisom, istim manama. Ne mogu 100 puta da pohvalim isti uradak,to može samo neko po službenoj dužnosti razmišlja isključivo komercijalno (pa ga ne zanima ništa osim rešivosti), ili neko ko s teškom mukom pravi beline 7 x 7 (pa mu je svaka dobra), ili neko ko iz ličnih razloga precenjuje bele kombinacije itd.
Ali... ovo je konkurs, valja uzeti u obzir sve bitne aspekte.

Ajde, kako ne bismo potcenili trud autora, hajde da izanaliziramo tu glavnu kombinaciju 7 x 7 i sve što je ona izazvala. Ta belina je samom struktorom sebe smestila u zonu proseka: 3 glagola, 2 glagolske imenice (jedna u množini!), neskladno tj. oku neprijatno nabacana crna polja svuda okolo, jednoslovi, dvoslovi, tarabe, ćorskokak gore levo... Jednom rečju: loše. Nerafinirano, nedovršeno, neizbrušeno. Sirovo, da ne kažem seljački (u tom duhu, tu se isprsila i estradna andergraund nakaza Vesna Vukelić, mada bi bilo prikladnije setiti se Vesne Vulović).
I glupo je da sve to zanemarimo, pa da sastav stavimo iznad svih samo zato što ima najveću belinu! Ja hoću celinu, sa ili bez beline - svejedno. I hoću da ta celina bude profesionalna, da se u njoj vidi radno iskustvo i generalni smisao autora za koncipiranje mreže.
Istina, potrudio se da u donjem delu poveže ove krake kakvim-takvim pojmovima (Resića Varda nema nikakvu informativnu vrednost, to je neki sasvim nebitan toponimčić, no 2 bambija za trud), nema suvišnih cp, pa kad tu dodamo 2, a gore oduzmemo 5, rekao bih da je rad sasvim ispravno ocenjen.

Tonci M је рекао...

Ajmo samo o tom prvom paragrafu: u načelu se zapravo ne slažem - ovako: da je ovo natjecanje u umjetničkom klizanju, i svi stalno skaču trostruki aksl, a Nebojša jedini četverostruki, po tvojoj logici, trebalo bi mu dodijeliti hendikep u bodovima jer ne ostvaruje napredak! Što hoću reći? Da bi rad na natječaju trebalo ocijeniti neovisno o tome tko mu je autor, i neovisno o ostatku njegovog opusa (može li on bolje, može li se potruditi više i sl.).
Iz moje perspektive, potvrđuješ onaj dio u kojem sam rekao da je Nebojši zapravo hendikep da mu svi prepoznaju stil i znaju da je to on, iako je to dijelom i zbog toga što je taj stil teško replicirati (ne mislim da je danas pretjerano teško sastaviti 7x7 i mislim da su one koje sam ja napravio OK, ali malo mi je blesavo samo zato što ih Nebojša radi s takvom lakoćom uzeti ih zdravo za gotovo). Možemo se razići oko toga kako bi trebalo vrednovati ovaj konkretan uradak, ali kad čitam tvoje komentare ne mogu se oteti dojmu da si Nebojšu uzeo "na pik". Pokušajmo se na trenutak odmaknuti od činjenice da je ovo Nebojšin uradak: u vakuumu, vjeruješ li stvarno da je 10 uradaka na ovom natječaju zaslužilo bodove više od ovog (tj. da je šteta koja ne nastala izgradnjom bjeline 7x7 toliko velika da je kvaliteta te bjeline i ostalih dobrih dijelova križaljke ne opravdavaju, i ona ne pripada u gornjih 30% radova poslanih na žiriranje)?

Mandrak је рекао...

Da se razumemo, ja ovo nisam ocenio kao "Nebojšinu ukrštenicu". Ne, ne, zaista sam se trudio da zauzmem što objektivniji stav, i u ovoj konkurenciji, sa kriterijumima koje sam postavio u hodu, ostajem pri uvrenjenju da ovom radu nije mesto u top 10. To nema nikakve veze s imenom.
A eto, bilo je lako pretpostaviti da je autor Nebojša. Lako - zato što je već viđeno, i to ne jednom, ne 10 puta, nego... nebrojeno. Tako on radi. A meni se tako ne sviđa. Ne sviđa mi se ni kad Janko, Marko, Petko tako rade, ali Janko, Marko i Petko ne šalju takve radove na konkurse, nego samo Neba.
Nisam ga uzeo ni na pik, ni na zub, bar toga nisam svestan (baš razmišljam: nemam objektivan interes, a ako mi neko ne smeta, ne znam zašto bih ga progonio). Samo kritikujem njegov rad kao što bih mogao da kritikujem i tog talentovanog klizača koji izvodi četvorostruki aksl - ali obavezno se saplete pri povratku na led. I tako 25 godina. U principu, više bih cenio onog koji je majstor za trostruki aksl. Čak i za dvostruki. Ako mu se nema šta zameriti, ako je usavršio tehniku, nema potrebe da se vrti još jednom ili dvaput u vazduhu. Neka svako dovede do savršenstva svoje umeće prema mogućnostima, bitno je da ono što radi bude što savršenije.
Nažalost, kao što rekoh, kod Nebojše je sve još uvek vrlo sirovo. On je talentovaniji od većine, to stoji, ali... ovo nije bilo takmičenje u talentu nego u sastavljanju. Dakle, ne osporavam njegovu kombinatoriku već majstorstvo. I zato su manje talentovani bolje ocenjeni: oni su u okviru svojih mogućnosti napravili savršenije celine.
Eto, Neba je bez ikakve sumnje veći talenat i od Milunovića (i od njegove žene... ja nisma ni znao da ona sastavlja, a možda i ne sastavlja, možda je samo potpisana... svejedno). Ali, Milunovići su poslali profesionalnije radove, sa mnogo manjim postotkom "otpada". I morao sam da glasam po savesti (prosto, ja sam pošten čovek), ali to ne znači da ih više volim od Nebe.

Slavko Bovan је рекао...

Juče sam tempirao za objavu sve ukrštenice koje su dobile makar jedan bod (23). Svakoga dana u 20.00 biće objavljivana po jedna. Naiskrenije se nadam da će biti dosta komentara. Komentarišite ono što mislite. Kada mislite da nešto ne vanja - kažite, Kada mislite da valja - NE PREĆUTITE. (Nemojte očekivati da se blogogazda mnogo uključuje u diskusiju. Ima me previše).

Mladen je (pre)strog. Ljudi koji učestvuju na konkursima imaju razne motive i razne ambicije. Dakle, polazeći od ličnog iskustva - Motiv nije isključivo OSVAJANJE PRVOG MJESTA. Ima niz drugih razloga: Da se čovjek poigra, da da podršku takmičenju, da napravi nešro drugačije, da pokaže da je enigmatski aktivan, da izrazi protest jer su uslovi konkursa naopaki, da pobjedi svog urednika, da pokaže saradnicima kako se to radi... (Pomalo karikiram i pomalo se šalim, ali suština je u raznolikosti).

Još ednom zahvaljujem svima na učešću, zahvaljujem sudijama, a zahvaljujem i mnogobrojnim pratiocima (Gledam broj čitanja objava ukrštenica i rebusa sa EDL).

Belirac је рекао...

A zašto ne bi objavio i one ukrštenice koje nisu dobile ni jedan bod?

Радоја Рацановић је рекао...


Hm! Zaista nisam mislio ništa drugo komentarisati osim Dragoljevićeve ukrštenice, iz istih razloga zbog kojih nisam učestvovavao u žiriranju. Međutim, ono što tamo napisah u prvom dijelu komentara u potpunosti se odnosi i na ovaj rad. I ovdje imamo posebnost, ne toliko rada koliko autorskog pristupa, samo na potpuno drugačiji način. Napisah tamo da posebnost ne smije proći nezapaženo. Nebojša sa tim nema problem, njegovi radovi nikada ne prolaze nezapaženo, međutim svi imamo problem ako se takvi radovi namjerno neadekvatno vrednuju od strane ocjenjivača zbog te prepoznatljive osobenosti.

Hajro stalno potencira priču o bjelinama i cjelinama. Pored ostalih često isticanih kvaliteta, Nebojši najviše polazi za rukom da tu priču izmiri. Njegove bjeline nisu samo bjeline zbog bjeline, one su najčešće dobro inkorporisane u cjelinu. Neizbježne prateće slabosti daleko više dolaze do izražaja u ovakvim malim likovima i negativno utiču na plasman, pogotovo ako se pominjana vrlina ne vrednuje zasebno.

Slavko Bovan је рекао...

Jovane, mislim da je sasvim dovoljno objaviti 23 ukrštenice, ali ako bude interesovanja objaviću i nekoliko ukrštenica koje od sudija nisu dobile bodove.
Što se tiče rebusa, biće objavljeno 100-nak "nula", kao i desetak (do sada desetak) reagovanja na EDL.

Mandrak је рекао...

Slavko, ni implicitno nisam provukao tvrdnju da je opšti motiv pobeda. Istina, to je poenta svakog takmičenja, no ne sporim da ima i onih koji uzimaju učešće iz drugih razloga.

Nisam sinoć imao u planu da onoliko razglabam, ali pojavio se Tonči sa drugačijim stavom, pa se otvorila diskusija. Strog sam, to je tačno. Ali trudim se da budem pravedan.

Uostalom, svaki takmičarski rad je podložan (javnoj) kritici. Autori takođe. I niko neće postati gori od negativne kritike, a možda će postati bolji. To je smisao mog angažmana.

Sad vidim tu gore i jedan komentar u kom piše nešto što je potpuno suprotno istini, da ne kažem nema veze s mozgom, i mislim da takvi blagonakloni, hvalospevni osvrti pomažu autoru (konkretno ovom autoru) da i narednih 25 godina ostane na istom nivou. Što se mene tiče, ni iz džepa, ni u džep, no imam pravo da očekujem više i bolje.

I da završim: nezavisno od toga da li je ovo Nebojšin, Jankov, Markov ili petkov rad, ostajem pri stavu da ne zaslužuje poene u ovoj konkurenciji.

Slavko Bovan је рекао...

Mladene, kao što rekoh, svaki od sudija žirirao je na osnovu vlastitih kriterijuma, te (ponavljam se!) nemam nikakvu primjedbu ni na tvoje glasanje ni glasanje ostalih sudija. Ti misliš da ovaj rad nije za prvih deset, a Nikić misli da je najbolji. Mislim da je ocjena negdje između ta dva ekstremna stava, ali nisam žirirao :)
Iznošenje mišljenja je dozvoljeno i poželjno, pa čak i onda kada se ne slažemo sa napisanim.

Nedjeljko Nedić је рекао...

Križaljka ima 19 crnih polja, što je previše. Po meni je maksimalna brojka 17. Velike množine (INICIRANJA, PERIKARDI, MAGISTRALE) strše u ovako maloj križaljci. Previše dvoslova od kojih su lijevo od bjeline čak tri jedan ispod drugoga. Previše je i izoliranih polja. Sve njezine mane proizilaze iz središnje bjeline 7 x 7 koju nikome ne bih preporučio u malim likovima poput ovoga. Inače, uvrstio sam ju među dvadeset ali dalje nije mogla.

Hajro је рекао...

Lako mi se složiti sa Nediljkom - 7x7 jeste previše za ovako mali lik (teoretski se može zalomiti, naravno samo rijetkim majstorima, dobra cjelina..), no to ne znači da je ovdje manje majstorluka nego u drugim radovima. Ne nagrađujemo drskost ni skromnost već rezultat koji poredimo sa drugim radovima i ništa više ni manje. Rad ima puno mana ali ih puno imaju i drugi. Generalno bih radije nagradio rad sa solidnom ambicijom i malo mana nego onaj sa velikom ambicijom i puno mana, o balansu je riječ. Evo i mene, povedoh se za svima - govorim(o) o ambiciji, a mislim(o) na bjelinu. Preskačemo ambicije da se sadržaj digne na viši nivo prisustvom izutenih pojmova, kombinacija...

Pozdrav svima sa Pohorja, uživao sam u druženju sa starim prijateljima, prekrasnom danu i hrani koja nije ni riba ni ćevapi ni janjetina, (ostavljeno za nastavak godišnjeg).

Радоја Рацановић је рекао...


Ako nekome nije (bilo) jasno, onda da pojasnim: Dragomirović je stvaralac koji ne treba ništa suštinski mijenjati jer je postigao ono što mnogi drugi neće postići nikada On može razmisliti da li i sa kakvim radovima učestvovati na ovakvim konkursima, ali apsolutno nema nikakve potrebe da mijenja način na koji stvara tako lijepo, dobro i – prepoznatljivo. Jedan je bio Stanislav Železnik, jedan Eskulap... jedan je i Nebojša Dragomirović.